نوشته شده توسط : javaneh

عصب کشی چیست؟

به طور خلاصه، عصب کشی روشی است که در آن پالپ دندان (بافت‌های داخلی دندان که حاوی عصب و عروق خونی هستند) از دندان خارج می‌شود. پس از برداشتن پالپ و قبل از پر شدن دندان، قسمت داخلی آن با مواد ضد باکتری تمیز می‌شود. 

دلایل انتخاب عمل عصب کشی توسط دندان‌پزشک می‌تواند متفاوت باشد. کامپوزیت دندان در رشت اما شایع‌ترین دلیل این است که پالپ دارای عفونت باکتریایی شده باشد که به آن آبسه نیز می‌گویند. این عفونت بدون برداشتن کامل پالپ قابل درمان نیست. 

عصب کشی دندان عقل 

دندان عقل بیشتر از سایر دندان‌ها مستعد پوسیدگی است. زیرا در قسمت انتهایی دهان قرار دارد و دارای آناتومی پیچیده‌تری است. این امر منجر به تجمع پلاک و همچنین مانع از تمیز کردن مناسب سطح دندان می‌شود. با توجه به همه عوامل، کشیدن دندان عقل معمولا اولین ترجیح دندان‌پزشک خواهد بود. اما اگر نگه داشتن آن امکان‌پذیر باشد، پس دندان‌پزشک عصب کشی دندان عقل را توصیه می‌کند.

دلایل انتخاب عصب کشی بجای کشیدن دندان عقل

برخی از دندانپزشکان به جای کشیدن دندان عقل ترجیح می‌دهند دندان را عصب کشی کنند. در موارد زیر این اتفاق می‌افتد.

دندان آنتاگونیست

دندانی که در فک بالا و در مقابل دندان عقل قرار دارد، به عنوان دندان آنتاگونیست شناخته می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما دندان عقل پایین سمت چپ خود را دارید، اما سمت چپ بالایی خود را ندارید، احتمالاً دندان عقل پایین سمت چپ کاربردی ندارد. به این معنی که هنگام جویدن از آن استفاده نمی‌شود، زیرا هیچ آنتاگونیستی ندارد. بنابراین اگر بیمار دارای هر دو دندان عقل بالا و پایین است، پس بهتر است عصب کشی دندان انتخاب شود.

مناسب بودن برای روکش

همه دندان‌ها پس از عمل عصب کشی باید روکش شوند. زیرا عصب کشی مقاومت دندان را به شدت کاهش می‌دهد. این کار برای دندان عقل نیز باید میسر باشد. گاهی اوقات دندان عقل بسیار کوتاه است و بافت لثه بیش از حد در اطراف آن قرار گرفته است که روکش گذاری را با سختی زیاد مواجه می‌کند. پس اگر ارتفاع مناسبی داشت و برای روکش آماده بود، بهتر است بجای کشیدن، آن را عصب کشی کرد.

عصب کشی دندان یک کار بسیار تخصصی است و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. مورفولوژی دندان و ریشه‎های آن باید به وسیله عکس‌برداری با اشعه ایکس بررسی و سپس امکان موفقیت عصب کشی دندان سنجیده شود. دندان عقلی که آناتومی مناسب و قابل ترمیمی دارد، مطمئنا باید از طریق عصب کشی نجات یابد. 

چه عاملی عصب کشی دندان عقل را متفاوت می‌کند؟

دندان‌های عقل عجیب‌ترین دندان‌های ما هستند، زیرا می‌توانند در شکل‌ها، اندازه‌ها، جهت‌گیری‌ها و الگوهای رویش مختلفی رشد کنند. برخی از افراد حتی بیشتر از چهار دندان عقل دارند. به زبان ساده، ظاهر دندان عقل شبیه دندان‌های معمولی است، اما آناتومی آنها کاملا متفاوت است. این تفاوت‌ها بر موفقیت عصب کشی دندان تأثیر می‌گذارد.

ریشه دندان عقل

دندان‌های عقل اغلب دارای ریشه‌های جوش خورده هستند. به این معنی که ریشه‌های آنها مانند دندان‌های آسیاب معمولی از یکدیگر جدا نیستند. برخی از آنها دارای ریشه‌هایی هستند که فاصله زیادی باهم دارند و از یکدیگر جدا می‌شوند. حتی برخی از دندان‌های عقل دارای ریشه‌هایی هستند که به شدت خم می‌شوند یا می‌چرخند. ساختار ریشه دندان عقل عامل اصلی در موفقیت یا عدم موفقیت عصب کشی به شمار می‌آِید.

مهارت دندان پزشک

عصب کشی دندان عقل تا حدودی به توانایی دندان‌پزشک برای دسترسی به کل فضای داخلی ریشه بستگی دارد. هرچه ریشه صاف‌تر باشد، برداشتن پالپ، تمیز کردن فضای خالی و قرار دادن مجدد مواد پرکننده آسان‌تر خواهد بود. ریشه‌هایی که منحنی هستند یا زوایای تیز دارند نه تنها درمان آنها دشوارتر است، بلکه گاهی اوقات غیرممکن خواهد بود. برای عصب کشی ریشه‌های منحنی، حتی در صورت دسترسی، می‌تواند سخت‌تر ضد عفونی و پر شوند. همه این عوامل عصب کشی دندان را چالش برانگیزتر می‌کند. بنابراین متخصص ریشه باید از تجربه و مهارت بسیار بالایی برای این عمل برخوردار باشد.

نزدیکی دندان عقل به عصب آلوئولار تحتانی

نوک ریشه‌های دندان عقل پایین گاهی بسیار نزدیک به عصب بزرگی به نام عصب آلوئولار تحتانی هستند. در این حالت دست زدن به این دندان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا اگر این اعصاب آسیب ببینند، احتمال دارد عوارض آن مدت طولانی باقی بماند. 

در اکثر موارد، عصب کشی دندان به راحتی انجام می‌شود و دندان می‌تواند از عمر طولانی برخوردار باشد. در واقع، تصمیم‌گیری در مورد عصب کشی دندان یا عدم انجام آن، به مقایسه هزینه‌های درمان در مقابل عملکرد دندان عقل مورد نظر، بستگی دارد. اگر حفظ دندان ارزشمند باشد، می‌توان عصب کشی را انجام داد.

عوارض عصب کشی دندان عقل

مانند تمام روش‌های جراحی، عصب کشی دندان عقل نیز خطرات بالقوه‌ای دارد. با اینکه متخصص ریشه تلاش می‌کند تا خطرات ناشی از جراحی شما را به حداقل برساند، گاهی اوقات ممکن است عوارضی رخ دهد. دندان‌پزشک شما تمام عوارض احتمالی یا نادر عصب کشی دندان را توضیح خواهد داد. با این حال، مهم است که اطلاعات کافی برای ارزیابی کامل خطرات ناشی از این جراحی را داشته باشید. اکثر افراد هیچ عارضه ای را تجربه نمی‌کنند، اما اگر در مورد عوارض جانبی احتمالی نگرانی دارید، آنها را با جراح خود در میان بگذارید. عوارض احتمالی زیر برای اطلاع شما و نه هشدار دادن ذکر شده است. 

بی حسی یا تغییر حس

دندان عقل ممکن است نزدیک به اعصاب اصلی صورت باشد. هنگامی که عصب کشی می‌شود، ممکن است باعث درد، بی حسی، گزگز و از دست دادن حس در دندان‌ها، لثه‌ها، لب‌ها، زبان، چانه، گونه‌ها و اطراف فک بالا و پایین شود. اگر عصب زبانی آسیب دیده باشد، خطر تغییر حس چشایی نیز وجود دارد. توانایی کلامی نیز ممکن است در برخی موارد تحت تأثیر قرار گیرد. بهبود عصب آسیب دیده ممکن است بین ۴ تا ۸ هفته طول بکشد. 

در این دوره از خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی‌های داغ اجتناب کنید و مراقب باشید لب یا زبان را گاز نگیرید. در برخی افراد، بهبودی کامل عصب ممکن است شش تا هجده ماه طول بکشد. در موارد نادر، عصب ممکن است به طور کامل بهبود نیابد و بی‌حسی یا تغییر حس ممکن است دائمی باشد. 

عفونت

عفونت در لثه یا استخوان معمولا با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. مهم است که دوره درمان را کامل کنید. اگر تا به حال به هر آنتی بیوتیک یا داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته‌اید، قبل از عصب کشی دندان خود به جراح خود اطلاع دهید.

مشکل در باز کردن دهان

درد یا ناراحتی هنگام باز کردن دهان پس از عصب کشی دندان عقل رایج است. این مشکل معمولا در عرض چند روز پس از عمل از بین می‌رود.

تب کردن پس از عصب کشی دندان

دمای بدن ممکن است بعد از جراحی کمی بالا برود. بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت باید به حالت عادی برگردد. تبی که بیشتر طول بکشد ممکن است نشانه عفونت یا مشکلات دیگر باشد. شما باید با جراح خود تماس بگیرید.

خونریزی

اگرچه خونریزی بسیار نادر است، اما ممکن است رخ دهد. خونریزی احتمال دارد در اثر فعالیت زیاد یا استفراغ اتفاق بیافتد. اگر خونریزی متوقف نشد، باید با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید.

زخم‌های لب

در طول عصب کشی دندان، فشار یا کشش لب توسط ابزار جراحی ممکن است باعث کبودی یا زخم‌های کوچکی شود. این آسیب‌ها معمولا بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابند. 

آسیب به دندان یا پرکردگی نزدیک

اگرچه این اتفاق نادر است، اما پس از عصب کشی دندان، ممکن است دندان یا پرکردگی مجاور آن دچار آسیب کند.

استفراغ

برخی از افراد ممکن است در اثر داروی بی‌حسی، استفراغ کنند. فشار ناشی از استفراغ می‌تواند باعث خونریزی نیز شود.

مشکلات سینوسی

ریشه‌های دندان عقل بالایی در مجاورت سینوس‌ها قرار دارند. در برخی موارد، ممکن است عصب کشی دندان عقل، آنها را تحریک کند. 

فک ضعیف

عصب کشی دندان می‌تواند باعث ضعیف شدن موقت استخوان فک شود. اگرچه غیرمعمول است، اما ممکن است فک در طی هفته‌ها یا ماه‌های پس از جراحی در حالی که هنوز در حال بهبود است بشکند. حداقل تا چهار هفته پس از جراحی از ورزش‌های تماسی خودداری کنید.

مراقبت‌های پس از عصب کشی دندان عقل

دوره بهبودی پس از عصب کشی دندان در افراد مختلفت متفاوت است. اما در هر صورت باید در ابتدا به توضیحات و دستورالعمل‌های دندان‌پزشک خود توجه کنید. موارد مشابهی نیز وجود دارد که همه افراد پس از این جراحی بهتر است مراعات کنند.

اجتناب از خوردن غذا‌های سفت و آشامیدن مایعات داغ

از خوردن غذاهای سفت، چسبناک، سرد و داغ شدیدا پرهیز کنید. زیرا ممکن است باعث کنده شدن روکش دندان یا آسیب رسیدن به قسمت‌های ترمیم شده شود. توصیه می‌شود در روزهای پس از عصب کشی دندان سوپ نیمه گرم، ختم مراغ آب‌پز، آش، خوراک گوشت چرخ کرده، پاستا و نودل مصرف شود. برای خوردن میوه نیز موز له شده یا آب میوه مناسب‌تر است.

استفاده از مسواک و نخ دندان

لطفا تا یک روز کامل پس از عصب کشی دندان عقل از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید. پس از آن نیز، با توجه به توصیه دندان‌پزشک، از یک مسواک نرم استفاده نموده و با احتیاط نخ دندان بکشید. اگر نخ دندان در قسمتی از پرکردگی گیر کرد، به هیج وجه آن را به بالا نکشید. یک سمت را رها کرده و از سمت دیگر نخ دندان را خارج کنید. در اولین فرصت این مشکل را به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

سنجش درصد چربی شیر

در آزمایشگاه های کنترل کیفیت شیر،قیمت هود لامینار  فرآورده های آن و سایر محصولات لبنی، یکی از آزمایش های بسیار مهم که همواره روی نمونه های مختلف شیر (شیر حاوی مواد نگه دارنده، شیر بدون چربی، شیر هموژنیزه شده و فرا دما) انجام می پذیرد، اندازه گیری چربی شیر به روش ژربر است. انجام این آزمایش چندان سخت نبوده و نیاز به دستگاه های پیچیده و گران قیمت ندارد. اصلی ترین دستگاه چربی سنج شیر سانتریفیوژ ژربر است که یکی از مهم ترین دستگاه ها در تجهیزات آزمایشگاه های شیر و لبنیات می باشد.

در این مقاله نحوه انجام آزمایش اندازه گیری چربی شیر به روش ژربر با استفاده از سانتریفیوژ ژربر، بن ماری و بوتیرومتر ها را مطالعه خواهید کرد.

مقدمه ای بر روش ژربر

روش ژربر در اصل روشی تجربی است که مقدار چربی شیر را به صورت کسر جرمی یا غلظت جرمی ارائه می کند. منظور از کسر جرمی گرم چربی بر صد گرم شیر و غلظت جرمی گرم چربی به صد میلی لیتر شیر است. این روش که در آن از موادی چون سولفوریک اسید و آمیل الکل استفاده می شود، نخستین بار در سال 1895 توسط نیکلا ژربر ابداع و معرفی شد. ژربر از بنیان گذاران صنعت شیر سوئیس است. با توجه به این که این روش ساده، سریع، ارزان قیمت و با دقت مناسب است، امروز نیز صنایع لبنیات از آن استفاده می کنند.

اساس روش اندازه گیری چربی شیر به روش ژربر

روش ژربر بسیار ساده است و سریع نتیجه مورد نظر را می دهد. از دیگر نقاط قوت این تکنیک استفاده از مواد ارزان قیمتی است که در تمام آزمایشگاه ها وجود دارند. در این آزمایش انحلال پروتئین های شیر به وسیله سولفوریک اسید انجام می شود. سپس ذرات چربی با استفاده از نیروی گریز از مرکزی که سانتریفیوژ ژربر ایجاد می کند و افزودن مقدار کمی ایزو آمیل الکل جدا سازی می شوند. سپس مقدار چربی به طور مستقیم از روی چربی سنج خوانده می شود.

مواد و تجهیزات مورد نیاز برای آزمایش سنجش چربی شیر

  • سولفوریک اسید
  • آمیل الکل
  • آب مقطر
  • بوتیرومتر
  • پیپت و میکروپیپت
  • سانتریفیوژ ژربر
  • حمام آب گرم یا بن ماری
  • ترمومتر یا دما سنج

 نحوه آماده سازی نمونه

دمای نمونه مورد نظر را به 20 تا 30 درجه سانتی گراد برسانید. ممکن است برای افزایش دما به حمام آب گرم آزمایشگاهی نیاز داشته باشد. سپس نمونه را به آرامی مخلوط کنید. برای این کار چندین بار ظرف حاوی نمونه را وارونه کنید سپس به حالت اولیه برگردانید. این کار را به آرامی انجام دهید تا از ایجاد حباب و ذرات کره مانند جلوگیری شود.

اگر احساس کردید ذرات چربی به طور یکنواخت پخش نشده اند، می توانید در حمام آب گرم تا دمای 34 الی 40 درجه سانتی گراد دما را بالا ببرید. سپس نمونه را مخلوط کنید. بعد از مخلوط کردن فورا دما را تا 20 درجه سانتی گراد پایین بیاورید. به مدت 3 تا 5 دقیقه ظرف حاوی شیر را ساکن نگه دارید تا حباب های هوا خارج شوند.

دستورالعمل اندازه گیری چربی شیر به روش ژربر

10 میلی لیتر سولفوریک اسید را داخل چربی سنج یا بوتیرومتر بریزید. به آرامی چند مرتبه ظرف حاوی نمونه را وارونه کنید و به حالت قبل برگردانید. سپس سریعا مقدار مشخص از نمونه (10.75 میلی لیتر) با پیپت بردارید و به آرامی داخل بوتیرومتر بریزید. به طوری که لایه ای از شیر روی سطح اسید تشکیل شود. دقت کنید تا حد امکان شیر با اسید مخلوط نشود. مراقب باشید قسمت گلویی چربی سنج به شیر آغشته نشود.

در مرحله بعد یک میلی لیتر ایزو آمیل الکل را به محتویات داخل بوتیومتر اضافه کنید. مراقب باشید ضمن اضافه کردن مواد داخل بوتیورمتر با یکدیگر مخلوط نشوند. سپس درپوش بوتیورمتر را بگذارید. سپس آن را تکان دهید و وارونه کنید تا محتویات آن به خوبی با هم مخلوط شده و پروتئین کاملا هضم شود. در واقع ذرات سفید رنگ دیگر مشاهده نشوند.

بلافاصله بوتیرومتر ها را داخل سانتریفیوژ ژربر قرار دهید. دستگاه را برای 4 دقیقه در سرعت 1100 دور در دقیقه تنظیم کنید. سپس چربی سنج ها را خارج کرده و در حالتی که درپوش آن ها رو به پایین است داخل حمام آب گرم با دمای 65 تا 70 درجه سانتی گراد به مدت سه تا پنج دقیقه قرار دهید. سطح آب داخل حمام باید بالاتر از ستون چربی قرار گیرد.

بوتیرومتر را از حمام آب خارج کرده و سپس ستون چربی را روی درجه بندی تنظیم کنید. محل انطباق آن را بخوانید و یادداشت کنید.

مهم! اگر رنگ چربی کدر یا تیره است یا ذرات سفید یا سیاه در ته ستون چربی وجود دارد، عدد به دست آمده برای مقدار چربی درست نخواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

پاساژ سلولی به بیان ساده

یکی از خصوصیت های سلول ها مهار تماسی می باشد. خرید کوره ازمایشگاهی در واقع زمانی که سلول ها بر هم بر خورد کنند این تماس و برخورد سلول ها با یکدیگر سبب توقف رشد آن ها شده و آپاپتوز در سلول ها رخ می دهد. به منظور جلوگیری از این اتفاق پژوهشگران زمانی که تراکم سلول ها در محیط کشت به 70 تا 80 درصد رسید از تکنیک پاساژ سلولی و یا  cell subcultureاستفاده می کنند. در این روش طی چند مرحله و با استفاده از مواد و تجهیزات مورد نیاز سلول ها را در ظرف های بیشتر تقسیم می کنند تا هر سلولی فضای بیشتری برای رشد و تکثیر خود داشته باشد.

به دلیل آن که رشد و بقای سلول ها و همچنین قرار گیری آن ها در شرایط محیطی مناسب برای رشد و تکثیر مسئله پر اهمیتی می باشد در ادامه مطالب می خواهیم با شرایط پاساژ سلولی ، تجهیزات ، وسایل و دستگاه های مورد نیاز برای این تکنیک آزمایشگاهی بیشتر آشنا شویم و به توضیح آن ها بپردازیم.

تجهیزات و مواد مورد نیاز برای تکنیک پاساژ سلولی

  • انکوباتور
  • سانتریفیوژ یخچال دار
  • سمپلر
  • فلاسک
  • میکروسکوپ برای مشاهده میزان تراکم سلول ها
  • فالکون
  • PBS (فسفات بافر سالین)
  • FBS (سرم جنین گاوی)
  • تریپسین و  EDTA

آماده سازی برای اجرای تکنیک پاساژ سلولی

پس از آن که کشت سلولی در فلاسک و در شرایط مناسب انجام شد نوبت به اجرای تکنیک پاساژ سلولی می رسد. برای انجام پاساژ سلولی باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت کافی انجام دهید.

ابتدا باید تراکم سلول های داخل فلاسک به وسیله میکروسکوپ بررسی شود. اگر تراکم 90 درصد باشد یعنی زمان مناسب جهت انجام پاساژ سلولی (انتقال و تقسیم سلول ها از یک ظرف به چند ظرف دیگر) فرارسیده است. تصویر زیر به خوبی میزان تراکم مورد نیاز را نشان می دهد.

مراحل اجرای روش پاساژ سلولی

  1. سپس باید با استفاده از سمپلر  محیط کشتی که روی سلول ها می باشد را تخلیه کرد و با استفاده از محلول PBS ( محلول نمکی فسفات بافر سالین ) فلاسک را شستشو دهیم تا مطمئین شویم که تمام محیط کشتی که داخل فلاسک بود خارج و از سلول ها جدا شده. پس از شستشو باید این محلول (PBS) نیز همانند فرآیند خارج کردن محیط کشت با استفاده از سمپلر از فلاسک خارج شود.
  2. در مرحله بعد به منظور جدا کردن سلول ها از کف فلاسک از محلول Trypsin / EDTA استفاده می کنیم. تریپسین پروتئین هایی که باعث چسبندگی سلول هستند را تجزیه می کند و EDTA کلسیم را به خود جذب می کند.
  3. پس از اضافه کردن تریپسین و EDTA به فلاسک، فلاسک را باید به مدت 2 الی 3 دقیقه داخل انکوباتور قرار دهید زیرا انکوباتور دمای بهینه برای فعالیت تریپسین را فراهم می کند. توجه کنید که مدت زمانی که فلاسک داخل انکوباتور قرار می گیرد بیشتر از 5 دقیقه نشود. زیرا در غیر این صورت به غشای سلولی آسیب زده و در مواقعی سلول ها از بین می روند.
  4. چند ضربه آرام با کف دست به فلاسک بزنید تا در اثر این شوک مکانیکی تمام سلول ها از کف فلاسک جدا شوند.

مرحله پایانی

در مرحله آخر پاساژ سلولی به منظور خنثی سازی تریپسین، داخل فلاسک محیط کشت یا FBS ( سرم جنین گاوی است که فاکتورهای لازم را برای رشد سلول فراهم می کند ) اضافه کنید. سپس محتویات فلاسک را داخل فالکون استریل (لوله ای پلاستیکی مناسب برای انجام آزمایش توسط سانتریفیوژ) بریزید. به مدت 5 دقیقه داخل سانتریفوژ یخچال دار در دمای 20 درجه سانتی گراد و 1200 دور در دقیقه قرار دهید.

 

به کمک فرآیند سانتریفیوژ محیط کشت بالای ظرف و سلول ها در پایین ظرف قرار می گیرند. مایع رویی جدا شده را خارج کرده و سپس روی سلول های باقی مانده مقداری محیط کشت بریزید. این ترکیب را داخل فلاسک های مختلف ریخته، تاریخ انجام پاساژ سلولی و همچنین نام رده سلولی را بر روی فلاسک بنویسید. در آخر فلاسک را داخل انکوباتور قرار دهید تا سلول ها رشد و تکثیر پیدا کنند.

فریز سلولی

پس از پایان پاساژ سلولی می توان از فرآیند فریز سلولی برای ذخیره سازی سلول ها استفاده کرد. فریز سلولی نیز تقریبا مراحلی مشابه ای با پاساژ سلولی دارد با این تفاوت که این تکنیک نیاز به محیط انجماد، تاک ازت و فریزر نیز دارد.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

منطقه آزاد قلمرویی است که غالباَ در داخل یا مجاورت یک بندر واقع گردیده و در آن تجارت آزاد با سایر مناطق جهان مجاز شناخته شده است. گرفتن کارت بازرگانی فوری واردات کالا به مناطق آزاد خارج از مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد جمهوری اسلامی بوده و از مقررات صادرات و واردات کشور مستثنی می باشد.به همین دلیل ،از بهترین مناطق برای ثبت شرکت هم برای اتباع خارجی و هم داخلی به شمار می آید.
در مناطق آزاد می توان کالا را برای مدتی در انبار ذخیره کرد و در صورت لزوم آن را بسته بندی مجدد نمود تا کالا به طور سریع تحویل گردد و معمولاَ با تبدیل مواد خام و کالاهای واسطه به محصولات نهایی است که برای فروش در بازار داخلی و خارجی آماده می گردد و مالاَ درآمدهای ارزی قابل توجهی برای کشور فراهم می شود. ایران هشت منطقه آزاد تجاری و صنعتی دارد که عبارت است از:
1.منطقه آزاد کیش
2.منطقه آزاد قشم
3.منطقه آزاد چابهار
4.منطقه آزاد اروند
5.منطقه آزاد بندرانزلی
6.منطقه آزاد سلفچگان
7.منطقه آزاد ماکو
8.منطقه آزاد ارس.
از مناطق آزاد جهان نیز می توان به منطقه آزاد جبل علی-بیشکک قرقیزستان-هنک کنگ-سنگاپور-شن زن(در ساحل چین نزدیک هنک کنگ)و منطقه آزاد عقبه و زرفا( در اردن) و بالاخره تایوان-کلن(در پاناما) اشاره نمود.

  • مزیت های ثبت شرکت در مناطق آزاد  :

همان طور که گذشت ، امکانات و تسهیلات قانونی،شرایط مساعدی را جهت سرمایه گذاری های اقتصادی و زیر بنایی برای حضور فعالان اقتصادی در مناطق آزاد مهیا کرده است. از جمله مزایای ثبت شرکت در این مناطق می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1.معافیت مالیاتی 20 ساله
2. 100% مالکیت خارجی( در اداره ثبت شرکت و مالکیت های صنعتی و معنوی مناطق آزاد امکان ثبت شرکت با مالکیت 100% خارجی وجود دارد).
3.ثبت سهل و آسان شرکت ها و موسسات صنعتی و موسسات فرهنگی و مالکیت معنوی
4.مقررات آسان برای ورود کالاهای مجاز
5.آزادی کامل ورود و خروج اصل سرمایه و سود حاصل از فعالیت های اقتصادی
6.ورود اتباع خارجی بدون اخذ ویزا
7.معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه ماشین الات صنعتی واحدهای تولیدی
8.فعالیت بورس نفت و محصولات پتروشیمی و بورس بین المللی اوراق بهادار
9.عدم محدودیت انتقال ارز دیگر مناطق آزاد ایران با سایر کشورها
10.صدور محصولات خارج از کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی و بندرگاهی
11.شرایط و مقررات ساده کار و دسترسی نیروی کار ماهر
12.تشریفات ساده برای صادرات مجدد و ترانزیت کالا
13.نرخ های مناسب برای مصرف انرژی
14.تضمین و حمایت قانونی از سرمایه گذاران خارجی
15.امکان صادرات کالاها ی تولید شده کیش به سایر سرزمین اصلی
16.و ...

  • مدارک لازم برای ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری-صنعتی

طبق ماده ی 7 ضوابط ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و مصنوعی ، در مناطق آزاد برای ثبت هر شرکت یا موسسه باید مدارک مشروحه ذیل ارائه گردد:
1.اظهارنامه ی ثبت
ثبت اسامی اشخاص حقیقی ایرانی و خارجی در دفاتر با تنظیم و تسلیم سه نسخه اظهارنامه که حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ اعلام واحد ثبتی انجام می گیرد و حاوی نکات ذیل باشد به عمل می آید:
-نام و نام خانوادگی بازرگان
-تاریخ و محل تولد،شماره شناسنامه و محل صدور شناسنامه بازرگان و تصویر اوراق شناسنامه برای اشخاص حقیقی ایرانی و گذرنامه برای اشخاص حقیقی خارجی
-تابعیت اصلی و فعلی افراد مزبور در صورت تحصیل تابعیت دیگر و تاریخ و چگونگی اخذ تابعیت مزبور
-تاریخ ورود به منطقه و شماره و محل صدور پروانه اقامت و محل اقامت اتباع خارجی
-اقامتگاه قانونی اشخاص حقیقی
-شماره ثبت منگنه و پلمپ دفاتر تجاری که به موجب بند 5 ماده 3 این تصویبنامه به عمل آمده است.
-رشته فعالیت تجاری داخلی یا خارجی یا هر دو در هر مورد
-سایر مشخصات تجارتی بازرگان از جمله شماره ثبت علایم تجاری-کتاب رمز تجاری و غیره
2.اساسنامه ی شرکت
3.صورتجلسه ی مجمع عمومی موسسین
4.صورتجلسه ی اولین جلسه ی هیات مدیره
5.گواهی بانکی از یکی از بانک های منطقه ی معینی بر تودیع حداقل 35% سرمایه ی نقدی
6.مجوز فعالیت در منطقه ی صادره  توسط سازمان منطقه ی آزاد ذی ربط
طبق مقررات تاسیس و فعالیت موسسات بیمه در مناطق آزاد بر خلاف سایر انواع شرکت های تجاری،تاسیس و ثبت شرکت ها و موسسات بیمه در مناطق آزاد مستلزم اخذ  مجوز از شرکت  بیمه ی مرکزی ایران می باشد.

  • مدارک لازم برای ثبت شعبه یا نمایندگی یک شرکت خارجی در مناطق آزاد ایران

مدارک فوق مربوط به ثبت شرکت ایرانی است، ولی برای ثبت شعبه یا نمایندگی یک شرکت خارجی طبق ماده ی 8 ضوابط ثبت شرکت ها اطلاعات و مدارک بیشتری باید ارائه شود،از جمله:
1-تعیین نوع شرکت و موضوع فعالیت آن
2-مرجع ثبت شرکت مادر و شماره ی ثبت
3-معرفی نمایندگان شعبه برای دریافت ابلاغیه ها و اخطاریه ها
4-معرفی سایر شعب یا نمایندگی های شرکت در ایران
5-تعیین تابعیت شرکت
کلیه ی مدارک تسلیمی شرکت خارجی باید به زبان فارسی ترجمه ی رسمی شده باشد و حکم نمایندگی فرد مورد نظر برای تسلیم تقاضای ثبت شعبه باید به تصدیق نمایندگی ایران در کشور متبوع شرکت رسیده باشد.

  • ضوابط ثبت فعالیت های تجاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی

در خصوص ثبت اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی،«ضوابط ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران» مصوب 4/2/1379 شورای عالی مناطق آزاد چنین مقرر می دارد: «انواع شرکت ها و موسسات غیر تجاری مذکور در قانون تجارت و سایر قوانین ایران می توانند در واحد ثبتی منطقه به ثبت برسند، مشروط بر آنکه موضوع فعالیت آن ها قانونی باشد.در هر حال تاسیس و فعالیت شرکت ها تحت قوانین موضوعه امکان پذیر است.»
در ماده ی 4 همین «ضوابط  ثبت» مقرر می دارد:«هر شرکت یا موسسه ای که در منطقه ثبت شود و مرکز اصلی آن نیز در همان منطقه باشد شرکت ایرانی و ثبت شده در منطقه محسوب می شود.» ثبت شعبه یا نمایندگی اشخاص حقوقی خارجی نیز در اداره ثبت شرکت و مالکیت صنعتی و معنوی سازمان های مناطق آزاد امکان پذیر می باشد.
به همین لحاظ،سازمان هر منطقه به منظور انجام امور ثبتی شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی در آن منطقه واحدی را به نام واحد ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی تاسیس می کند.
وظایف واحد ثبتی عبارت است از:
_ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ایرانی و خارجی
_ثبت علایم و اسامی تجاری و صنعتی
_ثبت اختراعات و اشکال و ترسیمات صنعتی
_ثبت دفاتر تجاری بازرگانی
_پلمپ دفاتر تجاری و غیر تجاری واقع در حوزه هر منطقه
_ثبت بانک ها و موسسات اعتباری با رعایت این آیین نامه اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد
_ثبت شرکت های بیمه طبق مقررات حاکم در مناطق آزاد
کلیه اشخاص حقیقی ایرانی که طبق قانون تجارت به امور بازرگانی در منطقه مبادرت دارند موظفند نام خود را مطابق مقررات به این تصویبنامه حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ اعلام واحد ثبتی در دفتر ثبت تجارتی واحد ثبتی به ثبت برسانند.

  • مراحل ثبت شرکت در مناطق آزاد

1-مراجعه متقاضی به معاونت اقتصادی سازمان و درخواست صدور مجوز برای شرکت
2-اخذ فرم تقاضای تعیین نام و تکمیل آن(در خصوص تاسیس شرکت های سهامی خاص ، پس از تعیین نام بلافاصله می بایست نسبت به پرداخت 35 % سرمایه شرکت اقدام نمود و سپس مدارک تحویل اداره ثبت شرکت های منطقه گردد).
3-تایید نام شرکت توسط واحد ثبتی بعد از استعلام های مربوطه
4-ارائه مجوز سرمایه گذاری به متقاضی توسط واحد مربوطه و در صورت نیاز معرفی به سایر نهادها برای اخذ مجوزهای لازم
5-ارائه مدارک ثبتی به متقاضی توسط ثبت شرکت ها
6-تکمیل مدارک توسط متقاضی و ارائه آن به واحد ثبتی
7-بررسی مدارک توسط متصدی ثبت و در صورت نقص و ایراد در مدارک تکمیل و تصحیح آن
8-پرداخت هزینه های ثبتی و ارائه ی فیش پرداخت به واحد ثبتی
9-ثبت شرکت در دفاتر ثبت شرکت ها
10-تحویل یک نسخه از مدارک ثبتی به متقاضی
11-تحویل یک نسخه از آگهی به واحد صادر کننده مجوز جهت اقدامات آتی

  • انعکاس موارد ثبتی در روزنامه رسمی کشور

به منظور اطلاع عموم از موارد ثبت شده،بسیاری از کشورها خلاصه مفاد موارد ثبت شده در مرجع و دفتر ثبت تجارتی را از طریق انتشار آگهی و یا سایر وسایل رایج و متداول منتشر می نمایند.در جمهوری اسلامی ایران نیز مطابق قانون و آیین نامه ثبت دفتر تجارتی پیش بینی گردیده که خلاصه مندرجات ثبت دفاتر تجاری باید جهت اطلاع عموم آگهی و منتشر گردد.بر این اساس متقاضی ثبت فعالیت تجاری می بایست هزینه انتشار آگهی مندرجات مفاد ثبت مورد نظر را به حساب مربوطه واریز و رسید آن را به ضمیمه اسناد مورد نیاز به اداره ثبت شرکت ها تسلیم نماید تا مراتب متعاقباَ پس از تحقق تشریفات اداری ثبت با رعایت نوبت در روزنامه رسمی کشور منتشر شود.
لازم به ذکر است علاوه بر ثبت و آگهی عمومی فعالیت تجاری که در بدو امر صورت می گیرد تصمیمات مجمع عمومی در خصوص تغییرات سرمایه،انحلال شرکت و نحوه تصفیه آن نیز باید در مرجع ثبت و روزنامه رسمی،ثبت و منتشر شود.

  • تغییرات حقوقی ثبت شرکت در مناطق آزاد

طبق ماده ی 10 ضوابط ثبت شرکت ها در مناطق آزاد «اشخاص حقوقی مکلفند به منظور ثبت هر گونه تغییرات در اساسنامه و ترکیب هیات مدیره،بازرسان،صاحبان امضای مجاز،کاهش یا افزایش سرمایه و انحلال شرکت یا موسسه ظرف یک هفته مراتب را به صورت کتبی به واحد ثبتی منطقه اطلاع دهند.عدم اطلاع به موقع رافع مسئولیت مدیران اشخاص حقوقی مذکور نخواهد بود.»
در مورد شرکت های بیمه چون تاسیس آن ها با مجوز شرکت بیمه مرکزی ایران صورت می گیرد،در طول فعالیت شرکت بیمه مرکزی بر آن ها نظارت دارد.در مورد این شرکت ها برخی از تغییرات موکول به موافقت بیمه مرکزی ایران گردیده است.
طبق ماده ی 5«مقررات تاسیس و فعالیت بیمه در مناطق آزاد»این موارد عبارتند از:
1-تغییرات در اساسنامه
2-تغییرات در مدیران
3-تغییرات در سرمایه
4-تغییرات در سهام سهام داران

https://danasabt.ir/


همچنین طبق تبصره ی 1 ماده ی 4 آئین نامه ی اجرایی عملیاتی پولی و بانکی در مناطق آزاد بطور کلی هر گونه تغییرات در اساسنامه ی بانک ها و موسسات اعتباری باید به پیشنهاد سازمان منطقه ی آزاد به تایید شورای پول و اعتباری برسد.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

به موجب ماده يك آئين‌نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی، ثبت شرکتها شركت‌هايي كه در كشور محل ثبت خود شركت قانوني شناخته مي‌شوند – يعني بر اساس قوانين و مقررات كشور متبوع خود تشكيل شده و داراي شخصيت حقوقي ثبت شده هستند  – مي‌توانند براي فعاليت در ايران در زمينه‌هايي كه ذكر خواهد شد بر اساس قوانين و مقررات مربوطه اقدام به ثبت شعبه يا نمايندگي خود نمايند.
ثبت شعبه يا نمايندگي شركت خارجي در ايران مشروط به عمل متقابل كشور متبوع شركت خارجي مي‌باشند، يعني اگر در كشور متبوع شركت خارجي شعب يا نمايندگيهاي شركت‌هاي ايراني به ثبت برسند آن شركتها نيز مي‌توانند نسبت به ثبت شعبه يا نمايندگي شركت خود در ايران اقدام نمايند.

  • زمينه‌هاي فعاليت براي شركت‌هاي خارجي

1 – ارائه خدمات بعد از فروش كالاها يا خدمات شركت خارجي
در صورتي كه شركت‌هاي خارجي اقدام به فروش كالا يا خدمات به اشخاص ايراني بنمايند، براي ارائه خدمات بعد از فروش (گارانتي – وارانتي) مي‌توانند تقاضاي ثبت شعبه يا نمايندگي شركت خارجي را بنمايند.
2 – انجام عمليات اجرائي قراردادهايي كه بين اشخاص ايراني و شركت خارجي منعقد مي‌شود.
در خصوص شروع عمليات اجرايي و انجام موضوع قراردادهاي منعقده بين اشخاص ايراني (اشخاص حقيقي، اشخاص حقوقي اعم از خصوصي و دولتي) و شركت‌هاي خارجي، طرف خارجي مي‌تواند تقاضاي ثبت شعبه يا نمايندگي خود را  نمايد.
3 – بررسي و زمينه‌سازي براي سرمايه‌گذاری شركت خارجي در ايران
4 – همكاری با شركت‌های فني و مهندسي ايراني براي انجام كار در كشورهاي ثالث.
در مواردي كه شركت‌هاي فني و مهندسي ايراني براي انجام امور صنعتي، فني، عمراني و غيره در كشورهاي ثالث انتخاب شده و جهت انجام امور مربوطه با يك يا چند شركت خارجي قرارداد مشاركت منعقد نموده باشند شركت‌هاي خارجي طرف قرارداد با ارائه مدارك لازم مي‌تواننند نسبت به ثبت شعبه يا نمايندگي خود در ايران اقدام نمايند.
همچنين شركتهاي فني و مهندسي خارجي كه براي انجام پروژه‌هائي در كشور ثالث انتخاب شده‌اند، و جهت انجام اينگونه پروژه‌ها با شركتهاي فني و مهندسي ايراني طي قرارداد مشاركت داشته باشند، مي‌توانند نسبت به ثبت شعبه يا نمايندگي خود در ايران اقدام نمايند.
5 – افزايش صادرات غير نفتي جمهوري اسلامي ايران و انتقال دانش فني و فناوري.
شركت‌هاي خارجي كه در پيشبرد صادرات محصولات غير نفتي از قبيل توليدات صنعتي و كشاروزي و صنايع دستي و .... فعاليت باشند.
شركت‌هاي خارجي كه دانش فني Know – how)) ساخت محصولات را به اشخاص ايراني منتقل مي‌نمايند.
و شركت‌هاي خارجي كه فناوري (تكنولوژي) محصولات صنعتي را در اختيار داشته و در ارتباط با ايجاد تأسيسات و كارخانه‌ها و كارگاههاي مختلف جهت توليد انواع محصولات اقدام به انتقال فناوري به اشخاص ايراني مي‌نمايند، مي‌توانند نسبت به ثبت شعبه و نمايندگي خود در ايران اقدام نمايند.
6 – انجام فعاليت‌هايي كه مجوز آن توسط دستگاههاي دولتي كه به طور قانوني مجاز به صدور مجوز هستند صادر مي‌گردد از قبيل ارائه خدمات در زمينه‌هاي حمل و نقل، بيمه و بازرسي كالا، بانكي، بازاريابي و غيره.

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


شركت‌هاي خارجي كه در ارتباط با ارائه خدمات در زمينه‌هاي مختلف با يكي از دستگاههاي دولتي ايران داراي قرارداد باشند و يا براي ارايه خدمات در زمينه‌های مذكور محتاج به اخذ مجوز از دستگاههاي دولتي خاص باشد كه قانوناَ مجاز به صدور مجوز فعاليت باشند، مي‌توانند نسبت به ثبت شعبه و نمايندگي خود در ايران اقدام نمايند. ارائه خدمات در زمينه‌هاي حمل و نقل اعم از دريايي، هوايي، زميني (جاده‌ای و ريلي) با اخذ مجوز از سازمان‌هاي ذيربط مانند سازمان حمل و نقل و پايانه‌هاي كشور ميسر است و همچنين فعاليت در زمينه بانكي با اخذ مجوز از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مجاز مي‌باشد و همينطور ساير دستگاههای مسؤول مي‌توانند در زمينه‌هاي ياد شده مجوز فعالیت صادر نمايند.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

بیش از 300 نوع پروتئین در پلاسما وجود دارد که نقش های مختلفی در انعقاد خون، نقل و انتقال، سیستم ایمنی، تثبیت فشار اسمزی خون و غیره دارند.سکوبندی ازمایشگاهی  اختلال در تولید پروتئین ها می تواند تهدید کننده سلامتی فرد باشد. زیرا کاهش و یا افزایش غلظت پروتئین خون می تواند نشان دهنده بروز بیماری می باشد. به کمک تکنیک الکتروفورز پروتئین های خون به 5 دسته اصلی گلوبولین آلفا 1، آلفا 2، گاما، بتا و آلبومین تقسیم می شوند.

از آن جا که تغییر در غلظت پروتئین خون می تواند هشداری برای سلامت فرد باشد، انجام این آزمایش بسیار مهم است. در ادامه با این پروتئین ها و نحوه انجام تست به وسیله تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز بیشتر آشنا می شویم.

غلظت طبیعی توتال پروتئین در انسان سالم

توتال پروتئین به دو دسته کلی پروتئین های آلبومین و گلوبولین گفته می شود که پروتئین های اصلی تشکیل دهنده خون انسان می باشند.

غلظت طبیعی توتال پروتئین در سرم انسان بالغ 6 تا 8 g/dl و در کودکان 5 تا 7 g/dl می باشد.

علل و عوارض کاهش و افزایش سطح پروتئین های خون

اگر سطح غلظت پروتئین خون از حد طبیعی بالا تر یا پایین تر بیاید، می تواند نشان دهنده نقص هایی در ارگان های مختلف بدن باشد.

  • افزایش غلظت پروتئین توتال (هایپرپروتئینمی): Hyperproteinemia اغلب در اثر از دست دادن آب بدن رخ می دهد و عوارضی مانند اسهال در فرد دارد.
  • کاهش غلظت پروتئین توتال (هیپوپروتئینمی): Hypoproteinemia  در اثر عملکرد نادرست کلیه، فقر غذایی، سوختگی، سنتز ناقص در کبد و غیره به وجود می آید.

اساس واکنش بیوره به منظور تعیین غلظت پروتئین های خون

یکی از واکنش های مورد استفاده برای تشخیص وجود پروتئین، پیوند های پپتیدی و غلظت پروتئین خون در نمونه واکنش بیوره می باشد. اساس این واکنش بدین گون هاست که یون مس دو ظرفیتی در حضور ترکیبات حاوی پیوند پپتیدی در محیط قلیایی کمپلکس بنفش رنگی ایجاد می کند. در واقع در این آزمایش، ترکیب مورد نظر باید 2 یا بیشتر از 2 پیوند پپتیدی داشته باشد.

روش فتومتریک برای تعیین غلظت توتال پروتئین

با استفاده از کیت تعیین غلظت توتال پروتئین سرم و مطابق با دستورالعمل درج شده برروی کیت می توانید این تست را به راحتی انجام دهید. کیت های استاندارد آزمایشگاهی تعیین غلظت پروتئین خون را می توانید از مراکز معتبر فروش تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی تهیه کنید.

مراحل آماده سازی محلول های لازم برای تعیین مجموع غلظت پروتئین های خون

برای انجام آزمایش اندازه گیری غلظت خون سه محلول بلانک، استاندارد و مجهول مورد نیاز است. روش تهیه هر کدام از این محلول ها در جدول زیر درج شده است.

  محلول بلانک                                   محلول استاندارد                                            محلول تست
استاندارد  – 20  میکرولیتر  –
سرم  –  –     20 میکرولیتر
معرف R 1 1000 میکرولیتر               1000 میکرولیتر  1000میکرولیتر
معرف R 2 250 میکرولیتر 250 میکرولیتر                    250 میکرولیتر

ابتدا برای آماده سازی لوله بلانک 1000 میکرولیتر از معرف R1 و 250 میکرولیتر از معرف R2 به لوله اضافه کرده و باهم مخلوط کنید. دستگاه اسپکتروفتومتر را بر روی طول موج 546 نانومتر تنظیم کنید و با محلول بلانک دستگاه را صفر کنید.

برای آماده سازی لوله استاندارد، 20 میکرولیتر از محلول استاندارد و 1000 میکرولیتر از معرف R1 را با هم مخلوط کرده و پس از گذشت 5 دقیقه، جذب اولیه لوله استاندارد را از روی دستگاه اسپکتروفتومتر یادداشت کنید. سپس 250 میکرولیتر از معرف R2 را به لوله آزمایش اضافه کرده و مجددا پس از گذشت 5 دقیقه جذب ثانویه را از روی دستگاه یادداشت کنید.

برای آماده سازی لوله تست، 20 میکرولیتر از سرم به همراه 1000 میکرولیتر از معرف R1را در لوله آزمایش ریخته و با یکدیگر مخلوط کنید. پس از گذشته 5 دقیقه جذب اولیه لوله تست را روی دستگاه مشاهده و یادداشت کنید. سپس 250 میکرولیتر از معرف R2 به لوله اضافه کنید، 5 دقیقه صبر کرده و جذب ثانویه را از روی دستگاه یادداشت کنید.

اختلاف جذب اولیه و ثانویه را بدست آورده و در غلظت استاندارد توتال پروتئین ضرب کنید(gr/dl 6) تا غلظت محلول توتال پروتئین بدست آید.

نتایج آزمایش های بیوشیمی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها می توانند تعیین کننده باشند. بنابراین استفاده از تجهیزات مناسب، به روز و از همه مهم تر کالیبره در آزمایشگاه ها نقش مهمی دارند.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

علائم هشدار دهنده که احتمالا منجر به عصب کشی دندان می‌شوند؟

برای اطمینان از مراجعه به موقع به دندانپزشک برای مراقبت و درمان دندان، ایمپلنت دندان در رشت باید با علائم عفونت ریشه آشنا باشید. در ادامه به علائم هشدار دهنده این بیماری می‌پردازیم.

درد یکی از علائم هشدار دهنده عفونت دندان

درد علامت اصلی است که افراد را در مواجهه با عفونت ریشه به دنبال مراقبت‌های دندانی سوق می‌دهد. عفونت کانال ریشه درد شدیدی را به دنبال دارد. زمانی که با دندان آسیب دیده چیزی را گاز می‌گیرید یا می‌جوید، درد تشدید می‌شود. علاوه بر این، ممکن است هنگام خوردن غذا و نوشیدنی سرد یا گرم، حساسیت دندان را تجربه کنید.

درد همچنین می‌تواند از التهاب لثه‌ها منشاء بگیرد. تورم باعث قرمز شدن و حساس شدن لثه می‌شود. در بیشتر مواقع، تورم و ناراحتی در ناحیه اطراف دندان آسیب دیده ایجاد می‌شود.

تیره شدن دندان

هنگامی که لایه داخلی دندان عفونی می‌شود، ممکن است دندان قهوه ای یا زرد به نظر برسد. زیرا عفونت به بافت‌های پالپ می‌رسد. در طول انجام عصب کشی، مواد پالپ مرده یا نکروز شده را استخراج می‌کنند و فضا با گوتاپرکا پر می‌شود. پس از آن روکش دندان کشیده می‌شود تا ظاهر دندان زیبا به نظر برسد.

آبسه دندان

آبسه دندان زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها و مواد پالپ در حال مرگ، پاکت‌های عمیق پر از چرک را در اطراف ریشه دندان ایجاد کنند. این عامل باعث ناراحتی شدید و بوی بد دهان می‌شود و از طریق برجستگی و جوش قرمز بزرگ روی لثه قابل مشاهده است. مایع بدبو نیز ممکن است از آبسه خارج شود. پریودنتیست آبسه دردناک را در طول عصب کشی تخلیه می‌کند و باکتری‌ها را برای کاهش درد پاک می‌کند.

بوی بد مزمن دهان

بیمارانی که از عفونت ریشه رنج می‌برند معمولا بوی بد مزمن دهان دارند. اگر بوی بد دهان علیرغم مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از شوینده‌های دندانی از بین نرفت، احتمالاً عفونت وجود دارد.

باکتری ایجاد کننده عفونت، بوی بدی می‌دهد. این باکتری باعث بوی بد و طعم تلخ در دهان می‌شود. ایجاد آبسه می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

درمان ریشه یا عصب کشی چیست؟

درمان ریشه روشی برای حفظ دندان پوسیده است. این فرآیند شامل برداشتن پالپ، اعصاب عفونی و تمیز کردن محتاطانه داخل دندان است. سپس با ماده لاستیکی به نام گوتاپرکا بسته بندی و مهر و موم می‌شود. این روش بسته به دندانپزشکی که مراجعه می‌کنید هزینه متفاوتی دارد. با این حال، به طور کلی، نسبتاً ارزان است.

دلایل عفونی شدن پالپ دندان

به طور کلی، اعصاب و پالپ دندان ممکن است در اثر موارد زیر ملتهب و عفونی شود:

·        پوسیدگی عمیق

·        روش‌های مکرر یا پرکردن‌های بزرگ در دندان

·        شکستن دندان

·        ضربه به صورت

عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

روند طولانی عصب کشی نیاز به یک یا چند ویزیت دندانپزشکی دارد.

۱- ابتدا برای بررسی شکل و وضعیت کانال‌های ریشه و تعیین اینکه در کجا علائم عفونت در اطراف دندان و استخوان وجود دارد عکس برداری با اشعه ایکس انجام می‌شود. دندانپزشک شما از بی حسی موضعی استفاده می‌کند. با بی حسی بیمار در طول درمان دردی را احساس نمی کند و در آرامش کامل قرار دارد.

۲- یک سد لاستیکی برای خشک نگه داشتن ناحیه و پاک شدن از بزاق در اطراف دندان قرار می‌گیرد.

۳- سپس با ابزارمخصوص سوراخی در دندان ایجاد می‌شود تا پالپ، عصب و باکتری پوسیده در دسترس قرار بگیرند. این مرحله با استفاده از یک سری فایل‌های کانال ریشه انجام می‌شود. فایل‌ها کانال را خراش داده و پالپ عفونی را به طور کامل بیرون می‌کشند. در حین عصب کشی از محلول پاک کننده هیپوکلریت سدیم برای شستشوی کانال استفاده می‌شود.

۴- هنگامی که دندان به طور دقیق تمیز شد، می‌توان آن را آب بندی کرد. بسته به شرایط، دندانپزشک شما ممکن است حدود یک هفته صبر کند تا کانال را ببندد. ممکن است در صورت وجود عفونت، گذاشتن دارو در داخل دندان لازم باشد. در غیر این صورت، دهانه ممکن است در همان روز عصب کشی بسته شود. اگر به دلایلی عصب کشی در همان روز تکمیل نشود، دهانه بیرونی با ماده پر کننده موقت پر شده تا از ورود بزاق و مواد خوراکی به داخل دندان جلوگیری شود.

۵- در ویزیت بعدی، دندان در نهایت با یک آدامس سیلر و گوتاپرکا پر می‌شود. گوتاپرکا یک لاتکس طبیعی است که از شیره درختان درست می‌شود.

۶- در نهایت، اگر پوسیدگی بیش از حد منجر به پر شدن بزرگ یا ضعیف شدن دندان شود، ممکن است ترمیم بیشتری برای دندان لازم باشد. معمولاً روکش چینی یا پست و روکش برای محافظت و استحکام بیشتر قرار داده می‌شود. این کار امکان استفاده کامل از دندان را فراهم می‌کند.

آیا عصب کشی دندان عوارضی دارد؟

شاید گفته شود که عوارض عصب کشی دندان ممکن است بعدا خود را نشان دهد اما نمی شود دست روی دست گذاشت تا دندان کاملا از بین برود. بدون مداخله، دندان فقط بدتر می‌شود. به احتمال زیاد عدم درمان می‌تواند به یک بیماری جدی تبدیل شود. عدم رسیدگی باعث ایجاد آبسه دندان در دهان می‌شود که در نتیجه آن درد متوسط تا شدید را احساس خواهید کرد. این باکتری‌ها به تحلیل استخوان دهان می‌پردازند که در نهایت منجر به کشیدن دندان آسیب دیده می‌شود.

به همین دلیل دندانپزشک توصیه می‌کند که برای حفظ دندان خود، درمان ریشه انجام دهید. با این حال، این کار باعث نجات دندان نمی شود، زیرا قبلاً عفونی شده و در حال مرگ است. با این وجود، عصب کشی جایگزینی مناسبی برای کشیدن دندان و ایمپلنت است.

نشانه‌های کلی عفونت دندان

·        درد ضربانی که با گذشت زمان بدتر می‌شود.

·        درد هنگام جویدن یا گاز گرفتن زیاد باشد.

·        دردی که به فک، گردن و گوش شما سرایت کند.

·        لثه‌ها متورم می‌شوند.

·        صورت شما متورم و قرمز شود.

·        غدد لنفاوی در گردن و فک شما حساس و متورم می‌شوند.

·        حساسیت دندان به خوراکی‌های سرد و گرم بالا می‌رود.

·         در عفونت‌های شدید تب می‌کنید.

·        دهان بوی بدی می‌دهد.

مزایای عصب کشی دندان عفونی

عصب کشی مزایای زیادی دارد که می‌توانند افراد را قانع کرده تا به توصیه دندانپزشک عمل کنند.

·        باعث تسکین درد شده و عملکرد دندان را دوباره به آن باز می‌گرداند.

·        عصب کشی از آبسه، گسترش عفونت و آسیب به استخوان دهان جلوگیری می‌کند.

·        پیشگیری از گسترش عفونت بسیار مهم است زیرا می‌تواند به یک بیماری جدی تبدیل شود.

·        درد کمتری نسبت به کشیدن دندان دارد. اگر دندان کشیده شده با ایمپلنت جایگزین نشود، شکافی بین دندان‌ها باقی می‌ماند.

·        شکاف بین دندان‌ها باید با ایمپلنت جایگزین شود تا بتوانید به درستی به گاز گرفتن و جویدن ادامه دهید.

·        عصب کشی مقرون به صرفه تر از کشیدن دندان و گذاشتن ایمپلنت است.

·        پس از آنکه به روکش دندان بعد از عصب کشی عادت کردید از نظر زیبایی هیج فرقی با دندان‌های طبیعی نخواهد داشت.

·        وجود شکاف و فاصله در دندان‌ها باعث جابه‌جایی آن‌ها می‌شود و بایت دهان را تغییر می‌دهد. حتی ممکن است باعث سندرم مفصل گیجگاهی فکی و مشکلات انسداد شود.

·        هیچ ایمپلنتی به خوبی دندان شما ظاهر، احساس یا عملکرد نخواهد داشت.

عوارض عصب کشی دندان

عوارض عصب کشی دندان عفونی ممکن است در پی عصب کشی رخ بدهد. در ادامه با برخی از این عوارض آشنا می‌شویم:

·        هیچ تضمینی صد در صد وجود ندارد که کانال ریشه کاملاً تمیز شود.

·        اگر ترمیم دندان و پاک کردن پالپ به درستی انجام نشود، ممکن است عفونت ایجاد کرده و پس از آن باید آنتی بیوتیک و مسکن مصرف کنید.

·        از آنجایی که دندان پوک می‌شود، شکننده و مستعد شکستگی خواهد بود.

·        پس از این درمان، دندان نیاز به تقویت با روکش یا پست چینی یا هر دو دارد.

·        این روش در آینده باعث تولید هزینه قابل توجهی برای افراد می‌شود.

·        عصب کشی کردن نیاز به چندین ویزیت دندانپزشک و بازه‌های زمانی طولانی دارد.

·        ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در دهان و فک شود، زیرا باید دهان و فک برای مدت زمان طولانی باز بماند.

·        پس از عصب کشی، دندان ممکن است تغییر رنگ داده یا تیره شود.

نکته اصلی این است که عصی کشی مانند هر روش پزشکی، خطرات خود را دارد: گاهی اوقات درمان ریشه موفقیت آمیز نیست و ممکن است نیاز به درمان بیشتری مانند جراحی ریشه برای تلاش و حفظ دندان داشته باشید. رایج ترین آنها اپیکوکتومی یا برداشتن انتهای ریشه دندان است که کمی سخت تر از عصب کشی است.

چرا باید دندان را تا جای ممکن حفظ کنید؟

ساده ترین، اما مهمترین دلیل برای عصب کشی به جای کشیدن دندان این است که باید دندان خود را حفظ کنید. هر چند ممکن است دندان مرده باشد اما این روش باز هم مفید است. زیرا به شما امکان می‌دهد مانند گذشته به خوردن و صحبت کردن ادامه دهید. اما کشیدن دندان می‌تواند هر دو را تحت تأثیر قرار دهد.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ابزارهای مورد استفاده در عصب‌کشی دندان

برای دسترسی دقیق‌تر و راحت‌تر به تمام بخش‌های دهان و دندان، دندانپزشک به طیف وسیعی از ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی نیاز دارد.لمینت دندان در رشت  از ساده‌ترین تا پرسروصداترین آن‌ها، وجود هر کدام از آن‌ها برای یک جراحی کامل، مورد نیاز است. با معرفی این ابزار و شناخت کاربردشان، احتمالا ترس شما از آن‌ها کمتر خواهد شد.

فرزهای ریشه دندان (Endodontic Burs)

فرز اولین ابزاری است در لیست ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی قرارداده‌ایم. این ابزار در طول عصب‌کشی دندان استفاده می‌شود و فضای داخل دندان را باز می‌کند تا بتوان به کانال‌ها دسترسی پیدا کرد. فرزها بسته به نوع دندان و درمان، در اشکال و انداز‌ه‌های متفاوتی وجود دارند.

روت کانال اکسپلورر (Root Canal Explorer)

این ابزار کوچک و نوک تیز برای کاوش داخل دندان پس از باز شدن توسط فرزها استفاده می‌شود. کاربرد این ابزار باعث می‌شود تا متخصص ریشه بتواند سوراخ هایی را در دندان پیدا کند. گاهی اوقات ممکن است از اکسپلورر برای حذف کلسیفیکاسیون‌های نازک از روی سطح دندان استفاده شود.

اکسکاوتور (Excavators)

اکسکاوتور یکی دیگر ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی به حساب می‌آید. این ابزار از نظر ظاهری کمی طولانی‌تر و تیزتر از اکسپلورر است. با استفاده از این ابزار مقدار کمی از بافت را از قسمت داخلی دندان جدا می‌کنند. 

باربروچ (Barbed Broach)

باربروچ وسیله‌ای است که برای برداشتن بیشتر بافت از داخل دندان استفاده می‌شود. این ابزار در بافت وارد می‌شود تا خارهای آن، بافت ها را کنار بزند.

اسپریدر (Spreader)

اسپریدرها بدنه بلند و مخروطی شکل و یک نوک تیز دارند و در لیست ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی جای دارند. از این ابزار برای فشرده کردن گوتا پرکا به صورت جانبی در برابر دیواره‌های کانال ریشه استفاده می شود و فضایی را برای وارد کردن گوتاپرکای بیشتر فراهم می‌کند. این ابزار در اندازه‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به سایز کانال و اندازه نقطه گوتاپرکا انتخاب می‌شوند.

هیت کریر(Heat carriers)

اعمال گرما برای پر کردن گوتا پرکا باعث بهبود تراکم جانبی و عمودی مواد نرم شده می‌شود. اسپریدرهای معمولی برای این منظور طراحی نشده‌اند. هیت کریرها بهترین گزینه برای این کار هستند. این ابزار اندازه‌های مختلفی دارند و دارای یک نوک تیز برای پخش جانبی، و یک نوک صاف برای فشرده‌سازی عمودی هستند.

لوپ ها

یکی از مشکلات اصلی دندان‌پزشکی این است که دندانپزشک نمی‌تواند کاری که انجام می‌دهد را ببیند. شکی نیست که بزرگنمایی محفظه پالپ به یافتن و دسترسی به دهانه‌های باریک کانال کمک زیادی می‌کند و بسیاری از پزشکان اکنون به طور معمول از لوپ‌ها استفاده می‌کنند. لوپ‌ها جزو مهم‌ترین ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی هستند. در واقع، بهبود بینایی به دست آمده با استفاده از لوپ‌ها، نه فقط عصب‌کشی دندان، بلکه همه جنبه‌های دندانپزشکی عمومی را بهبود می‌بخشد.

ریمرها

ریمرها مانند مته‌های بلند و نازک، در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و جزو ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی به شمار می‌آیند. از ریمرها به ترتیب، برای باز کردن و گشاد کردن کانال‌ها استفاده می‌شود تا بتوان با ابزار مناسب دیگر به کانال‌ها دسترسی پیدا کرد.

فایل ها

فایل‌ها انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال، K-Files برای کوتاه کردن کانال‌های ریشه و بزرگ کردن کانال بعد از دبریدمان با ریمر استفاده می‌شود. -Files H به طور ویژه برای شکل دادن به کانال‌ها پس از تمیز کردن و گشاد شدن آن‌ها با K-Files در عصب‌کشی دندان طراحی شده‌اند.

فایل های روتاری و تفاوت آن با فایل های دستی در عصبکشی دندان

گیتس دریل (Gates-Glidden drills)

این نوع مته که جزو ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی هستند، به باز شدن بیشتر کانال به ویژه در دندان‌های آسیاب کمک می‌کند. گیتس دریل‌ها همچنین در طول درمان مجدد کانال ریشه برای حذف گوتاپرکا، که یک ماده بتونه مانند است و معمولا برای پر کردن کانال‌های ریشه استفاده می‌شود،کاربرد دارند.

پیزوریمر  (Peeso Reamer)

از جمله ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی می‌توان به پیزوریمر اشاره کرد. این ابزار منحصرا برای حذف گوتاپرکا در طول درمان مجدد در عصب‌کشی دندان استفاده می‌شود.

ابزار اولتراسونیک

از این ابزارها می‌توان برای یافتن کانال‌های کلسیفیه و حذف مواد ترمیمی و ریشه از فضای داخل کانال دندان استفاده کرد. این ابزار از طریق ارتعاش عمل می‌کند و صدایی بلند دارد که می‌تواند در اولین روشن شدن کمی شما را بترساند.

لنتولو

لنتولو وسیله‌ای مارپیچ است و بیشتر در کانال‌های گشاد از آن استفاده می‌شود. از لنتولو که در لیست ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی قرار دارد، برای پر کردن کانال ریشه با سیلرها یا سمنت‌ها در عصب‌کشی دندان استفاده می‌شود.

گوتاپرکا فیلر (Gutta Percha Filler)

از گوتاپرکا فیلر برای فشار دادن و پر کردن گوتاپرکا در ریشه دندان استفاده می‌شود. این ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی، از فولاد ضد زنگ یا نیکل تیتانیوم ساخته شده است.

گوتا پرکا پوینت و کاغذ جاذب

گوتا پرکا پوینت یک ماده پرکننده است. پس از آماده‌سازی کانال ریشه، حفره تمیز شده و با گوتاپرکا پوینت پر می‌شود. کاغذ جاذب از الیاف پنبه خالص ساخته شده است، بنابراین جذب آب خوبی دارد. این وسیله نیز برای تمیز کردن کانال ریشه در عصب‌کشی دندان استفاده می‌شود.

مواد پرکننده کانال ریشه

مواد پرکننده کانال ریشه، یک کاربرد سنتی دارند که مشخص می‌کند کار این مواد پر کردن حفره‌های ایجاد شده در طول عصب‌کشی دندان است. اخیرا این موضوع مطرح شده است که یک ماده پرکننده کانال ریشه، باید بتواند به طور فعال، بازسازی بافت را نیز تحریک کند. بدین معنی که علاوه بر کار اصلی، در درمان بافت آسیب دیده و حذف شده نیز کمک کند. به خصوص اگر از یک روش درمانی تهاجمی یا از پاتوز اپیکال برای درمان استفاده شده باشد. در هر حال در این بخش به توضیح درباره موادی که در عصب‌کشی دندان استفاده می‌شود، خواهیم پرداخت.

هیپوکلریت سدیم 

به طور کلی در عصب‌کشی دندان، هیپوکلریت سدیم مناسب‌ترین محلول برای آبیاری سیستم کانال ریشه است. سفید‌کننده معمولی خانگی تقریبا محلول هیپوکلریت سدیم ۵.۵ درصد است و ممکن است به ترجیح دندانپزشک تا پنج بار با آب تصفیه شده رقیق شود. تحقیقات نشان داده است که اثر ضد باکتریایی برای محلول ۰.۵٪ و ۵.۰٪ یکسان است. با این حال، هر چه میزان رقیق شدن بیشتر باشد، محلول در حل کردن بقایای آلی در سیستم کانال ریشه تاثیر کمتری دارد.

کلرهگزیدین

محلول کلرهگزیدین ۰.۲ درصد عملکرد ضد باکتریایی مشابهی با هیپوکلریت سدیم دارد، اما مواد آلی موجود در بخش‌هایی از سیستم کانال که برای ابزار دستی غیرقابل دسترس هستند، را حل نمی‌کند. با این حال، این شوینده که جزو ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی است، به عاج می‌چسبد و در نتیجه یک فعالیت ضد باکتریایی طولانی‌مدت از خود نشان می‌دهد. اگرچه ممکن است کلرهگزیدین به اندازه هیپوکلریت سدیم مؤثر نباشد، استفاده از آن را نباید نادیده گرفت.

خمیر EDTA

خمیر EDTA (اتیلن دی آمین تترا استیک اسید) عاج دیواره‌های کانال را از بین می‌برد و آماده‌سازی کانال را برای عصب‌کشی بسیار تسهیل می‌کند. خمیر EDTA ممکن است به عنوان یک شوینده در انتهای مرحله آماده‌سازی کانال برای کمک به برداشتن لایه اسمیر و قبل از قرار دادن پانسمان موقت یا پرکردن دندان استفاده شود.

گوتاپرکا

گوتاپرکا رایج‌ترین ماده در لیست ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی و مورد استفاده برای پر کردن سیستم کانال ریشه است. گوتا پرکا رزین خشک شده درختی بنام تابان است و به دو صورت وجود دارد. فاز آلفا شکل طبیعی آن است، اما وقتی گرم و سرد می‌شود فاز بتا حاصل می‌شود. فاز بتا معمولا برای پرکردن کانال ریشه استفاده می‌شود. گوتاپرکا در واقع فقط حدود ۲۰ درصد ماده گوتا پرکا دارد. جزء اصلی آن اکسید روی (تا ۷۵٪) است، و بقیه شامل رزین‌های مختلف، موم‌ها و سولفات‌های فلزی با فرمول خاص است.

سیلر/ سمنت

سیلرهای کانال ریشه جزو ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی هستند و نقش مهمی در انسداد ریشه دارند. اگرچه بسیاری از محصولات انحصاری در دسترس هستند، اما سیلرها را می‌توان به طور کلی با توجه به ترکیبات اصلی آنها به سه گروه تقسیم کرد: اوژنول، غیر اوژنول و دارویی.

سیلرهای اوژنول

سیلرهای اوژنول را می‌توان به دو گروه ریکرت و گروسمن تقسیم کرد. تفاوت اساسی بین این دو گروه این است که ریکرت حاوی نقره رسوب شده و گروسمن دارای یک نمک باریم یا بیسموت است. عیب سیلر ریکرت این است که نقره، عاج دندان را خاکستری تیره می‌کند. یکی از پرکاربردترین سیلرهای این گروه، توبلیزال است که دو خمیری بوده پس مخلوط کردن ساده است و نکته مهم این است که حاوی نقره نیست.

سیلرهای غیر اوژنول

برخی از سیلرها با پایه هیدروکسید کلسیم به جای اکسید روی/اوژنول ساخته می‌شوند. با این حال، نشان داده شده است که هیدروکسید کلسیم مستعد نشت است، و ممکن است منجر به ایجاد حفره‌های ناخواسته در مهر و موم دندان شود.

سیلرهای دیگری نیز تولید می‌شوند که حاوی طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی هستند. AH+ یک پایه رزین اپوکسی با مایع بیسفنولدی گلیسیدیل اتر است. این سیلر زمان کار طولانی دارد و به خوبی به عاج می‌چسبد.

سیلرهای دارویی

تفکر فعلی این است که با رعایت اصول آماده‌سازی و پرکردن کانال ریشه، استفاده از سیلرهای درمانی توجیهی ندارد. ماده فعال در اکثر سیلرهای دارویی پارافرمالدئید است که معمولا با یک کورتیکواستروئید همراه است.

سنگدانه های تری اکسید معدنی 

سنگدانه‌های تری اکسید معدنی ترکیبی متشکل از اکسیدهای معدنی (سیلیکات تری کلسیم، اکسید تری کلسیم، اکسید سیلیکات و برخی اکسیدهای معدنی دیگر) است. از این ماده در ابتدا به عنوان ماده پرکننده انتهای ریشه در طی جراحی پری رادیکولار استفاده می‌شد. اما نتایج جدید نشان می‌دهد که از این ماده می‌توان برای ترمیم سوراخ‌ها، به عنوان یک عامل پوشاننده پالپ و برای بسته شدن آپیکال ریشه‌های نابالغ استفاده کرد.

به نظر می‌رسد توانایی آب‌بندی عالی و سازگاری بیولوژیکی، این ماده را که جزو ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی است، به سمنت انتخابی برای هرگونه ارتباط بین کانال ریشه و سطح خارجی دندان تبدیل می‌کند. این ماده به طور مداوم در حال پالایش است و آخرین محصول دارای برخی اکسیدها برای تولید پودری سفید است.

مراحل عصب کشی دندان

حال که با ابزار و مواد مصرفی در عصب کشی دندان آشنا شده‌اید، بهتر است به طور خلاصه با عصب‌کشی دندان نیز آشنا شوید. این بخش به شما کمک می‌کند تا درک بهتری نسبت به ابزار و  مواد این عمل بدست آورید. 

برای درمان عفونت پالپ دندان، باید بافت‌های آسیب‌دیده برداشته شوند. اگر به موقع به دندان رسیدگی نشود، مجبور خواهید بود که آن را بکشید. از آنجایی‌که پروتزهای مصنوعی جایگزین دندان، مشکلات زیادی به همراه دارند و دائما برای شما هزینه اضافه می‌تراشند، بهتر است تا جایی‌که می‌توانید دندان‌های طبیعی خود را حفظ کنید.

۱- برای عصب‌کشی، ابتدا دهان بی‌حس می‌شود.

۲- سپس دندانپزشک سوراخی در تاج دندان ایجاد می‌کند تا به پالپ دسترسی پیدا کند.

۳- با کمک ابزارهای مخصوص مانند دریل و سوهان، کل محفظه پالپ تخلیه و خارج می‌شود.

۴- دیواره‌های محفظه پالپ و ریشه به خصوص نوک ریشه باید کاملا تراشیده و تمیز شوند.

۵- پس از تمیز شدن کامل فضای داخلی دندان، نوبت به پر کردن آن می‌رسد. دندانپزشک با مواد پرکننده مخصوص تمام پالپ را با دقت پر می‌کند و در نهایت دندان را کامل می‌پوشاند تا راهی برای نفوذ باکتری وجود نداشته باشد.

۶- در نهایت معمولا دندان باید پوشانده شود. روکش، یک تاج مصنوعی است که روی دندان قرار می‌گیرد و آن را احاطه می‌کند. به این ترتیب دیگر فشاری به تاج واقعی دندان وارد نمی‌شود و خطر شکستگی آن کاهش می‌یابد.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

آزمایش اندازه گیری غلظت کراتینین خون چه اهمیتی دارد ؟

آزمایش تعیین سطح کراتینین خون آزمایشی است که پزشکان می توانند به واسطه آن عملکرد کلیه های شما را بررسی کنند. کراتینین محصول زائدی است که از طریق تجزیه طبیعی بافت های عضلانی انسان ایجاد می شود.  کوره ازمایشگاهی این محصول به واسطه کلیه های فرد فیلتر شده و به وسیله ادرار دفع می شود. به دلیل فیلتر ضعیف کراتینین توسط کلیه ها و اختلال در عملکرد کلیه، سطح کراتینین خون افزایش پیدا می کند. بنابراین سطوح بالای کراتینین هشداری برای پزشک درباره نارسایی و مشکلات کلیوی فرد است.

در ادامه می خواهیم به روش اندازه گیری سطح کراتینین خون و همچنین آشنایی با ابزار، دستگاه ها و وسایل مورد نیاز برای این آزمایش بپردازیم.

محدوده طبیعی سطح کراتینین خون

  • سطح طبیعی کراتینین خون در زنان : 0.6 تا 1.3 میلی گرم بر دسی لیتر
  • سطح طبیعی کراتینین خون در مردان : 0.7 تا 1.4 میلی گرم بر دسی لیتر

البته باید به این موضوع توجه کرد که در کودکان و افراد مسن به دلیل حجم پایین تر عضله، سطح کراتینین خون نسبت به دیگر گروه های سنی پایین تر است.

کلیرانس کراتینین و GFR

به حجم پلاسمای تصفیه شده از کراتینین در واحد زمان، کلیرانس کراتینین می گویند که بهترین روش برای بررسی عملکرد گلومرول های کلیه می باشد. ( کاهش کلیرانس کراتینین نشان دهنده اختلال در عملکرد کلیه است).

محدوده طبیعی کلیرانس کراتینین در مردان 98 تا 156ml/min/1.73 m2  و در زنان 95 تا 160 ml/min/1.73 m2  می باشد.

به حجم پلاسمای فیلتر شده در هر دقیقه، میزان فیلتراسیون گلومرولی یا GFR می گویند. اگر میزان GFR به دست آمده کمتر از 60 باشد نشان دهنده وجود بیماری کلیوی در فرد است.

 واکنش ژافه

آزمایش اندازه گیری سطح کراتینین خون بر اساس واکنش ژافه می باشد. این واکنش به گونه ای است که در محیطی قلیایی کراتینین با پیکریک اسید ترکیب می شود. در اثر این ترکیب کمپلکس نارنجی رنگ پیکرات کراتینین ایجاد می شود. هرچه میزان کراتینین خون بیشتر باشد، رنگ کمپلکس پیکرات کراتینین پر رنگ تر می شود. باید حین انجام آزمایش توجه کنید که واکنش ژافه به تغییرات pH و دما حساس می باشد.

چه تجهیزاتی برای انجام واکنش ژافه مورد نیاز است؟

به منظور اندازه گیری کراتینین خون موارد زیر را حتما نیاز خواهید داشت:

  • کیت تست کراتینین
  • سه لوله آزمایش با لیبل های بلانک، استاندارد و تست
  • میکروپیپت یا سمپلر
  • کووت کوارتزی اسپکتروفتومتر
  • دستگاه اسپکتروفتومتر

روش فتومتریک برای اندازه گیری سطح کراتینین خون

ابتدا برای آماده سازی لوله بلانک با استفاده از سمپلر 1000 میکرولیتر از معرف R1 و 250 میکرولیتر از معرف R2  را به لوله آزمایش اضافه کنید، سپس دستگاه اسپکتروفوتومتر را بر روی طول موج 500 نانومتر تنظیم کنید و توسط لوله بلانک دستگاه را صفر کنید.

برای لوله استاندارد 1000 میکرولیتر از معرفR1  و 50 میکرولیتر از محلول استاندارد را با استفاده از سمپلر به لوله آزمایش اضافه کنید.  پس از مخلوط کردن معرف با محلول استاندارد کراتینین، به مدت 5 دقیقه لوله آزمایش را داخل بن ماری جوش و در دمای 37 درجه سانتی گراد قرار دهید، پس از آن 250 میکرولیتر از معرف R2 را به لوله آزمایش اضافه کنید. بعد از گذشت 1 دقیقه محلول را داخل کووت ریخته و داخل دستگاه قرار دهید. جذب اولیه لوله استاندارد را از صفحه دیجیتال دستگاه مشاهده و یادداشت کنید. بعد از گذشت 2 دقیقه جذب ثانویه لوله استاندارد را یادداشت کنید.

1000 میکرولیتر معرف R1  و 50 میکرولیتر از سرم را داخل لوله تست بریزید و همانند مرحله قبل به مدت 5 دقیقه داخل بن ماری با دمای 37 درجه سانتی گراد قرار دهید و بعد از آن معرف R2 را به لوله اضافه کنید. پس از گذشت 1 دقیقه جذب اولیه لوله تست و بعد از آن پس از گذشت 2 دقیقه جذب ثانویه لوله تست را یادداشت  کنید.

محاسبه نتیجه اندازه گیری ها به وسیله اسپکتروفتومتر

تفاضل جذب اولیه و ثانویه دو لوله تست و استاندارد را به دست آورید و اختلاف جذب اولیه و ثانویه لوله تست را بر اختلاف جذب اولیه و ثانویه لوله استاندارد تقسیم کنید و در آخر عدد به دست آمده را در غلظت استاندارد کراتینین ( 2 میلی گرم بر دسی لیتر ) ضرب کنید تا سطح کراتینین خون به دست آید.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

عصب کشی چیست؟ 

عصب کشی روی دندان عفونی انجام می‌شود تا باکتری‌ها را از بین ببرد. ایمپلنت اقساطی در رشت از عفونت مجدد آن جلوگیری کند و دندان طبیعی شما را نجات دهد.

در درمان ریشه دندان، دندانپزشک بالای دندان عفونی را باز می‌کند و با استفاده از ابزارهای مخصوص، پالپ یا عصب عفونی را از دندان خارج می‌کند. پس از آن، قبل از پر کردن و بسته شدن آن، داخل دندان کاملا تمیز و ضدعفونی می‌شود.

پس از اتمام کار احساس تسکین فوری درد را خواهید داشت. اما دندان شما ممکن است تا چند روز پس از درمان درد داشته باشد. دندان شما حاوی هیچ بافت پالپ زنده ای نخواهد بود و رباط پریودنتال آن را محکم در جای خود نگه می‌دارد. 

عوامل موثر بر طول عمر عصب کشی دندان

چه شرایطی عصب کشی را تا سال‌ها ماندگار کرده و چه عواملی باعث عقب نشینی و خرابی عصب کشی می‌شود؟ یک بیمار باید چه اقداماتی را انجام دهد تا شانس یک نتیجه موفق را افزایش دهد؟ در ادامه چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم تا عمر دندان عصب کشی شده زیاد شود.

زمان درمان در ماندگاری دندان عصب کشی شده موثر است

درمان به موقع نتایج بهتری نسبت به درمان به تعویق انداخته می‌دهد. هنگامی که وضعیت دندان قبل از درمان بدتر می‌شود، به ویژه زمانی که عفونت ریشه به فک گسترش می‌یابد، عوارض بیشتر است.

زمان ترمیم و کیفیت بازسازی دندان عصب کشی شده

برای ترمیم دندان پس از درمان ریشه، به پرکردگی یا روکش دائمی دندان نیاز دارید. کیفیت این ترمیم و همچنین زمان بندی آن بسیار مهم است. هرچه زودتر برای ترمیم دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید، بهتر است. اگر بیشتر از دوره توصیه شده بین کانال ریشه و ترمیم خود صبر کنید، دندان شما در معرض خطر بالاتری از عوارض خواهد بود.

مراقبت‌های پس عصب کشی

در کنار کیفیت و زمان درمان، مراقبت‌های پس از عصب کشی می‌تواند باعث ماندگاری بیشتر کانال ریشه شود. باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، چکاپ‌ها را به موقع انجام دهید و به محض بروز مشکلات، درمان شوید.

محل قرارگیری دندان

مراقبت ریشه دندان جلویی پیچیدگی کمتری دارد زیرا فقط یک کانال ریشه وجود دارد. همچنین از آنجایی که این دندان‌ها به جای ساییدن برای گاز گرفتن و بریدن استفاده می‌شوند، تحت فشار کمتری قرار می‌گیرند. از آنجایی که دندان‌های عقب دو یا سه ریشه دارند، درمان آن‌ها پیچیده‌تر است و در حین غذا خوردن نیروی بایت بیشتری را تحمل می‌کنند. این عامل باعث می‌شود دندان‌ها در برابر مشکلات ناشی از ترمیم‌هایی که در اثر شکستگی آسیب دیده اند آسیب پذیرتر شوند.

سن بیمار

با بالا رفتن سن، دندان‌های ما شکننده می‌شوند و بیشتر مستعد شکستگی هستند. این نیز بر مدت زمان ماندگاری عصب کشی تأثیر می‌گذارد. هنگامی که صحبت از ترمیم دندان‌های آسیاب می‌شود، روکش‌های دندانی به محافظت از دندان در برابر فشار کمک می‌کنند. بنابراین در این شرایط روکش پس از عصب کشی، بر پرکردگی دندان ترجیح داده می‌شوند.

وقتی همه کارها را به درستی انجام دهید، می‌توانید دندان عصب کشی شده را تا آخر عمر سالم نگه دارید.

میزان موفقیت درمان ریشه

میزان موفقیت درمان ریشه بسیار بالاست. این موفقیت چیزی است که ما به طور مستقیم در بیماران کلینیک خود می‌بینیم و همچنین تحقیقات علمی مشاهدات ما را تأیید می‌کند. یکی از دقیق ترین مطالعات در مورد این موضوع، اثربخشی طولانی مدت روی ۴۸۷۴۷۶ نفر در درمان ریشه بوده است.

بر اساس این گزارش، ۹۸ درصد کانال‌های ریشه یک سال، ۹۲ درصد پنج سال و ۸۶ درصد ده سال یا بیشتر عمر می‌کنند. مولرهای درمان شده توسط دندانپزشکان متخصص ماندگاری ۱۰ ساله داشتند که به طور قابل توجهی بیشتر از مولرهای درمان شده توسط دندانپزشکان عمومی بوده است. این ارقام در ارائه درک کلی به بیماران از مدت زمان ماندگاری کانال ریشه کمک کننده هستند. 

فواید عصب کشی دندان چیست؟

یکی از بزرگترین فواید عصب کشی یا درمان ریشه این است که به بیماران این امکان را می‌دهد تا دندان‌های طبیعی خود را حفظ کنند. زمانی که تحت تأثیر پوسیدگی دندان و آسیب‌های دندانی قرار گرفته اید بهترین روش عصب کشی است که فواید زیر را به همراه دارد: 

  • به تقویت دندان در برابر حفره‌ها، عفونت‌ها و آسیب‌های آینده کمک می‌کند.
  • ساختار دندان را به طور کامل ترمیم می‌کند.
  • درد و تورم داخل و اطراف دندان را تسکین می‌دهد.
  • نسبت به جایگزینی دندان کشیده شده مقرون به صرفه تر است.
  • به محدودیت‌های غذایی یا مراقبت‌های ویژه دندانی نیاز ندارد.

مراحل انجام عصب کشی دندان

عصب کشی برای از بین بردن منبع عفونت و پوسیدگی داخل دندان اهمیت زیادی دارد. اما باید قبل از هر کاری مشخص شود آیا دندان آسیب دیده و اطراف آن قابل ترمیم هستند یا خیر. اگر دندان عفونی شما با بیماری لثه مرتبط باشد، ترمیم دندان می‌تواند سخت تر باشد. درمان ریشه به سادگی یک فرآیند چهار مرحله ای است. اندودنتیست شما می‌تواند این روش را طی دو جلسه با موفقیت انجام دهد.

مرحله۱: تشخیص پالپ عفونی

دندانپزشک ابتدا دندان‌های شما را معاینه می‌کند. سپس یک یا دو عکس اشعه ایکس برای آگاهی از میزان التهاب و پوسیدگی دندان گرفته شود. علاوه بر این، آنها می‌توانند یک تست حساسیت انجام دهند تا ببینند که آیا هنگام تماس دندان با محرک‌های شیرین، سرد یا گرم، احساس ناراحتی یا درد می‌کنید؟

دندانپزشک عمومی زمانی که مشکل ایجاد کننده دندان درد را شناسایی کرد شما را نزد یک دندانپزشک متخصص و با تجربه می‌فرستد زیرا برای درک کامل وضعیت به فناوری پیشرفته نیاز دارند. یک متخصص ریشه باتجربه از اشعه ایکس پیشرفته و تصویربرداری دیجیتال استفاده می‌کند تا مطمئن شود که به عصب کشی دندان نیاز دارید!

با استفاده از سوزن، دندانپزشک از بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان و بافت‌های اطراف استفاده می‌کند. اگر پالپ شما ملتهب باشد، ممکن است مدتی طول بکشد تا بی حس شود، متخصص اندودنتیست عصب کشی را تا زمانی که دندان بی حس نشود شروع نمی کند. بعد از اینکه بی حسی موضعی دندان شما را بی حس کرد، دندانپزشک ممکن است یک ورقه لاستیکی برای ایزوله کردن در اطراف دندان مورد نظر قرار دهد. این ورقه یک ماده لاستیکی مانند کوچک است که دندان‌های عفونی را جدا می‌کند تا آنها را خشک و تمیز نگه دارد. این ورقه لاستیکی دندانی را که نیاز به درمان ریشه دارد با پوشاندن سایر دندان‌ها در دهان شما جدا می‌کند.

مرحله ۲: برداشتن پالپ عفونی داخل دندان 

مرحله بعدی زمانی است که دندانپزشک یک سوراخ در بالای دندان ایجاد می‌کند تا باکتری‌ها و پالپ را از بین ببرد. این کار به دندانپزشک شما کمک می‌کند تا به محفظه پالپ و ریشه داخل دندان دسترسی پیدا کند. سپس از ابزارهای جراحی برای تمیز کردن کانال‌های ریشه و محفظه پالپ استفاده می‌کند و احتمالاً از آنتی‌سپتیک‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرده تا مطمئن شود که هیچ عفونتی برای ایجاد درد باقی نمی‌ماند.

 

کانال ریشه را در این مرحله کاملا تمیز می‌کنند. این کار از عفونت‌های بعدی جلوگیری می‌کند. برای اینکار فایل‌هایی با قطرهای مختلف را وارد سوراخ می‌کنند تا به نوک ریشه برسند و کانال‌های ریشه عفونی را به طور کلی حذف کنند. سپس دندانپزشک شما از هیپوکلریت سدیم یا آب برای خلاص شدن از شر باکتری‌های باقی مانده استفاده می‌کند. پالپ قبلا مرده بود، بنابراین خلاص شدن از شر آن هیچ آسیبی به دندان شما وارد نمی کند.

مرحله ۳: پر کردن ریشه دندان با ماده پرکننده جدید

هنگامی که محفظه پالپ کاملا خشک و تمیز شد، دندانپزشک شما از ماده ای به نام گوتاپرکا (ماده لاستیکی مانند) برای پر کردن کانال‌ها استفاده می‌کند. این ماده داخل کانال‌ها قرار می‌گیرد. دندانپزشک آن را فشرده می‌کند تا به دیواره‌ها بچسبد. در مرحله بعد، متخصص اندودنتیست شما یک سیمان چسبنده برای آب بندی کانال‌ها به اندازه کافی اضافه می‌کند. یک کانال به درستی مهر و موم شده باکتری‌ها را دور نگه می‌دارد. سپس دندان را به صورت موقت پر می‌کنند.

مرحله ۴: ترمیم دندان

پس از چند هفته، از دندانپزشک مجرب برای برداشتن پرکردگی موقت دندان خود وقت بگیرید. سپس دندانپزشک یک پر کننده دائمی روی دندان درمان شده قرار می‌دهد و دندان‌های شما را مانند روز اول و قبل از عفونی شدن محکم می‌کند. این نه تنها به ترمیم دندان آسیب دیده شما عمل می‌کند، بلکه از عفونت بیشتر نیز جلوگیری می‌کند.

چگونه از دندان‌های خود بعد از عصب کشی مراقبت کنیم؟

اگر اخیراً دندان خود را عصب کشی کرده اید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه از دندان‌های خود مراقبت کنید تا لثه‌ها و دهان شما بهبود یابد. در ادامه چند نکته را با هم بررسی می‌کنیم که ممکن است به شما کمک کند هر چه سریع‌تر بهبود یافته و از سال‌ها سلامت دهان و دندان خود لذت ببرید.

آشنایی با عصب کشی می‌تواند به مراقبت درست از دندان کمک کند

درک اینکه عصب کشی چیست و چرا به آن نیاز دارید ممکن است به شما در مراقبت از دندان‌های خود بعد از عصب کشی کمک کند. ریشه دندان را به لثه و فک متصل می‌کند. ممکن است به دلیل پوسیدگی دندانی که به پالپ دندان شما رسیده، به عصب کشی نیاز داشته باشید، زیرا ریشه آبسه کرده و یک پاکت عفونت در اطراف ریشه دندانتان تشکیل شده است. 

در طول این روش، دندانپزشک ناحیه عفونی را تمیز می‌کند و نوع خاصی از پرکننده را برای مهر و موم کردن کانال قرار می‌دهد. از آنجایی که دندان بدون پالپ می‌تواند شکننده شود، احتمالاً برای قرار دادن یک روکش محافظ روی دندان نیاز به ویزیت بعدی دارید.

بهداشت دهان و دندان بعد از درمان کانال ریشه

ادامه رعایت بهداشت دهان و دندان پس از درمان کانال ریشه یا عصب کشی بسیار مهم است. دو بار در روز مسواک بزنید، یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و به طور مرتب از دهانشویه ضد عفونی کننده برای حفظ سلامت دندان‌های خود کمک بگیرید.

هنگامی که درمان کانال ریشه شما و هر روش دیگری تکمیل شد، یک ویزیت بعدی با دندانپزشک خود خواهید داشت تا مطمئن شوید که همه چیز همانطور که باید بهبود یافته است. سپس باید قرارهای منظم برای نظافت و معاینات را از سر بگیرید.

یک روال خوب و منظم بهداشت دهان و دندان به شما کمک می‌کند تا در سال‌های آینده دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته باشید.

روش کاهش درد بعد از عصب کشی 

اگرچه عصب کشی در نهایت به معنای درد کمتر است، اما ممکن است بلافاصله پس از آن، کمی حساسیت داشته باشید. همچنین ممکن است فک شما به دلیل باز بودن طولانی مدت‌ دهان درد بگیرد.

به طور معمول، درد ناشی از کانال ریشه با داروهای بدون نسخه با موفقیت کاهش می‌یابد، اما در برخی موارد دندانپزشک شما ممکن است داروی قوی تری را تجویز کند.

روکش کردن دندان عصب کشی شده

اگر منتظر روش دیگری مانند پر کردن یا روکش هستید، از جویدن با دندان در حال ترمیم خودداری کنید. در زمان مناسب نزد دندانپزشک رفته و دندان‌های خود را روکش کنید زیرا دندان عصب کشی شده ساختار ضعیف و شکننده ای پیدا کرده است.

عوارض احتمالی کانال ریشه که باید مراقب آنها بود

۹۵ درصد درمان کانال‌های ریشه موفقیت آمیز هستند، اما برخی از عوارض احتمالی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود.

اگر تعداد ریشه دندان‌های شما بیشتر از حد انتظار دندانپزشک بوده و دیده نشوند ممکن است این کانال‌های ریشه درمان نشده باقی بمانند. این کار باعث می‌شود تا مقداری عفونت در دندان وجود داشته باشد و شما همچنان درد را تجربه کنید. اگر بعد از کانال ریشه همچنان همان علائم قبلی را دارید، آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

در برخی موارد، سیلانت مورد استفاده در کانال ریشه می‌تواند به مرور زمان از بین برود که به باکتری‌ها اجازه می‌دهد به داخل دندان شما برسند. چکاپ منظم دندانپزشکی بهترین راه برای جلوگیری از این عارضه خاص است.

در موارد نادر، شکافی در ریشه دندان وجود دارد که دیده نمی شود. اگر علائم غیرعادی مانند تداوم درد بعد از چند روز دارید، حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

اکثریت قریب به اتفاق درمان عصب کشی کار روتینی بوده و بیشتر بیماران روز بعد به فعالیت‌های عادی خود باز می‌گردند.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

كاليبراسيون ابزارهاي حجم سنجي یا سمپلر ها از اولويت هاي هر آزمايشگاه مي باشد چرا كه اندازه گيري مقادير برداشتي براي كيت هاي مصرفي براي شناسايي يون ها، هود شیمیایی مواد و پروتئین هاي بيولوژيك نيازمند ابزار حجم سنجي دقيق مي باشد. از اين رو تمامي كاركنان آزمايشگاه بايد روش انجام كاليبراسيون را دانسته و به صورت دوره اي در بخش فني فعاليت خود انجام داده و مستندات مربوطه را ثبت و نگهداري نمايند.  ابزارهاي حجم سنجي عبارتند از پيپت، سمپلر، بشر، ارلن، مزور و … كه هر كدام نيازمند كاليبراسيون مي باشند.

نحوه كاليبراسيون سمپلر یا میکروپیپت

ارزيابي به دو روش وزن سنجی و رنگ سنجي قابل انجام است، ولي در نبود ترازوهايي با رزولوشن مناسب براي كنترل سمپلر و کاليبراسيون منظم، استفاده از روش رنگ سنجي، توصيه مي شود. رنگ سنجی به عنوان روشی مقرون به صرفه شناخته می شود که بیشتر آزمایشگاه های معتبر آن را به کار می برند. در اين روش با استفاده از يك محلول رنگي با جذب پايدار، مثل رنگ سبز خوراكي در طول موج 620 یا 630 نانومتر يا پارانيتروفنل در طول موج هاي 401 يا 405 نانومتر، صحت عملكرد سمپلر و نيز قابليت تکرار آن كنترل مي شود. از آن جا که اغلب فتومترها بهترين عملکرد خود را در محدوده جذبي 0.4 نشان مي دهند محلول هاي ذخيره رنگي با غلظتي تهيه مي شوند که پس از مرحله رقيق شدن داراي جذبي در حدود 0.4 باشند.

 

كاليبراسيون سمپلر به دو روش صورت مي گيرد

  • روش رنگ سنجي  با استفاده  از رنگ سبز خوراكي و پارانيتروفنل
  • روش حجم سنجي

کالیبراسیون سمپلر با رنگ سبز خوراكي

براي هر گروه بايد يك محلول ذخيره از رنگ سبز خوراكي تهيه نمود. سمپلرها در كارهاي متداول به دو گروه 10 تا 100 ميكروليتر و 100 تا 1000 ميكروليتر تقسيم مي شوند. 155 ميلي گرم درصد رنگ سبز در آب مقطر حل شده و براي گروه 100 تا 1000 ميكروليتر محلول 15.5 ميلي گرم آماده مي شود. غلظت در محلول هاي ذخيره به گونه اي انتخاب شده كه محلول 155 ميلي گرم درصد پس از رقيق شدن به نسبت 1.101 و محلول 15.5 ميلي گرم درصد پس از رقيق شدن به نسبت 1.11 و جذبي حدود 0.4 داشته باشد .

سمپلرهای 100 تا 1000  میکرولیتر:

15.5 میلی گرم پودر رنگ سبز در 100 میلی لیتر آب مقطرحل شود.  (غلظت رنگ در محلول ذخیره این گروه ، 15.5 میلی گرم درصد است).

سمپلرهای 10 تا 100 میکرولیتر:

  155 میلی گرم پودر رنگ سبز در 100 میلی لیتر آب مقطر حل شود. (غلظت رنگ در محلول ذخیره این گروه 155 میلی گرم درصد است) .

سمپلرهای کمتر از 10 میکرولیتر:

1.55 میلی گرم پودر رنگ سبز در 100 میلی لیترآب مقطر حل شود. (غلظت رنگ در محلول ذخیره این گروه 1.55 میلی گرم درصد یا 1550 میلی گرم درصد است).

 

کالیبراسیون سمپلر با محلول پارانيتروفنل

به جاي رنگ سبز خوراكي مي توان از محلول پارانيتروفنل استفاده نمود. در اين روش محلول ذخيره با توجه به حجم سمپلر تهيه مي شود. سمپلرهاي با حجم كمتر از 10 ميكروليتر براي تهيه محلول ذخيره 420 ميلي گرم. پارانيتروفنل در 100 ميلي ليتر آب مقطر حل مي شود.

سمپلرهای  100 تا 1000 میکرولیتر:

42 میلی گرم پودر پارانیتروفنل، در یک لیتر آب مقطر حل می شود. (غلظت رنگ در محلول ذخیره این گروه،  42 میلی گرم در لیتر است)

سمپلرهای  10 تا 100 میکرولیتر:

42 میلی گرم پودر پارانینترفنل، در100میلی لیتر آب مقطر حل می شود. (غلظت رنگ در محلول ذخیره این گروه 42 میلی گرم درصد است).

سمپلرهای کمتر از 10 میکرولیتر:

420 میلی گرم پودر پارانتیروفنلنرمال تهیه شود. درحالی که برای رنگ سبز خوراکی باید از آب مقطر استفاده شود.

*نکته: در سال های گذشته رنگ سبز خوراکی گاهی به صورت ناهمگون و یا محلول عرضه شده که در این موارد، دستور کار بالا کاربرد نداشته و بهتر است از پارانیتروفنل استفاده شود.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

علامت تجاری عبارت است از هر قسم علامتی اعم از نقش – تصویر – رقم – حرف – عبارت – مهر – لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی،پلمپ دفاتر  تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود. در ذیل به بررسی ثبت علائم تجاری فردی و جمعی می پردازیم . خاطر نشان می شویم ، در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این رابطه می توانید با همکاران توانمند ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل فرمایید.

  • علایم تجاری فردی

علایم فردی برای اشخاص معین حقیقی یا حقوقی استعمال می شود و مشخص کننده محصولات تجاری متعلق به آن ها می باشد مانند ارج.
انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه ، عفت عمومی ، اخلاق حسنه ، مصالح کشور و رعایت مسایل مذهبی و اخلاقی محدودیت هایی برای آن پیش بینی شده است.
علامت تجاری نه تنها باید با سایر علایم تجاری تمایز و تفاوت داشته باشد و با نوع و جنس کالا نیز ارتباط تنگاتنگ نشان دهد ، بلکه باید توام با ابتکار و نوآوری ترسیم و تنظیم گردد و از اسامی عام و گمراه کننده در علامت استفاده نشود ، مثلاَ کلمه " شکر " را که عام و ویژه کالا و جنس خاص است ، نمی توان به عنوان علامت انتخاب نمود.
به موجب ماده 5 قانون ثبت علایم و اختراعات ، ثبت علایم و اختراعات ذیل ممنوع است :
_ پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر  و هر پرچمی که دولت ایران استعمال آن را به طور علامت تجاری منع کند.
_ علامت هلال احمر – نشان ها – انگ های دولت ایران
_ کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و امثال آن
_ علامت موسسات رسمی مانند هلال احمر و صلیب احمر و نظایر آن
_ علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.

  • علایم تجاری عمومی یا جمعی

علایمی هستند که برای تشخیص و امتیاز محصولات عده ای از ارباب حرف یا ساکنین محل معینی بکار می روند.مانند " سبلان " که برای تشخیص و تمییز عسل  آن منطقه ( بدون توجه به شخص معین ) از محل دیگر می باشد و یا " قالی کرمان" که از علایم جمعی است و یا " سولینگن"  که برای تشخیص و امتیاز محصولات فولادی ناحیه معینی از آلمان بکار می رود. این نوع علایم مختص کارخانجات و صنعتگران و تولید کنندگان می باشد که در آن ناحیه بخصوص فعالیت می کنند یا عضو اتحادیه ای می باشند که به ساخت اجناس مزبور مبادرت می ورزند.

  • ضوابط ثبت علامت تجاری جمعی به قرار ذیل است :

_ در تنظیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری، می بایست عنوان "علامت جمعی " قید گردد.
_ علامت توسط یک گروه  مورد تقاضا قرار می گیرد.
_ همان طور که گفته شد، علامت گروهی بر خلاف درخواست ثبت علامت تجاری ،  ممکن است شامل مواردی باشد که نشانگر مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات مربوطه است.
_ ضوابط مربوط به نحوه استفاده از علامت نیز می بایست در اداره ثبت علائم تجاری به ثبت برسد. نظیر شرایط استفاده از علامت ، افرادی که مجاز به استفاده از علامت هستند و ...
_ مخالف اخلاق حسنه و نظم عمومی نباشد.

https://danasabt.ir/


_ علامت نباید گمراه کننده باشد.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh
  • اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود

ماده 1 : نام و نوع شرکت : شرکت ...........
ماده 2 : موضوع شرکت :......................
ماده 3 : مرکز اصلی شرکت : ................
هیات مدیره می تواند تصویب نماید مرکز اصلی شرکت را به هر کجا که صلاح و مصلحت بداند منتقل و  پلمپ دفاتر 1403 یا شعبی را تاسیس و صورتجلسه را جهت ثبت به اداره ثبت شرکت های تقدیم نماید.
ماده 4 : سرمایه شرکت : .....................
ماده 5 : مدت شرکت : از تاریخ ثبت به مدت نامحدود
ماده 6 : تابعیت شرکت : تابعیت شرکت ایرانی است .
ماده 7 : هیچیک از شرکا حق انتقال سهم الشرکه خود را به غیر ندارند مگر با رضایت و موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه شرکت که دارای اکثریت عددی نیز باشند و انتقال سهم الشرکه بعمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی
ماده 8 : مجمع عمومی عادی شرکت در ظرف مدت چهار ماه اول هر سال پس از انقضای سال مالی شرکت تشکیل ولی ممکن است بنا به دعوت هر یک از اعضای هیات مدیره یا شرکا مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده تشکیل گردد.
ماده 9: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی توسط هر یک از اعضای هیات میره یا مدیر عامل و یا شرکا به وسیله دعوتنامه کتبی با درج آگهی در یکی از جراید کثیرالانتشار بعمل خواهد آمد. فاصله بین دعوت تا تشکیل مجمع حداقل ده روز و حداکثر 40 روز خواهد بود.
ماده 10: در صورتی که کلیه شرکا در هر یک از جلسات مجامع عمومی حضور یابند رعایت ماده 9 اساسنامه ضرورت نخواهد داشت.
ماده 11 : وظایف مجمع عمومی عادی یا عادی به طور فوق العاده بشرح ذیل می باشد :
الف : استماع گزارش هیات مدیره در امور مالی و ترازنامه سالیانه شرکت و تصویب آن
ب : تعیین خط مشی آینده شرکت و تصویب آن
ج  : تصویب پیشنهاد سود قابل تقسیم از طرف هیات مدیره
د : انتخاب هیات مدیره و در صورت لزوم بازرس
ماده 12 : وظایف مجمع عمومی فوق العاده به قرار ذیل است :
الف- تغییر اساسنامه یا الحاق یا حذف یک یا چند مواد اساسنامه
ب- تنظیم اساسنامه جدید یا تبدیل نوع شرکت
ج- افزایش یا تقلیل سرمایه شرکت
د- ورود شریک یا شرکای جدید به شرکت
ماده 13 : تصمیمات شرکا در مجمع عمومی فوق العاده با موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه که اکثریت عددی دارند و در مجمع عمومی عادی از بین شرکا و یا از خارج انتخاب می شوند.
ماده 14: هیات مدیره شرکت مرکب از .............نفر خواهند بود که در مجمع عمومی عادی از بین شرکا و یا از خارج انتخاب می شوند.
ماده 15: هیات مدیره از بین خود یک نفر را به سمت رییس هیات مدیره و یک نفر را به سمت مدیر عامل انتخاب و همچنین می تواند برای اعضای خود سمت های دیگر تعیین نماید.
ماده 16: ..............نماینده قانونی و تام الاختیار شرکت بوده و می تواند در کلیه امور مداخله و اقدام نماید :
امور اداری از هر قبیل ، انجام تشریفات قانونی ، حفظ و تنظیم فهرست دارایی شرکت ، تنظیم بودجه ، تعیین پرداخت حقوق و انجام هزینه ها ، رسیدگی به محاسبات پیشنهاد ، سود قابل تقسیم سالیانه ، تهیه آیین نامه های داخلی اجرای تصمیمات مجامع عمومی ، ادای دیون و وصول ، مطالبات تاسیس شعب ، واگذاری و قبول نمایندگی ، انتخاب و انتصاب و استخدام متخصصین و کارمندان و کارگران ، عقد هر گونه پیمان با شرکت ها و بانک ها و ادارات و اشخاص ، خرید و فروش و اجاره اموال منقول و غیر منقول و ماشین آلات و بطور کلی وسایل مورد نیاز و همچنین معاملات به نام و حساب شرکت ، مشارکت با سایر شرکت ها و شخصیت های حقیقی و حقوقی ، استقراض با رهن یا بدون رهن و تحصیل اعتبار و وام دادن و وام گرفتن از بانک ها و اشخاص و شرکت ها و باز کردن حساب جاری و ثابت در بانک ها ، دریافت وجه از حساب های شرکت ، صدور ظهرنویسی و پرداخت بروات و اسناد و سفته ها و هزینه ها ، مرافعات چه شرکت مدعی علیه ، در تمام مراحل با تمام اختیارات از رجوع به دادگاه های صالحه و ابتدایی و استیناف و دیوان کشور ، انتخاب وکیل و وکیل در توکیل ، دادن اختیارات لازمه به نامبرده و عزل آن ، قطع و فصل دعاوی با صلح و سازش ، اختیارات فوق جنبه محدودیت نداشته و هر تصمیمی را که هیات مدیره جهت پیشرفت شرکت اتخاذ نماید معتبر می باشد.
ماده 17: جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات هیات مدیره با اکثریت آرا معتبر است.
ماده 18 : دارندگان حق امضا در شرکت : دارندگان حق امضای اوراق و اسناد بهادار از قبیل چک – سفته – برات – اسناد تعهد آور – و قرادادها را هیات مدیره تعیین می کند.
ماده 19: هر یک از اعضای هیات مدیره می تواند تمام یا قسمتی از اختیارات و همچنین حق امضای خود را به هر یک از شرکا برای هر مدت که صلاح بداند تفویض نماید و همچنین هیات مدیره می تواند تمامی یا قسمتی از اختیارات خود را به مدیره عامل تفویض کند.
ماده 20: سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد به استثنای سال اول که ابتدای آن از تاریخ تاسیس شرکت است.
ماده 21 : تقسیم سود از درآمد شرکت در پایان هر سال مالی – هزینه های اداری ، حقوق کارکنان و مدیران ، استهلاک ، مالیات و سایر عوارض دولتی کسر و پس از وضع صدی ده بابت ذخیره قانونی بقیه که سود ویژه است به نسبت سهم الشرکه بین شرکا تقسیم خواهد شد.
ماده 22: فوت یا محجوریت هر یک از شرکا باعث انحلال شرکت نخواهد شد و وارث یا وراث شریک متوفی و یا ولی محجور می تواند به مشارکت خود ادامه دهند ، در غیر این صورت بایستی سهم الشرکه خود را پس از انجام تشریفات قانونی دریافت و یا به شریک دیگری منتقل و از شرکت خارج شوند.
ماده 23: انحلال شرکت : مطابق ماده 114 قانون تجارت منحل خواهد شد.
ماده 24 : در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده شرکا ، رای به انحلال شرکت دهد یک نفر از بین شرکا و یا خارج از شرکت به سمت مدیر تصفیه تعیین خواهد شد و وظایف مدیر تصفیه طبق قانون تجارت می باشد.
ماده 25 : اختلافات حاصله بین شرکای شرکت از طریق حکمیت و داوی حل و فصل خواهد شد.
ماده 26 : در سایر موضوعاتی که در این اساسنامه قید نشده است مطابق مقررات قانونی تجارت ایران و سایر قوانین موضوعه عمل و رفتار خواهد گردید.
ماده 27 : این اساسنامه در 27 ماده تنظیم و به امضای کلیه موسسین شرکت به اسامی ذیل رسید و تمام صفحات آن امضاء شد.

  • شرکتنامه شرکت با مسئولیت محدود

1: نام کامل شرکت و نوع آن : شرکت .................با مسئولیت محدود
2: موضوع شرکت : ..........................................................
3: نشانی کامل شعبه شرکت ( در صورت تعیین مدیر نام مدیران شعبه ) :
4: اسامی شرکاء یا موسسین :
1-آقایی / خانم ............. فرزند .............به شماره ملی ....................شماره شناسنامه ..........صادره ...............متولد ....................به آدرس......................کد پستی ................................
5: مبدا تشکیل شرکت و مدت آن : اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران مدت فعالیت شرکت نامحدود
6: سرمایه شرکت عبارت است از مبلغ .............. ریال نقدی / و مبلغ ... ریال غیر نقدی
7: میزان سهم الشرکه هر یک از شرکاء :     
آقای / خانم .................دارنده .................درصد سهم الشرکه  معادل ..................ریال
8: اسامی کلیه اعضای هیات مدیره با ذکر سمت آنان و دارندگان حق امضاء
آقای / خانم ............................ به سمت ..................................
آقای / خانم ...........................به سمت ....................................
کلیه اوراق و اسناد بهادار و تعهد آور شرکت به امضای .....................به سمت ....................همراه با مهر شرکت و اوراق عادی و اداری به امضای ............................به سمت ...............................همراه با مهر شرکت معتبر می باشد.
9: ترتیب سود شرکت :
مطابق سهم الشرکه سهامداران طبق بند 20 و 21 اساسنامه
10 : موقع رسیدگی به حق سالیانه سود شرکت :

https://danasabt.ir/


در پایان هر سال مالی
11: انحلال شرکت مطابق ماده 114 قانون تجارت خواهد بود.
تاریخ تنظیم .............. نام و نام خانوادگی شرکاء و امضاء طریقه تکمیل کردن این فرم مانند فرم تقاضانامه در ثبت شرکت ها با مسئولیت محدود می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

برای انجام فعالیت ها مخصوصا فعالیت های تخصصی آزمایشگاهی رشته ها و گرایش های مختلف، مهم ترین اصل داشتن تخصص لازم پژوهشگران و افرادی که در آزمایشگاه کار می کنند است و پس از آن استفاده از ابزار و مواد مرغوب و مناسب برای حاصل شدن نتایج صحیح و قابل اعتماد بسیار مهم است.قیمت هود شیمیایی ازمایشگاهی  رعایت اصول اولیه ایمنی در حین کار آزمایشگاهی غیر قابل چشم پوشی است و حتما فضای آزمایشگاه برای کار با انواع مواد به ویژه مواد بیولوژیک و مواد شیمیایی خطرناک باید مناسب سازی شود. به این منظور بسیار ضروری است که تجهیزات ، وسایل و سکوبندی آزمایشگاه (اعم از کابینت ، هود، سینک، تهویه، و غیره) متناسب با نیاز آزمایشگاه  و از جنس مناسب (استیل، فولاد، پلگسی گلس و غیره) باشد.

در ادامه می خواهیم به توضیح بیشتر در ارتباط با یکی از انواع سکوبندی های آزمایشگاهی به نام سکوبندی مدولار بپردازیم و به مزیت های این نوع سکوبندی اشاره کنیم.

سکوبندی مدولار

در گذشته آزمایشگاه ها به صورت چیدمان منظم به دور فضا هاي کار شکل می گرفتند که از انعطاف پذیري نیز برخوردار می شدند. امروزه فضا هاي کار به صورت مدولار طراحی می شوند و امکان جابجایی آسان، سریع، اقتصادي و منطبق با دستگاه ها و تجهیزات مدرن را دارند. این روش نیاز به پیش بینی فضا هاي باز دارد تا برخلاف آزمایشگاه هاي قبلی که بر اساس میز هاي کار شکل می گرفتند و جابجایی آن ها اهمیت داشت، امکان دسترسی آسان به فضا هاي پشت تجهیزات به منظور نگهداري و کنترل کیفیت وجود داشته باشد.

توصیه می شود از سکوبندی مدولار، میز هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع و واحد هاي قابل جابجایی استفاده شود تا در صورت تغییر تکنولوژي، ایستگاه هاي کاري و تجهیزات مختلف حذف و یا مجددا پیکربندي شوند.

سکوبندی مدولار متحرك می باشد و انعطاف پذیري لازم در خصوص تغییر چیدمان و قرار دادن تجهیزات بزرگ را فراهم می کند. یکی از ویژگی هاي بارز میز هاي آزمایشگاهی متحرك، امکان تنظیم ارتفاع آن ها متناسب با فرآیند هاي مختلف و ویژگی هاي فیزیکی کارکنان مختلف می باشد. از دیگر انعطاف پذیري هاي قابل توجه میز هاي متحرك، می توان به مستقل بودن میز ها از کمد ها و کشو هاي زیر آن ها اشاره نمود. کمد ها و کشو هاي زیر میز ها را می توان به صورت مستقل طراحی نمود تا امکان قرار دادن آن ها در زیر هرکدام از میز ها بر حسب نیاز، فراهم باشد.

ویژگی های سکوبندی مدولار آزمایشگاه

  • انعطاف پذیر است. می‌ توان آن‌ها را با تغییر نیاز آزمایشگاه جا بجا کرد و دوباره پیکربندی کرد.  در آزمایشگاه مدرن امروزی، نیاز ها می توانند به سرعت تغییر کنند. از آنجایی که سکوبندی مدولار ثابت نیست، می توان آن را به سرعت و به آسانی جابه جا کرد و دوباره پیکربندی کرد. این امر هزینه های مربوط به بازسازی آزمایشگاه ها را کاهش می دهد.
  • نصب آسان. هر کسی که مهارت‌ های اولیه ساخت ‌و ساز داشته باشد می ‌تواند آن ها را با ابزار های روزمره خود در مدت زمان کوتاهی نصب کند. با کیس های مدولار زمان نصب را می توان به نصف کاهش داد.
  • تعمیر کیس مدولار آسان است. تعمیر کیس های ثابت معمولا نیاز به تعمیرات در محل دارد که می تواند پرهزینه و زمان بر باشد. از آنجایی که کیس مدولار طوری طراحی شده است که دارای ویژگی هایی باشد که می توان آن ها را جدا کرد و سپس دوباره وصل کرد، تعمیر لولا ها، در ها و کشو ها بسیار ساده است.
  • یک صرفه جویی در فضا است، که یک مزیت بزرگ در فضا های آزمایشگاهی کوچک امروزی است. مهم نیست که تاسیسات شما به چه چیزی نیاز دارد، می‌ توانید کابینت ‌ها را طوری تنظیم کنید که این نیاز ها را برآورده کند و به از بین بردن فضای هدر رفته کمک کند.
  • سکوبندی مدولار با استفاده از مواد با کیفیت بالا برای مقاومت در برابر ضربه، رطوبت و مواد شیمیایی طراحی و ساخته می‌ شوند که تضمین می‌کند سال‌ ها دوام می ‌آورند. دوام آن برای بسیاری از محیط های آزمایشگاهی مناسب است.
  • سکوبندی مدولار می تواند از سینک، کشو، کابینت، قفسه بندی قابل تنظیم و غیره تشکیل شود.
  • در یک محیط آزمایشگاهی، ایمنی همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. سکوبندی آزمایشگاهی مدولار با رعایت استاندارد های سکوبندی ایجاد شده در صنعت ، از این پایبندی به ایمنی کامل پشتیبانی می کند.


:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

اصلاحات لبخند فوری

اصلاح لبخند را می‌توان در یک یا دو ویزیت با استفاده از باندینگ کامپوزیت انجام داد. لمینت دندان در رشت اگر راه حلی سریع برای اصلاح لبخند می‌خواهید، باندینگ کامپوزیت یک انتخاب عالی است.

اصلاح طرح لبخند در دندانپزشکی

مهم‌ترین فاکتورهایی که پزشک شما بررسی می‌کند، ویژگی‌ها، بافت دندان‌ها، نسبت‌ها، خط لبخند و طول آن‌ها است. دندانپزشکان می‌توانند لبخند شما را بر اساس شکل دندان و ظاهری که می‌خواهید به دست آورید، زنانه یا مردانه تر کنند.

ظاهر زیبا یا خوش تیپ به بلندی دندان نسبت داده می‌شود. هر چه دندان‌های شما بلندتر باشد، لبخند شما جوان تر و جذاب تر به نظر می‌رسد. دندان‌ها با افزایش سن کوتاه و فرسوده می‌شوند یا به دلیل لبخند لثه ای کوتاه تر به نظر می‌رسند. اگر می‌خواهید به نسبت دندان به لثه‌های متعادل‌ دست یابید و جوان‌تر به نظر برسید، بهتر است لبخندی با طولانی‌ترین طول دندان بسازیم که برای لبخند شما بهترین کار را انجام می‌دهد. باندینگ کامپوزیت یا ونیرهای چینی یک گزینه عالی برای بیمارانی است که این نگرانی‌ها را دارند.

آیا دندان‌های شما متناسب با یکدیگر هستند؟

دندانپزشکان نسبت دندان‌های شما را ارزیابی کرده و برنامه‌ای برای متعادل کردن آنها تا حد امکان ایجاد می‌کنند، در نتیجه لبخندی جذاب‌تر به وجود می‌آورند. خطی که لبه‌های ردیف بالایی دندان‌های شما را از یک طرف به سمت دیگر نشان می‌دهد، باید همان انحنای لب پایین شما در هنگام لبخند زدن باشد. از این خط به عنوان یک راهنما برای اینکه دندان‌های جدید شما چگونه قرار بگیرند استفاده می‌شود.

گزینه‌های درمان طرح لبخند در دندانپزشکی زیبایی

در ادامه خلاصه ای از نحوه کمک به این درمان‌های دندانپزشکی زیبایی آورده شده است:

کامپوزیت روشی فوری برای اصلاح لبخند

گاهی اوقات، بیماران بزرگسال نیاز مبرمی به لبخندی جدید دارند، زیرا شغل مهم جدیدی پیدا کرده اند که نیاز به ظاهر آراسته تر دارند. این مشتریان زمان کافی برای ارتودنسی دندان‌ها ندارند. به همین دلیل در طی یک یا دو مراجعه به مطب با استفاده از روکش‌های چینی و کامپوزیت طرح لبخندشان تغییر پیدا می‌کند.

اما باید دقت کنید که به دندانپزشک ماهری مراجعه نمایید که در تراشیدن و اچ کردن مینای دندان برای روکش‌ها بسیار با احتیاط رفتار کند. زیرا بسیار مهم است که به مینای دندان آسیبی وارد نشود. به همین دلیل گاهی دندانپزشکان از یک رویکرد بسیار محافظه کارانه مانند روکش‌های کم آماده یا بدون آماده سازی استفاده می‌کنند. دندانپزشکان از دندان موجود به عنوان لنگر و پایه دندان جدید استفاده می‌کنند. با این روش در عرض چند ساعت برای بیمارانی که واجد شرایط هستند یک اصلاح کامل لبخند صورت می‌گیرد.

روکش‌ها، عیوب را پنهان می‌کنند

روکش‌ها برای پوشاندن براده‌ها و ترک‌ها، لکه‌های دائمی و تغییر رنگ داده، فضاها و شکاف‌های بین دندانی، ناهماهنگی و کارهای قدیمی و نامطلوب دندان‌پزشکی مناسب هستند.

عصبکشی و روکش دندان پرمولار، الزام روکش دندان بعد از عصبکشی

روکش‌ها به اندازه کافی قوی هستند که بتوانند فشار عملکرد معمولی جویدن را تحمل کنند. مانند دندان‌های طبیعی شما نور را منعکس می‌کنند و دقیقاً با لبخند شما ترکیب می‌شوند.

بنابراین هیچ کس متوجه نمی شود که شما روکش دارید. دیگران فقط متوجه لبخند خیره کننده شما می‌شوند.

ارتودنسی شفاف یا Invisalign لبخند را صاف می‌کند

معمولاً برای مراجعینی که دندان‌های متناسب با شکل و اندازه متعادل دارند، اینویزیلاین (پلاک‌های شفاف برای مرتب کردن دندان‌ها) توصیه می‌شود. بریس‌های شفاف گزینه بسیار سریع تری نسبت به بریس‌های فلزی سنتی هستند و می‌توانند تقریباً تمام عملکردهای بریس‌های دیگر را انجام دهند. این بریس‌ها را می‌توانید در زمان غذا خوردن از دهان خارج کنید. این کار تمیز کردن بریس‌ها و دندان‌های شما را آسان می‌کند. اینویزیلاین برای اکثر بیماران با شلوغی خفیف، ناهماهنگی، شکاف و بدون مشکل بایت گزینه عالی است. این افراد نتیجه سریع نمی گیرند و منتظر نتایج نهایی در ماه‌های آینده می‌شوند.

اینویزیلاین ترازهای شفافی هستند و به گونه ای سفارشی شده اند تا کاملاً با لبخند منحصر به فرد شما مطابقت داشته باشند. آنها تقریبا نامرئی اند. بنابراین هیچ کس متوجه نمی شود که شما در حال درمان هستید. درمان معمولاً سریعتر از بریس‌های سنتی تکمیل می‌شود.

در این روش به آرامی و به تدریج دندان‌های شما بدون سیم‌های فلزی و براکت‌هایی که با بریس‌های سنتی عرضه می‌شوند، به سمت تراز مناسب هدایت می‌کنند.

سفید کردن دندان‌ها لبخندی سفیدتر و درخشان تر به ارمغان می‌آورد

این گزینه درمانی محبوب مطمئناً سفیدی درخشان و مرواریدی به شما می‌دهد. سفید کردن دندان‌ها بلافاصله لکه‌ها را از روی دندان‌های شما پاک می‌کند.

تصویر یک خانم رژ زده قبل و بعد از بلیچینگ دندان که موجب سفیدی دندان ها می شود

سفید کردن دندان‌های شما را تقویت کرده و سلامت دندان‌ها را افزایش می‌دهد زیرا باکتری‌هایی را که ممکن است باعث بیماری لثه یا پوسیدگی دندان شوند از بین می‌برد.

عمل سفید کردن یا بلیچینگ دندان با ماده موثر اسید اچ می باشد که یک عمل زیبایی حدودا ۳۰ دقیقه تا یک ساعت می باشد. دندانپزشک پس از زدن ماده بین لثه و دندان ها برای جلوگیری از سوزش لثه در اثر ماده اسید اچ، این اسید را برروزی مینای دندان زده و سپس توسط لامپ اشعه UV به مدت ۳۰ دقیقه منتظر می ماند تا تاثیر بهتری روی دندان ها به جای بگذارد. در لینک زیر به بلیچینگ به صورت کامل پرداخته شده

یچینگ دندان

سفید کردن دندان با ماده موثر اسید اچ در بلیچینگ

ایمپلنت جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شود

افراد زیادی دندان‌های از دست رفته دارند، برای اصلاح طرح لبخند این افراد باید از ایمپلنت‌های دندانی استفاده کنیم. وقتی دندان از دست می‌دهید، استخوانی که دندان‌های شما در آن قرار دارد، تحلیل می‌رود. پایه تیتانیومی برای ایمپلنت‌های دندانی در استخوان فک قرار می‌گیرد و در اطراف پایه درست مانند ریشه‌های دندان محکم می‌شود. این کار باعث حفظ و تقویت استخوان نیز می‌شود. ایمپلنت‌های دندانی عملکرد کامل دندان‌های طبیعی را بدون آسیب پذیری در برابر پوسیدگی فراهم می‌کنند. در حالی که مراحل گذاشتن ایمپلنت طولانی است اما اگر بیمار به آن احتیاج داشته باشد حتما توصیه می‌شود. ایمپلنت‌های دندانی ماندگار، کاملا کاربردی و بسیار بادوام هستند.

چگونه ایجاد لبخندی شگفت انگیز

ابتدا دندانپزشکان با کمک دوربین‌ با فناوری پیشرفته از دندان‌های شما عکس می‌گیرند. سپس این عکس‌ها را به سیستم کامپیوتری می‌فرستند. از این عکس درباره تراز دندان، اندازه دندان‌ها، از بین رفتن دندان‌ها و محل قبلی آن‌ها در دهان، شکستگی و تحلیل استخوان یا بیماری‌های دندانی استفاده می‌شود. در نهایت دندانپزشکان گزینه‌هایی برای دستیابی به لبخندی که رویای آن را دارید پیدا می‌کنند. چندین گزینه درمانی برای تغییر لبخند شما وجود دارد که به شما پیشنهاد داده می‌دهند.

فواید اصلاح طرح لبخند

اصلاح لبخند می‌تواند سلامت دهان و دندان شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. برای کسانی که مستعد از بین رفتن دندان‌ها، حفره‌ها و سایر مشکلات دندانی هستند، اصلاح لبخند می‌تواند باعث تسکین درد آنها شود و مجموعه ای از دندان‌های قوی تر به وجود بیاورد که سال‌ها دوام می‌آورند. دندان‌های ترک خورده یا فرسوده در وضعیت نامناسب را می‌توان آماده و روکش کرد. روکش‌ها اغلب بهترین گزینه برای بیمارانی هستند که دندان‌های ضعیفی دارند.

مزیت اصلی طراحی لبخند این است که شما با لبخند زیبای‌هالیوودی و اعتماد به نفس جدید از دندانپزشک خود خداحافظی می‌کنید. با هر یک از درمان‌ها، لبخندی بی نظیر خواهید داشت که می‌خواهید آن را به نمایش بگذارید.

طرح‌های لبخند به صورت سفارشی برای هر فرد انجام می‌شود

طرح لبخند شما به گونه ای سفارشی شده است که به بهترین وجه با نیازهای منحصر به فرد شما مطابقت داشته باشد. طراحی طرح لبخند خدماتی از پیش تعیین شده نیستند. طرح درمانی که در نهایت انتخاب می‌کنید، بر اساس بودجه و عواملی مانند دندان‌ها، دهان، پوشش بیمه، سلامت و محدودیت‌های زمانی شما بهترین گزینه است.

ترکیب چند روش برای اصلاح طرح لبخند

دندانپزشکی طراحی لبخند شکلی از دندانپزشکی زیبایی است که به طور خاص برای شما طراحی شده است. این کار شامل ترکیب انواع روش‌های درمانی برای کمک به شما در رسیدن به لبخند کامل و زیباست.

طرح لبخند در دندانپزشکی زیبایی می‌تواند شامل یک یا چند ترکیب از خدمات دندانپزشکی باشد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

·        سفید کردن دندان

·        ایمپلنت‌های دندانی

·        روکش

·        بریج

·        ارتودنسی اینویزیلاین

·        کامپوزیت

این موارد هر گونه نقص دندانی را پنهان می‌کند و ظاهر لبخند و اعتماد به نفس شما را باز می‌گرداند.

چگونه متوجه می‌شوید که طرح لبخند جدید خود را دوست خواهید داشت؟

دندانپزشکان زیبایی می‌توانند با ایجاد وکس آپ نگرانی شما را برطرف کنند. هنگامی که دندانپزشکان خواسته‌های شما را به طور کامل متوجه شدند، قبل از انجام درمان، موم را روی دندان‌های شما اعمال می‌کنند تا پیش نمایشی از لبخند شما ایجاد شود. این کار هیچ خطری ندارد و می‌توانید با این کار شکل کلی دندان‌های خود را در آینده بازسازی کنید.

هزینه طراحی لبخند چقدر است؟

از آنجایی که طراحی لبخند برای هر بیمار متفاوت است، هزینه آن نیز متفاوت خواهد بود. این بستگی به درمان‌هایی دارد که دریافت می‌کنید. بیمه شما ممکن است جنبه‌های خاصی از طراحی لبخند در دندانپزشکی مانند روکش یا ایمپلنت را پوشش دهد. اما برای دریافت قیمت دقیق باید برای مشاوره مراجعه نمایید.

اصلاح طرح لبخند در دندانپزشکی باعث اصلاح چه مواردی می‌شود؟

چندین عیوب دندانی وجود دارد که دندانپزشک زیبایی می‌تواند با استفاده از طراحی لبخند آنها را برطرف کند. این مسائل در واقع در اولین ویزیت فرد با دندانپزشک بررسی می‌شود. در زیر برخی از عیوب رایج دندانی را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. دندان‌های کج

افرادی که دندان‌های تراز و صاف دارند لبخند زیبایی نیز دارند. اما همه چنین دندان‌هایی ندارند. اکثر افراد دارای دندان‌های نامرتب و کج هستند که باعث خجالت آنها می‌شود. دندان‌هایی که پیچ خورده، روی هم افتاده و شلوغ هستند معمولاً به عنوان دندان‌های کج در دندانپزشکی شناخته می‌شوند. در بیشتر افراد، دندان‌های جلویی پایین بیشترین به‌هم‌ریختگی را دارد. اما این دندان‌ها قابل درمان بوده و می‌توان آنها را به طور کامل تراز کرد. این روش با استفاده از بریس‌ها (نامرئی یا معمولی) قابل انجام است. اما اگر می‌خواهید نتیجه سریعی بدست بیاورید بهتر است از روکش‌ها و کامپوزیت‌های دندانی استفاده کنید.

۲. شکستگی دندان

در ابتدا باید میزان آسیب بررسی شود. آنها را می‌توان با استفاده از گزینه‌های درمانی مانند روکش چینی، باندینگ، روکش‌های سرامیکی و موارد دیگر ترمیم کرد.

۳. از دست دادن دندان

افرادی که به دلایل مختلف مانند کوتاهی در حفظ بهداشت دهان و دندان یا آسیب فیزیکی دندان خود را از دست داده اند بدترین شکل لبخند را دارند. قسمت‌های خالی و از دست رفته در فک را می‌توان با ایمپلنت یا بریج اصلاح کرد.

۴. فاصله زیاد بین دندان‌ها

در برخی افراد بین دندان‌ها فاصله زیادی وجود دارد. این فاصله‌ها علاوه بر آنکه بر زیبایی آنها نتیچه منفی دارد در عملکرد دندان‌ها نیز اختلالاتی به وجود می‌آورد. این شکاف‌ها با روکش، کامپوزیت و بریس‌های نامرئی قابل درمان هستند.

۵. لبخند لثه ای

برخی از افراد زمانی که می‌خندند تمام خط لثه آنها قابل دیدن است. این روند می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. اما نگران نباشید با کمک لیزر این مشکل حل می‌شود. همچنین اگر دندان‌های شما تغییر رنگ داده و لکه دار شده از روش پروفیلاکسی دهانی یا سفید کردن دندان‌های حرفه ای کمک گرفته و لبخندی زیبا به شما می‌دهد.

۶. لب‌ها، گونه‌ها و لبخند پرتر

بالا رفتن سن باعث می‌شود لب‌ها و گونه‌ها قوام و شکل اصلی خود را از دست بدهند. ممکن است یکی از عوامل مشکل در دندان‌ها و دهان باشد. برای حل این مشکلات از ارتودنسی و جراحی فک و صورت می‌توان کمک گرفت. با این روش‌ها صورتی جوان تر و متناسب بدست خواهید آورد.

۷. بافت و خصوصیات دندان

برخی از افراد می‌خواهند ظاهر لبخند خود را مردانه تر یا زنانه تر کنند به این افراد توصیه می‌شود که دندان‌های خود را روکش کنند تا به نتیجه دلخواه خود برسند.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

زمانی که شرکت مقصودی را که برای آن تشکیل شده است ،گرفتن کارت بازرگانی فوری  انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد ، وقتی که شرکت برای مدت معینی تشکیل و مدت منقضی شده باشد و بالاخره در صورت ورشکستگی شرکت ، شرکت تضامنی منحل می گردد. ( فقرات 1 و 2 و 3 ماده 93 ق. ت ) موارد دیگری که باعث انحلال شرکت می شوند عبارتند از : تراضی تمام شرکاء ، صدور حکم انحلال از دادگاه ، تقاضای فسخ از طرف یکی از شرکاء ، ورشکستگی یکی از شرکاء و در خاتمه فوت یا محجوریت یکی از شرکاء.
الف- نتایج انحلال
اول – ثبت و اعلام انحلال
انحلال شرکت تضامنی باید طبق ماده (200 ق. ت) ناظر به مواد 195 و 197 همان قانون و برابر نظامنامه وزارت عدلیه اعلام شود. این نظامنامه در ماده 9 خود می گوید : " در هر موقع که تصمیماتی راجع به تمدید مدت شرکت ، زائد بر مدت مقرر یا انحلال شرکت قبل از مدت معینه یا تغییر در تعیین کیفیت ، تفریغ حساب یا تغییر اسم شرکت یا تغییر دیگر در اساسنامه یا تبدیل و یا خروج بعضی از شرکاء ضامن از شرکت اتخاذ شود و همچنین در هر موقعی که مدیر یا مدیران شرکت تغییر می یابد و یا تصمیمی نسبت به مورد معین در ماده 58 قانون تجارت اتخاذ شود ، مقررات این نظامنامه راجع به ثبت و انتشار باید در مورد تغییرات حاصله نیز رعایت شود ".
شرکاء شرکت تضامنی مکلفند که انحلال خود را با تقدیم مدارک مقرر بدواَ در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانند و سپس در ظرف ماه اول از تاریخ ثبت ، انحلال آن را به هزینه خود شرکت توسط اداره ثبت محل در روزنامه رسمی و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت منتشر نمایند.
دوم – تصفیه شرکت تضامنی
شرکت تضامنی پس از انحلال باید تصفیه شود. در بعضی کشورها شرکت پس از انحلال و در حال تصفیه می تواند با شرکت دیگر ادغام شده و یا نوع خود را تغییر دهد. بدین ترتیب تصفیه صورت نمی گیرد. در قانون تجارت ایران تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی ( اعم از عام و خاص ) فقط در زمان حیات شرکت پیش بینی شده است . ( ماده 135 ق. ت ) و ظاهراَ چنین تبدیلی پس از انحلال امکان پذیر نمی باشد ، ولی با اصلاح ماده 135 مذکور شرکاء می توانند پس از پرداخت طلب طلبکاران حتی در زمان انحلال شرکت و در طول مدت تصفیه ، شرکت تضامنی را به شرکت سهامی عام و خاص تبدیل نمایند.
مدیر یا مدیران تصفیه ، دارایی شرکت منحله را نقد و مطالبات شرکت را نیز وصول می نمایند. همچنین دیون شرکت را پرداخته و در آخر دارایی باقیمانده شرکت را بین شرکاء تقسیم می کنند.
سوم – انتخاب مدیر یا مدیران تصفیه
امر تصفیه در شرکت تضامنی با مدیر یا مدیران شرکت می باشد مگر آنکه شرکای ضامن ، اشخاص دیگری را از خارج یا از بین خود برای تصفیه معین نمایند. در صورت عدم توافق سایر شرکاء با اشخاص تعیین شده ، دادگاه عمومی ، اشخاصی را برای امر تصفیه تعیین خواهد کرد. اسامی مدیرانی که غیر از مدیران شرکت باشند ، باید در اداره ثبت شرکت ها در تهران و در دایره ثبت شرکت ها در شهرستان ها به ثبت و آگهی برسد.
چهارم – وظایف مدیر یا مدیران تصفیه
از کارهایی که مدیر تصفیه مکلف به اجرای آن می باشد ، خاتمه دادن به کارهای جاری شرکت و اجرا نمودن تعهدات شرکت می باشد و در صورت نیاز می تواند برای اجرای تعهدات شرکت معاملات جدیدی نیز بنماید. از جمله کارهای دیگر مدیر تصفیه وصول مطالبات شرکت تضامنی و تقسیم دارایی شرکت می باشد. آن قسمت از دارایی شرکت که در مدت تصفیه مورد نیاز نمی باشد ، به طور موقت بین شرکاء تقسیم می شود.
مدیر یا مدیران تصفیه ، حساب شرکاء را نسبت به هم و سهم هر یک از شرکاء را از نفع و ضرر تعیین می نمایند. در صورت اختلاف نظر در مورد تقسیم بین شرکاء حل مساله با دادگاه ذیصلاح می باشد.
ب- مرور زمان
" دفاتر هر شرکتی که منحل شده با نظر مدیر ثبت اسناد در محل معینی از تاریخ ختم تصفیه تا ده سال محفوظ خواهد ماند ". ( ماده 217 ق. ت ) ضمناَ مدت مرور زمان در دعاوی مطروحه از طرف اشخاص ثالث علیه شرکاء یا وراث آن ها راجع به معاملات شرکت در صورتی که شرکاء یا وراث قانوناَ مسئول باشند ، 5 سال است و مبدا مرور زمان از روزی است که انحلال شرکت تضامنی یا استعفاء شریک یا اخراج او از شرکت در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و در روزنامه رسمی آگهی شود. چنانچه طلب پس از ثبت و آگهی مزبور قابل مطالبه شده باشد ، مرور زمان از روزی شروع می شود که طلبکار حق مطالبه پیدا کرده باشد.
شرکای شرکت تضامنی در مدت 5 سال از تاریخ جاری شدن مرور زمان هر کدام منفرداَ و متضامناَ در مورد تعهدات شرکت در مقابل اشخاص ثالث مسئول می باشند.
مرور زمان پیش بینی شده در ماده 219 ق. ت که مدت آن 5 سال است ، مانند سایر مرور زمان های مندرج در قانون تجارت ، قاعده خاص بوده و به قوت خود باقی است و با احراز شرایط ذیل جاری می گردد :
_ دعوی شخص ثالث علیه شرکای شرکت تضامنی یا وراث آن ها باشد.
_ شرکاء یا وراث آن ها قانوناَ مسئول قرار داده شده باشند.

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


_ دعوی شخص ثالث راجع به معاملات ( تعهدات ) شرکت باشد.
مبدا مرور زمان از تاریخ ثبت انحلال شرکت یا کناره گیری شریک یا اخراج او از شرکت در اداره ثبت و اعلان در مجله رسمی شروع می شود.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

زمانی که شرکت مقصودی را که برای آن تشکیل شده است ،گرفتن کارت بازرگانی فوری  انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد ، وقتی که شرکت برای مدت معینی تشکیل و مدت منقضی شده باشد و بالاخره در صورت ورشکستگی شرکت ، شرکت تضامنی منحل می گردد. ( فقرات 1 و 2 و 3 ماده 93 ق. ت ) موارد دیگری که باعث انحلال شرکت می شوند عبارتند از : تراضی تمام شرکاء ، صدور حکم انحلال از دادگاه ، تقاضای فسخ از طرف یکی از شرکاء ، ورشکستگی یکی از شرکاء و در خاتمه فوت یا محجوریت یکی از شرکاء.
الف- نتایج انحلال
اول – ثبت و اعلام انحلال
انحلال شرکت تضامنی باید طبق ماده (200 ق. ت) ناظر به مواد 195 و 197 همان قانون و برابر نظامنامه وزارت عدلیه اعلام شود. این نظامنامه در ماده 9 خود می گوید : " در هر موقع که تصمیماتی راجع به تمدید مدت شرکت ، زائد بر مدت مقرر یا انحلال شرکت قبل از مدت معینه یا تغییر در تعیین کیفیت ، تفریغ حساب یا تغییر اسم شرکت یا تغییر دیگر در اساسنامه یا تبدیل و یا خروج بعضی از شرکاء ضامن از شرکت اتخاذ شود و همچنین در هر موقعی که مدیر یا مدیران شرکت تغییر می یابد و یا تصمیمی نسبت به مورد معین در ماده 58 قانون تجارت اتخاذ شود ، مقررات این نظامنامه راجع به ثبت و انتشار باید در مورد تغییرات حاصله نیز رعایت شود ".
شرکاء شرکت تضامنی مکلفند که انحلال خود را با تقدیم مدارک مقرر بدواَ در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانند و سپس در ظرف ماه اول از تاریخ ثبت ، انحلال آن را به هزینه خود شرکت توسط اداره ثبت محل در روزنامه رسمی و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت منتشر نمایند.
دوم – تصفیه شرکت تضامنی
شرکت تضامنی پس از انحلال باید تصفیه شود. در بعضی کشورها شرکت پس از انحلال و در حال تصفیه می تواند با شرکت دیگر ادغام شده و یا نوع خود را تغییر دهد. بدین ترتیب تصفیه صورت نمی گیرد. در قانون تجارت ایران تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی ( اعم از عام و خاص ) فقط در زمان حیات شرکت پیش بینی شده است . ( ماده 135 ق. ت ) و ظاهراَ چنین تبدیلی پس از انحلال امکان پذیر نمی باشد ، ولی با اصلاح ماده 135 مذکور شرکاء می توانند پس از پرداخت طلب طلبکاران حتی در زمان انحلال شرکت و در طول مدت تصفیه ، شرکت تضامنی را به شرکت سهامی عام و خاص تبدیل نمایند.
مدیر یا مدیران تصفیه ، دارایی شرکت منحله را نقد و مطالبات شرکت را نیز وصول می نمایند. همچنین دیون شرکت را پرداخته و در آخر دارایی باقیمانده شرکت را بین شرکاء تقسیم می کنند.
سوم – انتخاب مدیر یا مدیران تصفیه
امر تصفیه در شرکت تضامنی با مدیر یا مدیران شرکت می باشد مگر آنکه شرکای ضامن ، اشخاص دیگری را از خارج یا از بین خود برای تصفیه معین نمایند. در صورت عدم توافق سایر شرکاء با اشخاص تعیین شده ، دادگاه عمومی ، اشخاصی را برای امر تصفیه تعیین خواهد کرد. اسامی مدیرانی که غیر از مدیران شرکت باشند ، باید در اداره ثبت شرکت ها در تهران و در دایره ثبت شرکت ها در شهرستان ها به ثبت و آگهی برسد.
چهارم – وظایف مدیر یا مدیران تصفیه
از کارهایی که مدیر تصفیه مکلف به اجرای آن می باشد ، خاتمه دادن به کارهای جاری شرکت و اجرا نمودن تعهدات شرکت می باشد و در صورت نیاز می تواند برای اجرای تعهدات شرکت معاملات جدیدی نیز بنماید. از جمله کارهای دیگر مدیر تصفیه وصول مطالبات شرکت تضامنی و تقسیم دارایی شرکت می باشد. آن قسمت از دارایی شرکت که در مدت تصفیه مورد نیاز نمی باشد ، به طور موقت بین شرکاء تقسیم می شود.
مدیر یا مدیران تصفیه ، حساب شرکاء را نسبت به هم و سهم هر یک از شرکاء را از نفع و ضرر تعیین می نمایند. در صورت اختلاف نظر در مورد تقسیم بین شرکاء حل مساله با دادگاه ذیصلاح می باشد.
ب- مرور زمان
" دفاتر هر شرکتی که منحل شده با نظر مدیر ثبت اسناد در محل معینی از تاریخ ختم تصفیه تا ده سال محفوظ خواهد ماند ". ( ماده 217 ق. ت ) ضمناَ مدت مرور زمان در دعاوی مطروحه از طرف اشخاص ثالث علیه شرکاء یا وراث آن ها راجع به معاملات شرکت در صورتی که شرکاء یا وراث قانوناَ مسئول باشند ، 5 سال است و مبدا مرور زمان از روزی است که انحلال شرکت تضامنی یا استعفاء شریک یا اخراج او از شرکت در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و در روزنامه رسمی آگهی شود. چنانچه طلب پس از ثبت و آگهی مزبور قابل مطالبه شده باشد ، مرور زمان از روزی شروع می شود که طلبکار حق مطالبه پیدا کرده باشد.
شرکای شرکت تضامنی در مدت 5 سال از تاریخ جاری شدن مرور زمان هر کدام منفرداَ و متضامناَ در مورد تعهدات شرکت در مقابل اشخاص ثالث مسئول می باشند.
مرور زمان پیش بینی شده در ماده 219 ق. ت که مدت آن 5 سال است ، مانند سایر مرور زمان های مندرج در قانون تجارت ، قاعده خاص بوده و به قوت خود باقی است و با احراز شرایط ذیل جاری می گردد :
_ دعوی شخص ثالث علیه شرکای شرکت تضامنی یا وراث آن ها باشد.
_ شرکاء یا وراث آن ها قانوناَ مسئول قرار داده شده باشند.

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


_ دعوی شخص ثالث راجع به معاملات ( تعهدات ) شرکت باشد.
مبدا مرور زمان از تاریخ ثبت انحلال شرکت یا کناره گیری شریک یا اخراج او از شرکت در اداره ثبت و اعلان در مجله رسمی شروع می شود.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

انکوباتورها به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در زمینه‌های تحقیقاتی و پزشکی شناخته می‌شوند که نقش کلیدی در کشت و نگهداری انواع سلول‌ها و میکروب‌ها را ایفا می‌کنند.هود لامینار  این دستگاه‌ها با توانایی کنترل دما، رطوبت، و سایر شرایط محیطی، به عنوان یک محیط مناسب برای تکثیر و رشد سلول‌ها عمل می‌کنند. انکوباتورها از مدل‌های ساده تا نسل‌های پیشرفته‌تر با امکانات متنوعی برخوردارند. در این مقدمه، به بررسی نحوه کار این ابزارهای اساسی در عرصه علم و پژوهش خواهیم پرداخت.

 

معرفی انکوباتور


انکوباتور آزمایشگاهی، یکی از ابزارهای مهم در محیط‌های آزمایشگاهی است که برای نگهداری و کشت انواع نمونه‌ها به کار می‌رود. این دستگاه دارای یک محفظه کاملاً بسته و ایزوله است که امکان کنترل دقیق رطوبت، دما، و سایر شرایط محیطی را فراهم می‌کند.
 با بهره‌گیری از سنسورها و هیترهای قابل تنظیم، دستگاه توانایی تغییر دما را تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد فراهم می‌کند و می‌تواند دما را به صورت ثابت در مقادیر مورد نظر نگه دارد. این ویژگی‌ها انکوباتور را به یک ابزار اساسی برای انجام آزمایشات زیست‌شناسی و سلولی تبدیل کرده است.

 

انواع انکوباتور آزمایشگاهی


دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی به دلیل کاربردهای گسترده‌ای که در حوزه‌های مختلف تحقیقاتی دارد، در انواع متنوعی تقسیم می‌شود. این انوع انکوباتورها با توجه به نیازهای مختلف برخی از صنایع و زمینه‌های علمی به کار می‌روند.

 

•    انکوباتور معمولی (ساده)


این نوع انکوباتور از ساده‌ترین مدل‌ها بوده و قابلیت تنظیم و کنترل دما برای کشت نمونه‌ها و میکروب‌ها را دارد.

 

•    انکوباتور CO2


انکوباتور CO2 به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌ها شناخته می‌شود. این دستگاه قادر به تنظیم و کنترل میزان گاز CO2، PH، رطوبت و دما در محیط کشت می‌باشد. با اتصال به کپسول گاز کربن دی‌اکسید، میزان CO2 در محفظه را تنظیم می‌کند، که برای کشت سلول‌های حیوانی و تولید هیدروژن برای کمک به جلوگیری از اسیدی شدن سلول‌ها بسیار مفید است.

 

•    انکوباتور یخچالدار


این نوع انکوباتور با داشتن ویژگی‌های خنک کننده، قابلیت کنترل دمای پایین‌تر را دارد و برای نگهداری نمونه‌ها و محافظت از آن‌ها در دماهای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
می توان گفت، انکوباتور آزمایشگاهی یخچالدار یا انکوباتور خنک کننده، همواره قابلیت تنظیم و کنترل دمای محیط محفظه را دارد. این دستگاه به دلیل ویژگی‌های خنک‌کننده‌اش، می‌تواند دما را بالاتر و پایین‌تر از دمای محیط تنظیم کند. این ویژگی مخصوصاً در آزمایشاتی که نیاز به دماهای پایین‌تر دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.


•    انکوباتور شیکردار


انکوباتور شیکردار با دارا بودن ویژگی شیکری، قابلیت تحرک و ترکیب مؤثر نمونه‌ها را دارد. این ویژگی مناسب برای کشت سلول‌ها و تحقیقات بر روی انواع نمونه‌هاست.

 

 

اصول کار با انکوباتور


دستگاه انکوباتور بر پایه این اصل عمل می‌کند که میکروارگانیسم‌ها برای رشد و تکثیر خود به شرایط خاصی از جمله دما، رطوبت، اکسیژن، و میزان دی‌اکسید کربن نیاز دارند. همه انکوباتورها بر اساس این این مبنا عمل می‌کنند، زمانی که شرایط بهینه برای میکروارگانیسم‌ها مهیا شوند، آنها رشد و تکثیر می‌کنند.

در دستگاه انکوباتور، ترموستات دمای ثابتی وجود دارد که توسط دماسنج خوانده می‌شود. این ترموستات با چرخه‌های گرمایش و عدم گرمایش دما را حفظ می‌کند. در طول چرخه گرمایش، دستگاه گرم می‌شود و در دوره عدم گرمایش، گرما متوقف می‌شود و با تابش گرما به محیط اطراف، دستگاه سرد می‌شود.

عایق‌کاری از خارج دستگاه، داخل محفظه را از بیرون جدا خواهد کرد که به رشد میکروب‌ها کمک می‌کند. همچنین، پارامترهای دیگری مانند رطوبت و جریان هوا نیز از طریق مکانیزم‌های مختلف تنظیم می‌شوند تا محیطی شبیه به محیط طبیعی برای رشد میکروارگانیسم‌ها ایجاد شود.

همین‌طور، با تنظیمات مخصوص، دستگاه انکوباتور میزان CO2 را برای حفظ تعادل pH و رطوبت مورد نیاز برای رشد ارگانیسم‌ها نیز کنترل می‌کند.


شیوه استفاده از انکوباتور


روش کار با دستگاه انکوباتور پس از ایجاد شرایط مناسب ارگانیسم‌ها به شرح زیر است:
1.    بررسی دستگاه: قبل از هر استفاده، اطمینان حاصل کنید که هیچ باقیمانده‌ای از مراحل قبلی در دستگاه انکوباتور باقی نمانده باشد. در برخی موارد، اگر از دستگاه برای چندین موجود زنده استفاده می‌شود و آنها به پارامترهای مشابهی نیاز داشته باشند، می‌توان آنها را در یک دستگاه انکوباتور با هم قرار داد.


2.    روشن کردن دستگاه: درب دستگاه انکوباتور بسته شده و دستگاه را روشن کنید. دمای دستگاه باید به مقدار مورد نظر برای رشد ارگانیسم مشخص گرم شود. می‌توان از دماسنج استفاده کرد تا دما را بررسی کنید.


3.    تنظیمات پارامترها: اگر ارگانیسم به غلظت خاصی از CO2 یا رطوبت نیاز دارد، این پارامترها نیز باید در دستگاه انکوباتور تنظیم شوند.


4.    آماده‌سازی صفحات کشت: اگر لازم است برای چندین روز از ظروف خاص استفاده شود، بشقاب‌ها با نوارهای چسب مهر و موم شده یا در کیسه‌های پلاستیکی یا ظروف پلاستیکی مواد غذایی قرار می‌گیرند.


5.    بستن درب و قفل کردن: در این مرحله، درب دستگاه قفل شده و صفحات کشت در داخل آن نگهداری می‌شوند تا به مدت زمان لازم در دمای مورد نیاز در دستگاه باقی بمانند.


با این روش کار با دستگاه انکوباتور، شرایط مناسب برای رشد و تکثیر ارگانیسم‌ها فراهم می‌شود و مراحل مختلف فرآیند با دقت انجام می‌شوند تا نتایج دقیق و قابل اعتماد به‌دست آید.

 

نحوه نگهداری از دستگاه انکوباتور


•    تمیزکاری ماهیانه


   هر ماه، دستگاه انکوباتور با محلول صابون ضدعفونی تمیز شود. این عملیات برای حفظ بهداشت و کاهش خطر انتقال عفونت‌ها از یک نمونه به نمونه دیگر ضروری است.

 

•    بررسی دما


   ماهیانه، دماهای دستگاه باید بررسی شوند. در صورت تخلف از محدوده دمای تعیین شده، اقداماتی نظیر بررسی اتصالات برق و دما، انجام دهید و در صورت نیاز به متخصصان مراجعه کنید.

 

•    ضدعفونی قبل از تمیزکاری


   پیش از تمیزکاری، دستگاه را از برق بکشید و مانع از تماس مواد شوینده با عوامل الکتریکی شوید. برای انجام عملیات ضدعفونی، صبر کنید تا دستگاه کاملاً خشک شود.

 

نکات لازم جهت کار با انکوباتور


•      دستگاه را در یک سطح صاف و در کنار هودهای کشت سلولی قرار دهید تا دسترسی آسان به نمونه‌ها فراهم شود.
•    دستگاه را در محیط‌های خیلی گرم و یا مرطوب قرار ندهید و از استفاده در شرایط نامناسب خودداری کنید.
•    سیستم برق اتصالی به دستگاه باید مطابق با ولتاژ مصرفی انکوباتور باشد تا خطر احتمالی برق‌گرفتگی کاهش یابد.
•    هنگام کار با انکوباتور از وسایل ایمنی مانند دستکش و دیگر وسایل محافظ استفاده کنید تا ایمنی خود و نمونه‌های آزمایشگاهی تضمین شود.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

چگونه با علائم احتمالی پس از عصب کشی دندان کودک مقابله کنیم؟

مانند هر روش و درمان دیگری، پس از عصب کشی به یک دوره بهبودی نیاز داریم. بهترین دندانپزشک رشت برای کامپوزیت خوشبختانه، از آنجایی که عصب کشی مانند پر کردن دندان کم تهاجمی و ساده است، روند بهبودی کودک شما سریع خواهد بود. با این حال، در صورت بروز مشکل باید چه اقداماتی را انجام داد. در ادامه با این موارد آشنا‌می شوید. 

درد پس از عصب کشی دندان کودک

ممکن است کودک شما بعد از عصب کشی دچار درد یا ناراحتی شود. خوشبختانه، اکثر کودکانی که تحت درمان عصب کشی قرار‌می‌گیرند،‌می‌توانند با مصرف مسکن‌های بدون نسخه که مخصوص کودکان طراحی شده است، علائم خود را تسکین دهند. حتماً دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید. اگر سوالی در مورد مصرف بهترین داروها برای فرزندتان دارید، حتما از دندانپزشک متخصص کودکتان بپرسید.

علائم عفونت پس از عصب کشی

اگر کودک شما تب، تورم یا درد شدید را تجربه‌می‌کند، در لثه‌هایش یک پاکت پر از چرک ایجاد شده و همه اینها نشانه‌های عفونت است. تنها راه درمان مناسب عفونت دندان این است که فوراً به دندانپزشک کودک مراجعه کنید.

مسواک زدن 

از آنجایی که عصب کشی دندان کودک نیازی به بخیه یا برش ندارد، لازم نیست در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن زیاد مراقب باشید. کودک شما‌می تواند به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان به طور معمول ادامه دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. کودک شما باید دو بار در روز مسواک بزند و روزانه نخ دندان بکشد تا لبخند سالم تری بعد از عصب کشی داشته باشد.

اجتناب از خوردن غذا‌های سر و گرم

اجتناب از خوردن غذا‌های سرد و گرم در مراقبت بعد از عصب کشی دندان کودک اهمیت زیادی دارد. به دلیل آنکه عصب دندان از بین رفته ممکن است دندان کمی حساس شود. برای جلوگیری از درد و تیر کشیدن دندان، از غذا‌ها سرد و گرم استفاده نشود تا دندان چند روز استراحت کرده و به سرعت بهبود یابد. 

غذا‌های نرم بخورید

چه بزرگسال باشید و چه کودک، بعد از عصب کشی بهتر است از غذا‌های نرم استفاده کنید. با دندانی که تازه عصب کشی کرده اید غذا نجوید. تا زمانی که بی حسی به طور کامل از بین نرفته است غذا نخورید زیرا ممکن است فشار زیادی به دندان آورده و دچار ترک و شکستگی شود. سوپ، پوره سیب زمینی، سیر برنج، موز، کیک و هر غذایی که نیاز به جویدن ندارد به کودک خود بدهید. 

کیسه یخ برای کاهش درد و تورم

اگر کودک دچار درد و تورم شد حتما از کیسه یخ استفاده کنید. اگر کیسه مخصوص یخ در منزل نداشتید، تکه ای یخ را در پلاستیک فریزر بریزید و روی صورت کودک خود بگذارید.

عصب کشی دندان کودکان چیست؟

اگر دندان شیری کودک شما دچار پوسیدگی، عفونت یا ضربه شدید شود، احتمالا به پالپ دندان آسیب‌می زند. درد، پوسیدگی قابل مشاهده، تیره شدن‌مینای دندان، حساسیت، قرمزی، چرک یا جوش روی لثه‌می تواند از علائم آسیب یا عفونت پالپ باشد و باید بلافاصله توسط دندانپزشک بررسی شود.

پالپ بافت زنده و حاوی اعصاب و عروق خونی است. پالپ در اتاقک پالپ قرار دارد. عفونت و التهاب در پالپ دندان‌می تواند باعث از دست دادن زودرس دندان شود. عفونت‌می تواند به لثه و استخوان اطراف سرایت کند. در برخی موارد، رشد دندان دائمی در زیر دندان شیری آسیب دیده مختل‌می شود.

با درمان سریع ریشه،‌می توان یک دندان شیری را نجات داد. پالپوتومی و پالپکتومی رایج ترین روش‌هایی هستند که برای درمان آسیب‌های پالپ استفاده‌می شوند:

  • پالپوتومی

روش پالپوتومی که کانال ریشه کودک نیز نامیده‌می‌شود، زمانی توصیه‌می‌شود که پالپ داخل یا نزدیک تاج دندان تحت تأثیر پوسیدگی، عفونت یا ضربه قرار گرفته باشد در حالی که پالپ ریشه سالم است. پس از بی حس کردن ناحیه، پالپ ملتهب یا عفونی داخل تاج دندان برداشته‌می شود و کانال‌های ریشه دست نخورده باقی‌می مانند. پالپ سالم باقی مانده با یک ماده مخصوص برای محافظت و کمک به بهبود دندان پوشیده‌می شود.

  • پالپکتومی

هنگامی که التهاب یا عفونت پالپ به کانال‌های ریشه و همچنین اتاقک پالپ گسترش یابد، روش سنتی عصب کشی اغلب بهترین گزینه است. پس از بی حس کردن ناحیه اطراف دندان، تمام بافت پالپ از داخل تاج و ریشه جدا‌می شود. سپس محفظه پالپ و کانال‌های ریشه تمیز، ضدعفونی، شکل داده و پر‌می شوند.

  • روکش‌ها

روکش معمولاً پس از عصب کشی روی دندان قرار‌می گیرد. هنگامی که دندان شیری با پالپوتومی یا پالپکتومی درمان‌می شود، دندان شکننده تر و مستعد شکستگی‌می شود. یک روکش تمام سطح قابل مشاهده دندان را‌می پوشاند و از آن در برابر آسیب بیشتر محافظت‌می کند. روکش‌های سرامیکی برای دندان‌های کودکان به‌ویژه دندان‌های آسیاب استفاده‌می‌شوند.

معایب از دست دادن زودهنگام دندان شیری

حتی اگر دندان‌های شیری با دندان‌های بالغ جایگزین شوند، از دست دادن زودرس دندان شیری‌می تواند اثرات کوتاه مدت و بلندمدت بر سلامت کودک داشته باشد:

  • دندان شکسته، پوسیده یا عفونی‌می تواند بسیار دردناک باشد.
  • مجموعه ای از دندان‌های شیری سالم به کودک کمک‌می کند تا عادات مناسب جویدن و غذا خوردن را ایجاد کند. دندان شیری به تلفظ و رشد گفتار کمک زیادی‌می کند. 
  • هر دندان شیری به عنوان یک نگهدارنده برای دندان بالغ عمل‌می کند که جایگزین آن‌می شود. اگر یک دندان شیری خیلی زود از دست برود، دندان‌های شیری باقی‌مانده‌می‌توانند از جای خود خارج شده و تراز دندان‌های دائمی را مختل کنند.
  • از دست دادن دندان‌ها‌می تواند اعتماد به نفس را تحت تاثیر قرار دهد.

آماده کردن کودک برای عصب کشی دندان

همانطور که‌می دانید، اکثر افسانه‌هایی که ممکن است در مورد درمان ریشه دندان کودک شنیده باشید، درست و واقعی نیستند. در واقع، این روش معمولاً ناراحتی کمی ایجاد‌می کند، اما در تسکین دندان درد کودکان کاملاً موثر است. دندانپزشکان اطفال‌می توانند از گزینه بیهوشی برای جلوگیری از احساس درد استفاده کنند. همچنین این متخصصان در آرام کردن ترس جوانان با تجربه و دوره دیده هستند.

درک‌می کنیم که کمی در مورد عصب کشی دندان کودکتان عصبی باشید اما اگر اجازه ندهید فرزندتان اضطراب شما را متوجه شود به کودک و دندانپزشک کمک زیادی کرده اید. کودک را نوازش کنید و با آرامی با او در مورد آنچه قرار است اتفاق بیفتد صحبت کنید این کار به کاهش استرس کودک کمک زیادی‌می کند. 

لزوم عصب کشی دندان کودک 

عصب کشی زمانی مورد نیاز است که دندان آسیب دیده یا عفونی شده باشد. پوسیدگی و آسیب‌می تواند باعث ساییدگی و حتی افتادن دندان در طول زمان شود. هنگامی که ترک یا عفونت به پالپ (بافت نرم داخل دندان) برسد،‌می تواند باعث درد شدید و تورم شود. برای درمان، پالپ آسیب دیده یا عفونی را از دندان خارج‌می کنند. این کار درد را تسکین داده و دندان را التیام‌می بخشد.

عصب کشی دندان کودکان روشی ایمن است؟

عصب کشی روشی بی خطر برای کودکان و بزرگسالان است. این فرآیند نسبتاً ساده است و تنها زمان کوتاهی برای تکمیل آن نیاز دارید. علاوه بر این، در طول فرایند عصب کشی از بی حسی موضعی استفاده‌می شود، بنابراین کودک شما هیچ دردی احساس نخواهد کرد.

عفونت مجدد دندان عصب کشی شده کودک 

اگرچه ابتلا به عفونت پس از درمان ریشه رایج نیست، اما این احتمال وجود دارد. عفونت‌ها‌می‌توانند ناشی از ورود باکتری‌ها به دندان و بافت نرم در طول درمان، سوراخ شدن خفیف بافت نرم دندان و یا درمان ناکافی کانال ریشه باشند. 

درمان ریشه برای کودکان چقدر طول‌می کشد؟

مدت زمان عصب کشی دندان در کودکان بسته به شرایط فردی متفاوت است. به طور کلی، این روش‌می تواند از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر طول بکشد. دندانپزشک‌می تواند بر اساس موقعیت خاص فرزندتان، بازه زمانی مشخص تری به شما بدهد.

عوارض عصب کشی دندان در کودکان 

عصب کشی به طور کلی یک روش ایمن و موثر است، اما مانند هر درمان پزشکی، همیشه خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد. شایع ترین عوارض مرتبط با درمان ریشه در کودکان شامل درد، تورم و عفونت است. با این حال، این عوارض نادر هستند و دندانپزشک اقداماتی را برای به حداقل رساندن عوارض انجام‌می دهد.



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh
  • تعریف اتحادیه تعاونی

اتحادیه تعاونی با عضویت تعاونی هایی که دارای موضوع فعالیت واحد باشند ، پلمپ دفاتر 1403 در سطح شهرستان یا استان تشکیل می شود. اتحادیه باید حداقل هفت عضو داشته باشد. شرکت های تعاونی و اتحادیه های استانی می توانند با مجوز وزارت تعاون اتحادیه  تعاونی مرکزی تشکیل دهند. بدین ترتیب انواع اتحادیه های تعاونی عبارت است از : اتحادیه تعاونی شهرستان ، اتحادیه تعاونی استان و اتحادیه تعاونی مرکزی .
هر شرکت تعاونی فقط می تواند عضو یک اتحادیه شهرستانی، استانی یا مرکزی باشد ؛ ولی عضویت در بیش از یک اتحادیه برای شرکت های تعاونی که نوع و موضوع فعالیت آن ها متعدد باشد ، بلامانع است. برای هر موضوع فعالیت تعاونی، در هر شهرستان فقط یک اتحادیه تشکیل می شود. اتحادیه تعاونی دارای شخصیت حقوقی است و باید پس از تشکیل به ثبت برسد.
مجامع عمومی رکن تصمیم گیرنده، هیئت مدیره رکن اداره کننده و هیئت بازرسی رکن کنترل کننده است. علاوه بر این اتحادیه تعاونی باید دارای مدیر عامل نیز باشد.  

  • شرایط عضویت در اتحادیه ی تعاونی

عضویت در اتحادیه تعاونی اختیاری است و تعاونی هایی که عضو اتحادیه نباشند ، از حقوق قانونی محروم نخواهند شد.  عضویت در اتحادیه برای تعاونی های واجد شرایط ذیل آزاد است :
1. داشتن موضوع فعالیت متناسب با موضوع فعالیت اتحادیه ؛
2. عدم ممنوعیت قانونی ؛
3. عضویت نداشتن هم زمان در اتحادیه مشابه ؛
4. خرید سهام اتحادیه به تعدادی که در اساسنامه اتحادیه تعیین شده است.
درباره شرط سوم باید گفت هر شرکت تعاونی می تواند فقط عضو یک اتحادیه شهرستانی یا استانی یا مرکزی باشد ، ولی عضویت در بیش از یک اتحادیه برای شرکت های تعاونی که نوع و موضوع فعالیت آن ها متعدد است ، بلامانع است .

  • مدارک لازم برای عضویت

تعاونی متقاضی عضویت باید مدارک ذیل را به اتحادیه تسلیم کند :
- درخواست کتبی عضویت و تعهدنامه رعایت مقررات اساسنامه اتحادیه ؛
- نسخه ای از آخرین آگهی تغییرات ثبتی ، مبنی بر انتخاب هیئت مدیره و دارندگان امضای مجاز ؛
- صورت جلسه مجمع عمومی عادی ، مبنی بر تصویب عضویت در اتحادیه

  • خروج از عضویت اتحادیه

خروج از عضویت اتحادیه اختیاری است و نمی توان آن را منع کرد. در صورتی که خروج عضو موجب ضرری برای اتحادیه باشد ، وی ملزم به جبران آن است. خارج شدن عضو از اتحادیه ممکن است به سبب استعفا یا در اثر انحلال و اخراج باشد. در صورت لغو عضویت به علل مذکور، قیمت سهام که طبق روش های تعیین شده در اساسنامه اتحادیه ، در هر سال مالی محاسبه و به تصویب مجمع عمومی عادی اتحادیه می رسد ، پس از کسر بدهی عضو به اتحادیه ، همراه با سایر مطالبات وی ظرف سه ماه پرداخت خواهد شد.
مواردی که عضو از اتحادیه اخراج می شود همان است که در ماده 13 قانون بخش تعاونی مقرر شده است. ماده 13 بخش تعاونی در این خصوص چنین مقرر می دارد : " در موارد ذیل عضو از تعاونی اخراج می شود :
1. از دست دادن هر یک از شرایط عضویت مقرر در این قانون ؛

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


2. عدم رعایت مقررات اساسنامه و سایر تعهدات قانونی پس از دو اخطار کتبی توسط هیئت مدیره به فاصله 15 روز و گذشتن 15 روز از تاریخ اخطار دوم ، با تصویب مجمع عمومی عادی ؛
3. ارتکاب اعمالی که موجب زیان مادی تعاونی شود و وی نتواند ظرف مدت یک سال آن را جبران یا اعمالی که به حیثیت و اعتبار تعاونی لطمه وارد کند یا با تعاونی رقابتی ناسالم بنماید ".
تشخیص موارد اخراج بنا بر پیشنهاد هیئت مدیره یا بازرسان با تصویب مجمع عمومی عادی اتحادیه خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

اغلب تجار برای شناساندن تجارت خانه یا بنگاه یا شرکت خود اسم یا عنوانی انتخاب می کنند و تحت آن اسم یا عنوان فعالیت یا تجارت می کنند و اغلب این اسم یا عنوان حاکی از شهرت تاجر است که او را تحت آن عنوان یا اسم معرفی و مشهور می کند.ثبت شرکت  این عنوان یا اسم ممکن است اسم شخص تاجر یا نام خانوادگی او مثل ( آدامس = Adams ) یا یک اسم فانتزی ( تقننی ) مانند مانتواتم باشد.
اسم تجاری دارای اهمیت بسیاری است، به طوری که در مبادلات و فروش کالا اغلب تعیین کننده است، زیرا تجارت خانه ای که سالیان دراز با نام مخصوصی با صحت عمل کار کرده و بین مردم اعتبار پیدا کرده است، شخص دیگری مجاز نیست نام آن را اختیار کرده و از محصول دسترنج و زحمت آن استفاده نماید.
البته به موجب ماده 578 قانون تجارت انتخاب اسم تجاری اختیاری است، مگر در مواردی که وزارت دادگستری ثبت آن را الزامی نماید. لذا قانون در صورتی از اسم تجاری حمایت می کند که به ثبت داده شده باشد.
در ماده 578 قانون تجارت قید گردیده اسم تجاری ثبت شده را هیچ شخص دیگری در همان محل نمی تواند انتخاب کند، ولو اینکه اسم تجاری ثبت شده با نام خانوادگی او یکی باشد.

  • شرایط ثبت اسم تجاری

1. اسم تجاری می تواند اسم تاجر باشد مثل تجارت خانه شبنم
2. صاحب تجارت خانه ای که شریک ندارد نمی تواند اسمی برای تجارت خانه خود انتخاب کند که وجود شریک را القا کند، مثلاَ تجارت خانه محمدی که فقط متعلق به خود اوست نمی تواند به نام تجارت خانه محمدی و برادران یا محمدی و شرکا و امثالهم قید شود.
3. اسم تجاری قابل انتقال است. در ماده 579 قانون تجارت آمده است ، " اسم تجاری قابل انتقال است". از بیان قانون که برای انتقال اسم تجاری، ثبت آن را قید نکرده است، می توان نتیجه گرفت که اسم تجاری ثبت نشده نیز قابل انتقال می باشد.انتقال اسم تجاری، ممکن است اختیاری و به موجب قرارداد باشد یا قهری و از طریق وراثت.
تاجر می تواند حق استفاده از اسم تجارت خانه خود را بفروشد و به دیگران انتقال دهد. همچنین وراث تاجر می توانند از اسم تجاری او مانند سایر ترکه اش استفاده نمایند.
4. مدت اعتبار ثبت اسم تجاری در وزارت دادگستری پنج سال است و بعد از هر پنج سال مجدداَ باید ثبت آن تجدید شود.
در شرکت های تجاری اسم تجاری با اسم شرکت یکی است. فایده اسم یا عنوان تجاری این است که دیگران نمی توانند از شهرت آن نام و اجناس تجاری که تحت آن نام به بازار عرضه می شود برای خود انتخاب کنند یا در روی کالاهای خود نام را ثبت و مشتریان را به اشتباه بیاندازند. نام تجاری قابل فروش و انتقال است. هیچ کس نمی تواند در آن محل نام بازرگانان دیگری را ، اسم تجاری خود قرار دهد اگر چه اسم تجاری ثبت شده، با نام خانوادگی او یکی باشد. مدت اعتبار ثبت اسم تجاری پنج سال است که با انقضای آن، ثبت مجدد آن امکان پذیر و قابل تجدید است.
اسم تجاری به طریق ذیل پایان می یابد:
از بین رفتن موسسه ای که اسم تجارتی تابع آن است ؛ ترک استعمال اسم تجاری و انتخاب اسم تجاری دیگری به جای اسم تجاری پیشین.

  • تفاوت اسم تجاری با ثبت تجاری

تفاوت اسم تجاری با ثبت تجاری در این است که ثبت تجاری مربوط است به شناسایی تاجر و وضع تجاری او، در صورتی که اسم تجاری فقط مربوط به شهرت تاجر می باشد که تحت آن اسم خود را معرفی می کند. وانگهی ثبت نام تاجر با فوت یا حجر وی تغییر می کند ولی اسم تجاری با بقا خود نشانگر ادامه کار موسسه یا تجارتخانه می باشد.
همان طور که گفته شد، به موجب ماده 576 قانون تجارت : " ثبت اسم تجاری اختیاری است مگر در مواردی که وزارت عدلیه { دادگستری } ثبت آن را الزامی کند. در این صورت است که ثبت " اسم تجاری " از جمله تکالیف بازرگانان خواهد بود.

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


شایان ذکر است، قرارداد عمومی پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی که به نام " اتحادیه پاریس"، معروف است می گوید:" اسم تجاری، بدون آنکه الزامی به تسلیم اظهارنامه یا ثبت آن باشد، در کلیه کشورهای اتحادیه حمایت خواهد شد،چه جزء علامت صنعتی یا تجارتی باشد یا نباشد".



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

تفاوت کیست دندان با عفونت دندان در چیست؟

قبل از آنکه به درمان کیست بپردازیم بهتر است تفاوت آن را با عفونت دندان بدانید. ایمپلنت اقساطی در رشت کیست دندان و عفونت دندان دو مسأله مختلف در حوزه دندان‌پزشکی هستند. در ادامه تفاوت‌های اصلی بین آنها را بررسی می‌کنیم:

  1. کیست دندان (Dental Cyst):

کیست دندان یک پاکت یا ساختار کوچک است که در داخل یا اطراف دندان شکل می‌گیرد. این پاکت ممکن است مواد مایع یا مواد جامد (مانند بافت‌های دندانی یا استخوانی) را در خود جای دهد.

این کیست‌ها به عنوان پاسخ به عوامل مختلفی مانند عفونت، تراکم دندانی، ضربه یا عوامل ژنتیکی شکل می‌‌گیرند. اغلب کیست‌های دندان بدون علائم قابل تشخیص نیستند تا زمانی که بزرگ شده و به دندان یا بافت‌های اطراف فشار وارد کنند.

درمان کیست دندان ممکن است شامل جراحی برای تخلیه کیست، خارج کردن آن و ترمیم دندان تخریب شده باشد. همچنین از آنتی بویتیک‌ها برای درمان استفاده می‌‌کنند.

  1. عفونت دندان (Dental Infection):

عفونت دندان نتیجه وجود باکتری‌ها در دندان یا بافت‌های اطراف دندان است. عفونت دندان ممکن است در اثر ترمیم دندان، پوسیدگی دندان، تراکم دندانی یا ضربه به دندان ایجاد شود. عفونت دندان با علائمی‌‌مانند درد دندان، تورم، تحریک، درد لثه، تب و خون‌ریزی لثه همراه است.

درمان عفونت دندان شامل معالجه عامل عفونت (باکتری‌ها) با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و اجرای درمان‌هایی مانند ترمیم دندان، عصب کشی یا حتی کشیدن دندان می‌‌شود. 

در کل، کیست دندان بیشتر یک پاکت مایع یا جامد است که می‌تواند باعث فشار و تورم شود، در حالی که عفونت دندان ناشی از وجود باکتری‌ها و علائم حاد تری مانند درد و تورم است. 

روش‌های درمانی کیست دندان

درمان کیست دندان معمولاً به دو روش انجام می‌شود: جراحی و دارو درمانی. نوع درمانی که برای شما مناسب است، به ویژگی‌ها و موقعیت کیست دندان و وضعیت عمومی‌‌دندان‌ها و لثه‌هایتان بستگی دارد. در ادامه به دو روش اصلی درمان کیست دندان می‌‌پردازیم.

  1. جراحی
  • کیستکتومی‌‌(Cystectomy): در این روش، جراح یک برش کوچک در لثه می‌زند و کیست را از زیر لثه برمیدارد. این روش معمولاً برای کیست‌های کوچک به کار می‌رود.
  • کیستکتومی‌‌تطبیقی (Enucleation): برای کیست‌های بزرگ‌تر، جراحی بیشتری لازم است. در این روش، جراح یک برش در لثه می‌زند و کیست را به دقت از جای خود جدا کرده و برمی‌دارد. پس از برداشتن کیست، ممکن است بافت‌های دندانی اضافی یا تخریب شده نیز ترمیم شوند.
  • جراحی شوکولت (Marsupialization): این روش برای کیست‌های بزرگ یا کیست‌هایی که به دلیل موقعیت آن در نزدیکی دندان‌های مهم قرا دارند نیاز به جراحی تخصصی تر دارند. در این روش، جراح یک برش به شکل شوکوله (مشابه یک جیب) در کیست ایجاد می‌کند تا مایع کیست به آرامی‌‌خارج و کیست به تدریج کوچک شود.
  1. دارو درمانی
  • در برخی موارد، داروها ممکن است برای کنترل عفونت و کم شدن علائم انتخاب شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است برای کاهش عفونت دندانی تجویز شوند.
  • در کیست‌های بسیار کوچک و بدون علائم، دندان‌پزشک با داروهای مسکن یا ضد التهابی و آنتی بیوتیک‌ها کیست را از بین می‌‌برد.

توجه: بعد از جراحی یا درمان دارویی، نیاز به پیگیری‌های مکرر و چکاپ توسط دندان‌پزشک وجود دارد تا مطمئن شوید که کیست دندان به درستی درمان شده و علائم برطرف شده‌اند. همچنین، اهمیت به موقع مراجعه به دندان‌پزشک و انجام بررسی‌های دوره‌ای در پیشگیری از بازگشت کیست دندان بسیار مهم است.

آنتی بیوتیک مناسب برای درمان کیست دندان

درمان کیست دندان با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها عمدتاً برای کاهش عفونت و التهاب به کار می‌رود. انتخاب آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان کیست دندان نیاز به تشخیص دقیق توسط دندان‌پزشک دارد. زیرا نوع و شدت عفونت و نیاز به داروها بستگی به وضعیت فرد دارد. همچنین، باید توجه داشته باشید که درمان کیست دندان اغلب با جراحی ترکیب می‌شوند و آنتی‌بیوتیک به تنهایی به عنوان درمان اصلی معمولاً کافی نیست.

آنتی‌بیوتیک‌هایی که ممکن است برای درمان کیست دندان تجویز شوند، عبارتند از:

  1. آموکسیسیلین (Amoxicillin):این آنتی‌بیوتیک معمولاً برای درمان کیست‌های دندانی و لثه‌ای تجویز می‌شود. دوز و مدت زمان مصرف باید توسط دندان‌پزشک تعیین شود.
  2. مترونیدازول (Metronidazole):این آنتی‌بیوتیک به طور خاص برای کنترل عفونت‌های دندانی که با باکتری‌هایی از جمله باکتری‌های آنائروب (Anaerobes) مرتبط هستند، تجویز می‌شود.
  3. پنی سیلین (Penicillin):پنی سیلین‌ها اغلب برای درمان عفونت‌ها و کیست‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. کلیندامایسین (Clindamycin): در مواردی که داروهای دیگر موثر نباشند، این آنتی‌بیوتیک تجویز می‌‌شود.

توصیه مهم این است که هرگز آنتی‌بیوتیک‌ها را بدون دستور و نظر دندان‌پزشک مصرف نکنید. علاوه بر این، اگر دندان‌پزشک به شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده، دقیقاً به دستورات او پایبند باشید و تمام داروها را در مدت زمانی که توسط دندان‌پزشک مشخص شده مصرف کنید. اگر علائم افزایش یافت و بهبودی حاصل نشد باید به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید تا تصمیمات بیشتری اتخاذ شود.

علائم ابتلا به کیست دندان

علائم ابتلا به کیست دندان ممکن است در موارد مختلف متفاوت باشند و بسته به نوع کیست و مکان شکل گیری آن متغیر باشند. با این حال، برخی از علائم رایج که ممکن است در ابتلا به کیست دندان با آن مواجه شوید را در ادامه بررسی می‌‌کنیم.

  • درد: درد در دندان ممکن است یکی از علائم اصلی کیست دندان باشد. این درد معمولاً کم تا متوسط است و ممکن است پس از مصرف غذا یا فشار به دندان افزایش یابد.
  • تورم: کیست دندان ممکن است باعث تورم بافت‌های اطراف دندان شود. این تورم معمولاً در لثه یا بافت‌های پیرامون دندان رخ می‌دهد.
  • فشار به دندان: به عنوان یک عارضه دندانی، کیست ممکن است به دندان‌های اطراف فشاور وارد کند و باعث درد یا تحریک شود.
  • خونریزی: ممکن است خونریزی لثه در قسمتی که کیست وجود دارد ایجاد شود.
  • بوی بد دهان: کیست دندان ممکن است باعث بوی بد دهان شود، به ویژه اگر دهانی شلوغ و دندان‌هایی نامنظم داشته باشید.

علل به وجود آمدن کیست دندان

عفونت دندانی: یکی از علائم شایع کیست دندان، ایجاد کیست به عنوان پاسخی به عفونت دندان است. عفونت در دندان می‌تواند از عواملی مانند پوسیدگی دندان، تراکم دندانی یا حتی ضربه به دندان ناشی شود.

ترمیم دندان: کیست‌های دندانی ممکن است در نتیجه فرآیند ترمیم دندان شکل بگیرند. این موضوع معمولاً در دندان‌های آسیاب رخ می‌دهد.

ترک دندان: ترک در دندان می‌تواند منجر به ورود باکتری‌ها به داخل دندان شود و عفونت و کیست را ایجاد کند.

کار‌های دندانپزشکی ناموفق: اگر کار‌های دندانی به درستی انجام نشود و باقی‌مانده باکتری‌ها موجب عفونت شوند، کیست دندانی تشکیل می‌شود.

عوامل ژنتیکی: کیست‌هایی دندانی گاهی تحت تاثیر وراثت و ژنتیک رشد می‌‌کنند. 

سایر عوامل ایجاد کیست: علل دیگری مانند مصرف مواد غذایی نامناسب، نفخ‌های غذایی و مشکلات سیستمیک (مثل بیماری‌های دیابتی) ممکن است باعث ایجاد کیست دندان شوند.

کیست دندان چه مشکلاتی به وجود می‌‌آورد؟

کیست دندان می‌تواند به مشکلات مختلفی منجر شود و اثرات مختلفی بر روی دهان و سایر بخش‌های بدن داشته باشد. 

درد و تورم: کیست دندان معمولاً باعث درد و تورم در دندان و لثه می‌شود.

ترک دندان: اگر کیست در نزدیکی ریشه دندان شکل گیرد، ممکن است باعث ترک دندان شود که به از دست رفتن دندان منجر می‌شود.

عفونت دندانی: کیست دندان می‌تواند عفونت دندانی را تشدید کند. این عفونت ممکن است به سایر قسمت‌های دهان و حتی به بخش‌های دیگر از بدن منتقل شود.

به دندان‌ها اطراف فشار وارد می‌‌کند.

باعث ایجاد بوی بد دهان می‌‌شود. 

آسیب به استخوان: کیست‌های دندانی می‌توانند به استخوان‌های فک و صورت آسیب برسانند و منجر به تغییراتی در شکل چهره و فک شوند.

انواع کیست دندانی کدامند؟

کیست‌های دندانی می‌توانند در انواع مختلفی با توجه به مشخصات و مکان شکل گیری، اندازه و علائمی‌‌که ایجاد می‌کنند، دسته‌بندی شوند. در ادامه به برخی از انواع کیست‌های دندانی اشاره می‌‌کنیم. 

کیست ریشه (Radicular Cyst):

این نوع کیست معمولاً به عنوان پاسخ به عفونت یا ترک دندان شکل می‌گیرد. کیست ریشه ممکن است بدون علائم باشد تا زمانی که به اندازه‌ ای بزرگ شود که به دندان و بافت‌های اطراف فشار وارد کند. برای درمان کیست در این ناحیه از جراحی برای تخلیه کیست و ترمیم دندان تخریب شده استفاده می‌‌کنند. 

کیست فولیکولار

این کیست معمولاً در اطراف دندان‌های شیری یا دندان‌های دائمی‌‌در هنگام رشد دندان شکل می‌گیرد. درمان کیست فولیکولار نیاز به جراحی برای تخلیه کیست و درمان دندان‌های آسیب دیده دارد.

کیست کریکودنت 

این کیست‌ها معمولاً در جایی که دندان‌ها باید رشد کنند، ایجاد می‌شوند و به صورت جداگانه یا در ارتباط با دندان‌ها ظاهر می‌شوند. بسته به مکان و اندازه، ممکن است علائم متفاوتی از جمله تورم، درد، فشار به دندان‌ها و بافت‌های اطراف وارد کنند. درمان کیست کریکودنت معمولاً شامل جراحی برای برداشتن کیست باشد.

کیست نابالغ (Primordial Cyst):

این نوع کیست‌ها معمولاً در جای دندان‌های شیری شکل می‌گیرند. در برخی موارد بدون علامت هستند تا بزرگ شده و به دندان و لثه فشار وارد کنند. درمان کیست نابالغ شامل جراحی برای تخلیه کیست و ترمیم دندان‌ است. 

توجه داشته باشید که تشخیص و درمان کیست‌های دندانی نیاز به مشاوره و ارزیابی توسط دندان‌پزشک متخصص دارد. در صورتی که به هر نوع درد، تورم یا علامتی در دندانها دچار شدید، بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را دریافت کنید.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی یک جعبه گرم و عایق است که برای رشد و نگهداری کشت میکروبیولوژیکی یا سلولی استفاده می شود . کوره ازمایشگاهی دستگاه انکوباتور دمای مطلوب ، رطوبت و محتوای گازی اتمسفر داخل را حفظ می کند . اندازه دستگاه ها از واحدهای رومیزی تا سیستم های بزرگ به اندازه یک کمد متفاوت است .

 

دستگاهی عایق است که برای رشد و نگهداری کشت میکروبیولوژیکی یا سلولی در آزمایشگاه ها استفاده می شود. انکوباتور یک وسیله بسیار ضروری برای پرورش میکروارگانیسم ها در شرایط مصنوعی است . این دما ، رطوبت و گازهای ایده آل را در داخل جعبه حفظ می کند و از سلول ها در برابر تغییرات دما ، دی اکسید کربن (CO2) ، اکسیژن (O2) و رطوبت در جو محافظت می کند .

اصل کار دستگاه انکوباتور

دستگاه انکوباتور بر اساس اصل حرارت الکتریکی کار می کند ، دارای ترموستات است که با ایجاد یک دیوار گرادیان حرارتی دمای ثابت را حفظ می کند. هنگامی که برق را تأمین می کنیم ، دمای از پیش تعیین شده (37 درجه سانتی گراد) در دستگاه انکوباتور تنظیم می شود .

 

انواع دستگاه انکوباتور

  • Heated Incubator
  • BOD Incubator
  • CO2 Incubator
  • Dry Bath Incubator
  • Shaking Incubator
  • Bacteriological incubator
  • Refrigerated or Cooling Incubator

نمونه هایی از کاربرد های دستگاه انکوباتور

  • دستگاه انکوباتور یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای پرورش میکروارگانیسم ها در شرایط مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد .
  • از دستگاه انکوباتور  می توان برای کشت ارگانیسم های تک سلولی و چند سلولی استفاده کرد .
  • کشت سلولی
  • برخی از دستگاه های انکوباتور برای افزایش سرعت رشد موجودات زنده  استفاده می شوند .
  • دستگاه های انکوباتور برای تولید مثل کلنی های میکروبی مورد استفاده قرار می گیرند .
  • همچنین دستگاه انکوباتور برای پرورش حشرات و تخمگذاری در جانورشناسی استفاده می شود .
  • تولید مثل میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها ، قارچ ها ، مخمرها یا ویروس ها .
  • ذخیره سازی نمونه کنترل شده

 

اجزای تشکیل دهنده انکوباتور

در ادامه قسمت های اصلی دستگاه انکوباتور آورده شده است .

  • کنترل پنل
  • هیتر
  • درب
  • ترموستات
  • کنترل رطوبت و گاز
  • قفسه های سوراخ دار
  • واشر درب

دستگاه انکوباتور را در موقعیت مناسبی از آزمایشگاه قرار دهید

موقعیت مناسب دستگاه انکوباتور کارایی و ایمنی آن را تضمین می کند . به طور معمول محل ایده آل برای دستگاه انکوباتور باید یک منطقه مرتب و تمیز و سرپوشیده باشد . در کنار این موارد ، برخی از عواملی که هنگام قرار دادن دستگاه انکوباتور باید در نظر بگیرید وجود دارد :

  • از قرار دادن در مکان های نزدیک به درها یا دریچه خودداری کنید .
  • از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید ، ممکن است باعث نوسان دما شود .
  • حداقل 3 تا 5 سانتیمتر فضای اطراف واحد برای خروج گرما و دسترسی به کابل ها و اتصالات وجود داشته باشد .
  • هرگز استفاده از پایه را فراموش نکنید. قرار دادن دستگاه انکوباتور مستقیم بر روی زمین هنگام باز شدن درب خطر آلودگی را افزایش می دهد .
  • دور از منبع ارتعاش قرار دهید زیرا می تواند بر رشد سلول ها تأثیر بگذارد .
  • از تمیز شدن صحیح ناحیه اطراف دستگاه اطمینان حاصل کنید زیرا رطوبت می تواند باعث رشد قارچ بیشتر شود .

اقدامات لازم برای نگهداری دستگاه انکوباتور

پیروی از بهترین شیوه ها در آزمایشگاه هنگام استفاده از دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی ، می تواند عملکرد مطلوب را برای مدت طولانی تضمین کند :

  • دستگاه را در محل مناسب آزمایشگاه قرار دهید .
  • دمای واحد را به طور مرتب کنترل کنید .
  • رطوبت و سطح CO2 را کنترل کنید .
  • دستگاه انکوباتور را در یک فاصله زمانی منظم تمیز کنید .
  • همیشه هنگام لمس دستگاه دستکش تمیز بپوشید .
  • سینی ، قفسه ها ، محفظه ها و هر قسمت دیگر را به طور منظم تمیز کنید .
  • در صورت لزوم می توانید ضدعفونی یا استریل سازی کنید ، اما به خاطر داشته باشید که نباید به کشت سلولی شما آسیب برساند .


:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

هود لامینار یا هود میکروبی محفظه ای است که از آن در آزمایشگاه های زیست شناسی و میکروبیولوژی مورد استفاده قرار می گیرد.ساخت و نصب سکوبندی ازمایشگاهی  این هود محیط و هوایی عاری از آلودگی را برای انجام آزمایش فراهم می کند. هود لامینار در دو نوع هود با جریان هوای افقی و جریان هوای عمودی طراحی شده است که هر کدام مصارف و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. سرعت جریان هوا در هود لامینار 0.3 تا 0.5 متر بر ثانیه است.

کاربرد های هود لامینار

اصلی ترین کاربرد هود لامینار حفاظت از پرسنل، محیط آزمایشگاه و نمونه مورد مطالعه در برابر آلودگی ها و ذرات آئروسل است که بر اساس این که از کدام کلاس از هود لامینار استفاده می کنید میزان حفاظت متفاوت می شود.

بیشترین کاربرد هود لامینار برای کشت سلولی است چون محیطی عاری از آلودگی را برای کشت سلولی فراهم می کند اما از دیگر کاربرد های این هود می توان به استفاده از آن در صنایع داروسازی ، آرایشی و بهداشتی نیز اشاره کرد.

کلاس بندی هود لامینار

هودهای لامینار بر اساس اصل کار و سطح حفاظت به سه کلاس مختلف تقسیم می شوند:

کلاس I : برای کنترل عوامل بیماری زا متعلق به گروه خطر 1. از پرسنل و محیط آزمایشگاه حفاظت می کنند اما از نمونه مورد مطالعه حفاظتی صورت نمی گیرد.

کلاس II : برای کنترل عوامل بیماری زا متعلق به گروه خطر 2. این هود علاوه بر حفاظت از فضای کار و افراد از نمونه مورد مطالعه نیز حفاظت می کند.

کلاس III : برای کنترل عوامل بیماری زا متعلق به گروه 3خطر  و 4

تفاوت هود های لامینار در مقاله لینک شده به صورت کامل ارائه شده است

فیلتر هپا هود لامینار

H.E.P.A. مخفف High-Efficiency Particulate Air است. فیلتری ساخته شده از میکروالیاف شیشه ای در هم تنیده است که با چسب اپوکسی در یک قاب آلومینیومی جوش داده شده اند. به فیلتر های هپا «فیلتر مطلق» نیز گفته می شود.

فیلتر برای موارد زیر مفید است:

  • حذف ذرات آلوده (97/99 درصد ذرات با قطر 3/0 میکرومتر)
  • ایجاد جریان آرام

این فیلتر به سه روش  Interception ، Diffusionو  Impactذرات را جذب می کند و سه عامل ضخامت فیلتر، سرعت جریان هوا و قطر الیاف تشکیل دهنده فیلتر در جذب ذرات آلوده و آیروسل ها به وسیله فیلتر هپا تاثیر دارند.

فیلتر اولپا هود لامینار

فیلتر اولپا که مخفف  Ultra-Low Particulate Airاست یکی دیگر از فیلترهایی است که در هود لامینار استفاده می شود. فیلتر اولپا از نظر ساختاری شبیه فیلتر هپا است و همانند فیلتر هپا دارای ورقه هایی از جنس میکروفایبرگلاس به همراه فویل آلومینیومی جدا کننده است اما تفاوت آن ها در این است که ورقه های به کار رفته در فیلتر اولپا از الیاف ظریف تری نسبت به فیلتر هپا تشکیل شده اند.

شباهت ها و تفاوت های فیلترهای اولپا و هپا

هر دو فیلتر HEPA و ULPA برای به دام انداختن آلاینده های ذرات بسیار کوچک از جریان هوا با فشار دادن هوا به داخل یک شبکه ریز طراحی شده اند. قطر الیاف معمولاً بین 5/0 تا 2 میکرومتر است. ترکیبی از سه روش اصلی برای به دام انداختن ذرات استفاده می شود و شباهت نهایی بین هر دو فیلتر این است که گازها و بوها را از بین نمی برند. اگر نیاز به حذف گازها از یک محیط دارید، فیلتر کربن فعال ممکن است مناسب باشد.

همانطور که قبلا ذکر شد، هر دو فیلتر برای حذف ذرات بسیار کوچک طراحی شده اند، اما این که هر فیلتر چقدر در حذف کوچکترین آلاینده ها کارآمد است نیز مهم است. طبق گفته وزارت انرژی ایالات متحده (DOE)، یک فیلتر HEPA باید ذرات معلق در هوا را با قطر 0.3 میکرومتر و فیلترهای ULPA باید ذرات با قطر 0.1 را حذف کنند. فیلترهای ULPA با حذف 99.999٪ از آلاینده های موجود در هوا، کارآمدتر از فیلترهای HEPA در نظر گرفته می شوند. درجه کارایی فیلترهای HEPA  97/99 % است.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

 تصفیه شرکت ها عبارت است از جمع آوری دارایی شرکت ،پلمپ دفاتر  انجام تعهدات و تقسیم آن بین افراد ذینفع.  ماده 207 در مورد وظیفه متصدیان تصفیه مقرر می دارد : " خاتمه دادن به کارهای جاری و اجرای تعهدات و وصول مطالبات و تقسیم دارایی شرکت .."
به طور کلی ، امر تصفیه در حقیقت رتق و فنق امور جاری و معوق شرکت ، پرداخت بدهی ها ، انجام تعهدات ، وصول مطالبات و تقسیم دارایی شرکت بین شرکاست.
متصدیان امر تصفیه به ترتیب ذیل ممکن است انتخاب گردند :
1. طبق اساسنامه
ممکن است اساسنامه شرکت این امر را پیش بینی کرده باشد، در صورتی که مقررات اساسنامه منافاتی با قانون نداشته باشد، مطابق آن عمل خواهد شد.
2. در شرکت های با مسئولیت محدود
در شرکت های تضامنی ، نسبی و مختلط ( که تمام یا بعضی از اعضای آن ها دارای مسئولیت محدود نیستند ) اصولاَ امر تصفیه یا با مدیران شرکت است یا با اشخاص منصوب از طرف مدیران ولی سایر شرکا حق نظارت در امر تصفیه را دارند.
3. در سایر شرکت ها
در مورد سایر شرکت ها ( سهامی ، مسئولیت محدود و تعاونی ) امر اصفیه به عهده مدیران شرکت قبل از انحلال است مگر اینکه طبق اساسنامه یا اکثریت مجمع عمومی شرکت ترتیب دیگری مقرر شده باشد.

  • وظایف مدیران تصفیه

1. حل و فصل امور جاری
ممکن است در زمان حیات شرکت ، اقداماتی شده باشد که هنوز خاتمه نیافته است. مثلاَ تاسیساتی بنا شده است که هنوز به اتمام نرسیده یا اینکه قراردادهای مربوط به خرید و فروش و انجام خدماتی منعقد شده و کارهایی هم انجام شده ولی به پایان نرسیده باشد. در این صورت طبیعتاَ این اقدامات باید به پایان برسد تا از این بابت خسارتی متوجه شرکت نشود.
2. اجرای تعهدات و پرداخت بدهی ها
منظور از اجرای تعهدات کلیه تعهداتی است که شرکت به موجب قانون ، قرارداد و حتی عرف و عادت در مقابل دیگران به عهده دارد و هنوز انجام نشده است. بنابراین هیئت تصفیه یا مدیر تصفیه باید وضعیت کارکنان شرکت را از حیث تصفیه حقوق قانونی آن ها روشن نماید. در صورتی که تعهد تحویل کالا یا انجام خدماتی را کرده آن ها را انجام دهد، اگر به موجب عرف تجاری باید تعهداتی را انجام دهد ، مثلاَ هزار صندوق چای خریده و طبق عرف تجاری ، اگر چه در قانون و قرارداد اشاره ای به آن نشده ، صندوق های خالی را باید پس بدهد. همچنین تعهدات مالی از قبیل پرداخت برواتی که قبول نوشته و موعد آن هنوز نرسیده، یا سفته هایی که وعده آن نرسیده و غیره را بپردازد.
3. وصول مطالبات
ممکن است شرکت مطالباتی به صورت های مختلف از اشخاص داشته باشد. مدیر تصفیه این مطالبات را با حفظ مصلحت و منافع شرکت باید وصول کند.
4. تقسیم دارایی شرکت
پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهی ، دارایی موجود شرکت بین شرکا به نسبت سهم الشرکه آن ها در شرکت تقسیم خواهد شد و اگر دسترسی به یکی از شرکا نباشد سهم او، در حساب معینی به نام خودش در بانک تودیع خواهد شد تا هر وقت صاحب آن ، یا قائم مقام قانونی او ، مراجعه کرد به آن ها تودیع گردد.
5. اقدامات قضایی
مدیر تصفیه در حکم وکیل شرکت است و باید کلیه اقداماتی که برای تامین حقوق اعضای شرکت در حال تصفیه لازم است به عمل آورد. در غیر این صورت، و در صورت تقصیر ، مسئول خسارات وارده خواهد بود.
6. اعلان آگهی
تقسیم دارایی شرکت های سهامی ، با مسئولیت محدود و تعاونی وقتی امکان پذیر است که قبلاَ سه مرتبه در روزنامه رسمی و یکی از جراید کثیرالانتشار آگهی و از تاریخ انتشار اولین آگهی در روزنامه رسمی یک سال گذشته باشد در غیر این صورت متصدیان تصفیه مسئول خسارت طلبکارانی خواهند بود که به طلب خود نرسیده اند.

https://danasabt.ir/


بسمه تعالی
نمونه جلسه هیئت تصفیه
جلسه هیئت تصفیه شرکت منحله ………………..…………….. به شماره ثبت ……………….و شناسه ملی ................  در حال تصفیه در ساعت …………. و مورخ ………….  در محل قانونی شرکت تشکیل گردید و نسبت به موارد ذیل اتخاذ تصمیم گردید.
آقای ………………………….. به شماره ملی................  به سمت مدیر تصفیه انتخاب و کلیه اوراق و اسناد بهادار و عادی شرکت با امضاء آقای/خانم  …………………………..  همراه با مهر شرکت معتبر می باشد.
جلسه در ساعت………….  خاتمه یافت و به آقای …………………………..   احدی از سهامداران و یا مدیرتصفیه با حق توکیل به غیر وکالت داده می شود ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکتها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق الثبت و امضاء دفاتر ثبت اقدام نماید.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

مایعات به طور طبیعی دارای گاز هایی هستند که در داخل آن ها به دام افتاده اند، اما این گاز های به دام افتاده می توانند برای بسیاری از کاربرد ها نامطلوب باشند. هود شیمیایی برای مثال، هوای محلول می ‌تواند بر کاربرد های کروماتوگرافی تأثیر منفی بگذارد. گاز های به دام افتاده همچنین می توانند بر شدت کاویتاسیون التراسونیک تأثیر بگذارند و کارایی و اثربخشی انواع فرآیند ها را کاهش دهند.

 

خوشبختانه، راه حل های گاز زدایی نسبتاً ساده است، به خصوص اگر حمام شما مجهز به ویژگی گاز زدایی باشد. در این مقاله، بیشتر به این موضوع که چرا ممکن است نیاز به گاز زدایی از محلول‌ ها داشته باشیم و چگونه این کار را با استفاده از حمام التراسونیک انجام دهیم، می پردازیم.

چرا باید گاز زدایی انجام شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید گاز های محلول را از محلول ها حذف کنید. یکی از موارد رایج حذف هوای به دام افتاده از فاز متحرک مورد استفاده در کاربرد های کروماتوگرافی مایع است. گاز های حل شده در مایع می توانند بر جریان نمونه ها از طریق ستون تاثیر بگذارند و یکپارچگی نتایج را به خطر بیندازند.

مورد دیگر استفاده، حذف هوا از نمونه های حساس به اکسیژن است. اکسیژن اضافی می تواند باعث واکنش های شیمیایی ناخواسته مانند اکسیداسیون شود یا بر واکنش های مورد نظر تأثیر بگذارد. همچنین می تواند رشد میکروبی را در نمونه های خاص تشویق کند.

یکی دیگر از مواردی که در آن ممکن است نیاز به گاز زدایی مایعات داشته باشید، آزمایش ویسکوزیته و چگالی مایعات چسبناک مانند ژل یا شامپو است.

گاز زدایی

حمام التراسونیک پاک کننده بسیار موثری است. با این حال، عواملی وجود دارد که می تواند بر اثر بخشی آن تأثیر بگذارد، مانند وجود حباب های گاز و گاز های موجود در محلول تمیز کننده‌التراسونیک، و بنابراین برای تمیز کردن موثر، محلول تمیز کننده باید گاز زدایی شود.

 

گاز زدایی به معنای حذف حباب های گاز و گازهای حل شده در مایع است. گاز های محلول قدرت انفجار حباب های کاویتاسیون را ضعیف می کنند. از سوی دیگر، حباب های گاز باعث می شوند امواج التراسونیک شدت کمتری داشته باشند. حباب های گاز این کار را با جذب مقداری از انرژی آلتراسونیک داخل حمام التراسونیک انجام می دهند. بدون گاز های محلول و حباب های گاز، خلاء در داخل حباب های کاویتاسیون باقی می ماند. هنگامی که امواج آلتراسونیک شدید با این حباب‌ ها که با خلاء پر شده ‌اند تماس می ‌گیرند، انفجار های قدرتمندی رخ می ‌دهد. این انفجار های قدرتمند تمام آلاینده های متصل به اقلام داخل حمام التراسونیک را از بین می برند.

چه زمانی باید مخزن را گاز زدایی کنم؟

پس از اینکه مخزن را با محلول تمیز کننده تازه پر کردید و قبل از اینکه قطعات خود را داخل آن قرار دهید.

نحوه گاز زدایی محلول تمیزکننده حمام التراسونیک

بسیاری از حمام های التراسونیک حالت گاز زدایی را ارائه می دهند. این برای گاز زدایی محلول تمیز کننده التراسونیک بسیار راحت است زیرا به سادگی محلول را در حمام ریخته و دستگاه را قبل از قرار دادن اشیاء در حالت گاز زدایی قرار می دهید. حتی اگر حمام التراسونیک حالت گاز زدایی نداشته باشد، می ‌توانید به سادگی آن را در یک چرخه معمولی اجرا کنید تا از شر گاز به دام افتاده خلاص شوید. فقط ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

یک چرخه گاز زدایی می تواند کمتر از 10 دقیقه طول بکشد، اما این مدت زمان بستگی به نوع مایع (به عنوان مثال، مایعات چسبناک مدت بیشتری طول می کشند تا گاز زدایی کنند)، مقدار گاز حل شده در آن، حجم مایع، و غیره دارد.

توجه داشته باشید که گرما می تواند فرآیند گاز زدایی را سرعت بخشد زیرا حلالیت گاز ها با دما نسبت معکوس دارد. این بدان معنی است که گرم شدن محلول می تواند باعث شود حباب های گاز محبوس شده با سرعت بیشتری به سطح بروند. اگر مایعات چسبناک را گاز زدایی می کنید، گرما می تواند با کاهش ویسکوزیته مایع و همچنین کاهش حلالیت گاز کمک کند.

 

در گاز زدایی محلول حمام التراسونیک، مراحلی وجود دارد که باید انجام شود.

مراحل گاززدایی

  • حمام التراسونیک را روشن کنید و درجه حرارت را بالا تنظیم کنید.
  • محلول تمیز کننده را در مخزن حمام التراسونیک بریزید.
  • اجازه دهید دستگاه چند دقیقه تا نیم ساعت کار کند. زمان دقیق به اندازه مخزن و نوع محلول تمیز کننده استفاده شده بستگی دارد.
  • پس از گاز زدایی محلول تمیز کننده، می توان اقلامی که باید تمیز شوند را در داخل مخزن قرار داد. هنگامی که هیچ حبابی به سمت سطح محلول حرکت نمی کند، به این معنی است که محلول تمیز کننده التراسونیک به درستی گاز زدایی شده است.


:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

دندان عقل چیست؟

دندان عقل سومین دسته از دندان‌های آسیاب دائمی‌(بزرگسالان) است که رویش می‌کند.لمینت دندان در رشت  به طور معمول دو دسته اول دندان‌های آسیاب به ترتیب در حدود سنین ۶ و ۱۲ سالگی بیرون می‌آیند. در مجموع ۱۲ دندان آسیاب داریم که چهار تای آنها دندان عقل هستند. دندان‌های عقل در سنین بالا زمانی که سایر دندان‌ها کامل شده اند بیرون می‌آید. به دلیل آنکه در سنین بزرگسالی و زمانی که عاقل تر و بزرگتر هستید و سایر دندان‌ها کامل شده اند این دندان رشد می‌کند به آن دندان عقل می‌گویند.

در واقع، این چهار دندان آسیاب ممکن است تا اواسط یا اواخر دهه ۳۰ به رشد خود ادامه دهند. اما بیرون آمدن دندان عقل و دیده شدن آن در لثه در اواخر نوجوانی غیر معمول نیست. به همین دلیل نوجوانان، دانش‌آموزان و جوانان بین ۱۲ تا ۲۵ سال می‌توانند آماده بیرون آمدن دندان عقل باشند. 

دندان‌های عقل در پشت دندان آسیاب پشتی در هر ربع دهان یعنی یکی در سمت راست بالا، سمت چپ بالا، پایین سمت راست و پایین سمت چپ تشکیل می‌شوند.

آیا همه دندان عقل دارند؟

تقریباً همه افراد دارای چهار دندان عقل هستند. اما استثنا نیز وجود دارد. برخی از افراد از نظر ژنتیکی دندان عقل به طور کامل ندارند و برخی از افراد تنها ۲ یا ۳ عدد از آنها را دارند. اگر یکی از والدین شما دندان عقل نداشته باشد یا تنها یکی داشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که شما نیز چنین باشید. از سوی دیگر، دندان‌های اضافی نیز ممکن است در پشت دندان عقل ایجاد شوند، به این معنی که بیش از چهار دندان آسیاب جدید در پشت دهان شما رشد کنند. دندان‌های اضافی نسبتاً نادر هستند، اما دندانپزشک معمولاً می‌تواند آنها را در طول جراحی دندان عقل خارج کند.

همه دندان‌های عقل نیازی به کشیدن ندارد. اما اگر دچار عوارضی مانند درد، شلوغی یا عفونت شوند کشیدن دندان عقل ضروری است. کشیدن دندان آسیاب سوم از سلامت و شادابی لبخند افراد محافظت می‌کند. دندانپزشکان توصیه می‌کنند اگر دندان‌های عقل، شما را در معرض خطر عوارض ناشی از آن قرار می‌دهند یا ناراحتی مداوم، ایجاد کرده اند آن‌ها را بکشید.

علائم درد دندان عقل

یکی از شایع ترین عوارض دندان عقل درد است. این ناراحتی ممکن است به دلیل فشار یا تورم در پشت فک‌ها باشد که در اثر نهفتگی یا نیمه نهفتگی ایجاد می‌شود. این ناراحتی اغلب به دلیل کمبود فضا برای رویش صحیح دندان عقل در داخل دهان است.

درد دندان‌های عقل می‌آیند و می‌روند، با علائمی‌که برخی روزها بدتر و در روزهای دیگر بهتر می‌شوند. اما متأسفانه، ناراحتی معمولاً به خودی خود برطرف نمی‌شود، به همین دلیل است باید آنها را بکشید.

با کشیدن دندان عقل، منبع ناراحتی پشت فک را از بین می‌بریم و به محافظت از دندان‌های سالم مجاور آنها کمک می‌کنیم. در حالی که درد ممکن است گاهی قابل کنترل باشد، اما باید از دندان‌های اطراف محافظت کنیم تا از خطر عفونت، پوسیدگی یا آسیب ساختاری در دندان‌های سالم جلوگیری کنیم.

برخی از قابل توجه ترین عوارض جانبی و علائم رویش دندان عقل عبارتند از:

  • دندان‌های شلوغ یا جابجایی دندان‌ها در سراسر دهان
  • تورم در لثه یا فک
  • طعم بد در دهان 
  • پوسیدگی یا بیماری لثه در اطراف دندان مجاور
  • گیر کردن زیر لثه
  • گیر کردن غذا در اطراف دندان‌های در حال رویش
  • کیست‌های دندانی 

کشیدن دندان عقل چه تفاوتی با سایر دندان‌ها دارد؟

بر خلاف کشیدن دندان‌های دیگر که در آن دندان به طور کامل روییده است، برداشتن دندان عقل شامل یک عمل جراحی دهان و دندان است که در آن بافت لثه کمی‌باز می‌شود تا به دندان عقل دسترسی پیدا کنند.

مهمترین چیزی که باید بدانید این است که دهان شما در محل جراحی کاملا بی حس می‌شود. اگر بدون آرامبخش بیدار هستید، تنها چیزی که انتظار می‌رود احساس کنید کمی‌فشار است. با این حال، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در طول جراحی دندان عقل خود آرام‌بخش به آنها داده شود تا به تنظیم همه چیز کمک کند و تا حد امکان احساس آرامش کنند.

با توجه به ماهیت دندان عقل که اغلب زاویه دار رشد می‌کنند، ممکن است لازم باشد که دندان را قطعه قطعه کرده و سپس هر قطعه را جداگانه از لثه بیرون بکشند. معمولا دندان عقل به شکل یک دندان کامل کشیده نمی‌شود. این هم ایمن و هم قابل پیش بینی است و بهترین نفع را برای بیماران دارد.

پس از کشیدن دندان عقل، محل جراحی دهان تقریباً به ۷ تا ۱۰ روز زمان نیاز دارد تا به حالت اولیه خود بازگردد. 

عوارض بعد از کشیدن دندان عقل

مانند هر نوع جراحی دهان، شرایط محدودی وجود دارد که ممکن است عارضه ایجاد شود. شایع ترین عارضه، خشکی حفره است.

سوکت‌های خشک معمولاً بسیار ناراحت کننده هستند و باعث تاخیر در بهبودی می‌شوند. آنها زمانی رخ می‌دهند که لخته خون در محل استخراج از جای خود خارج شود و ساختار استخوان زیرین را آشکار کند. برای کاهش درد کشیدن دندان عقل به ۱ تا ۲ هفته زمان برای بهبودی نیاز دارید. اما اگر مراقبت‌های لازم انجام نگیرد، حفره خشک ممکن است بیش از دو هفته باعث ناراحتی و درد شدید شود.

مراقبت‌های لازم برای کاهش درد کشیدن دندان عقل در منزل

خوشبختانه، با پیروی دقیق از دستورالعمل‌های مراقبت در منزل، می‌توان احتمال خشک شدن سوکت را کاهش داد. 

  • در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول سر خود را بالا نگه دارید.
  • از خورد کافئین، الکل، نوشیدنی‌های گازدار یا گرم اجتناب کنید.
  • از طریق نی نوشیدنی نخورید.
  • در چند روز اول فقط غذاهای نرم مصرف کنید.
  • مصرف تمام داروها طبق دستور دندانپزشک را ادامه دهید.
  • فقط طبق دستورالعمل دهان خود را تمیز کنید.
  • دهان را محکم آبکشی نکرده و تا ۲۴ ساعت تف نکنید.
  • از فعالیت‌های فیزیکی شدید یا ورزش در چند روز اول کشیدن دندان عقل پرهیز کنید.

حفره‌های خشک تنها بر درصد کمی‌از جراحی‌های دندان عقل تاثیر می‌گذارد. با برنامه ریزی دقیق و توجه به جزئیات، می‌توانید به کاهش خطر ابتلا به این عارضه جراحی دهان کمک کنید.

درد بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول می‌کشد؟

با کشیدن دندان عقل معمولی، ناراحتی معمولاً پس از ۳ یا ۴ روز بهبود می‌یابد. معمولاً روز سوم ناراحتی و درد از بین می‌رود. اما اگر دچار عفونت یا خشکی حفره هستید، درد ممکن است تا دو هفته بدون درمان ادامه داشته باشد.

خوشبختانه، بیشتر افراد تقریبا یک هفته زمان نیاز دارند تا پس از جراحی دهان، کار‌های خود را مانند گذشته از سر بگیرند. اگر علائم خشکی حفره را تجربه می‌کنید، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، ناراحتی می‌تواند بدتر شود و بیش از دو هفته طول بکشد.

تسکین درد دندان عقل

اکثر مردم با مسکن‌های بدون نسخه که برای اهداف ضد التهابی استفاده می‌شوند، مانند موترین یا ایبوپروفن، خوب می‌شوند. این دارو التهاب را کاهش می‌دهد که شایع ترین علت ناراحتی پس از هر نوع جراحی دهان است. برای محدود کردن یا جلوگیری از درد کشیدن دندان عقل پس از جراحی، موارد زیر را توصیه می‌کنیم.

  • داروی ضدالتهاب را طبق دستور برای ۳ تا ۴ روز اول مصرف کنید.
  • آنتی بیوتیک خود را طبق دستور مصرف کنید تا زمانی که کل نسخه کامل شود.
  • در روز اول هر ۲۰ دقیقه یکبار کمپرس سرد را روی کناره صورت خود قرار دهید.
  • ۱ تا ۲  روز اول سر خود را بالا نگه دارید.
  • شستشو با آب نمک گرم را فراموش نکنید.

این نکات می‌تواند به شما کمک کند روند بهبودی را راحت تر و با درد کمتری طی کنید. با این حال، اگر علائم نامطلوب یا علائم عفونت را تجربه کردید، مهم است که فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم؟

داشتن رژیم غذایی نرم به شما کمک می‌کند تا بدون خطر تحریک حفره، خود را سیر کنید. حداقل ده روز پس از برداشتن دندان عقل از غذا‌های سفت، ترد یا تحریک کننده اجتناب کنید. همانطور که برای بهبودی خود آماده می‌شوید، حتماً غذاهای نرم و ایمن مانند ژله، پودینگ، ماست، پنیر، پوره سیب زمینی، بستنی و بلغور استفاده کنید.

بعد از ۳ تا ۴ روز، می‌توانید شروع به خوردن غذاهای کمی‌سفت تر مانند ساندویچ یا میوه‌های نرم کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. اما دقت کنید با قسمتی که جراحی کرده اید اصلا غذا نجوید.

انواع روش‌های کشیدن دندان عقل 

کشیدن دندان عقل یک جراحی رایج دندان برای اکثر بزرگسالان است. مهم است که قبل از انجام این روش، روند و آنچه را که باید انتظار داشته باشید، بدانید. انواع مختلف فرآیندهای برداشتن دندان عقل عبارتند از:

  • برداشتن دندان عقل بدون ایمپکت

این روش کم تهاجمی‌ترین روش برداشتن دندان عقل است. این روش برای دندان‌هایی که کامل رویش کرده اند مناسب است. دندانپزشک ابتدا ناحیه مورد نظر را با یک ماده بی حس کننده موضعی بی حس می‌کند و سپس با دقت از ابزار مخصوصی برای کشیدن دندان استفاده می‌کند.

  • حذف بافت نرم

دندانپزشک باید مقداری از بافت اطراف دندان را برای کشیدن آن خارج کند. این کار برای از بین بردن هر گونه بافت نهفته ای که باعث می‌شود دندان‌ها به سختی کشیده شوند، انجام می‌شود. در دندان‌های نیمه نهفته از این روش استفاده می‌شود.

  • برداشتن جزئی استخوان اطراف دندان عقل

این یک شکل پیچیده‌تر از کشیدن دندان عقل است. در این روش دندانپزشک بخشی از استخوان اطراف دندان عقل را بر می‌دارد تا دسترسی به دندان عقل را آسان‌تر شود.

  • حذف کامل استخوان اطراف

این روش پیچیده ترین شکل کشیدن دندان عقل است و دندانپزشک کل استخوان اطراف را برای دسترسی به دندان عقل خارج می‌کند. این روش ممکن است بسته به سختی روش چند ساعت طول بکشد. هنگامی‌که استخوان از بین رفت، دندانپزشک از ابزار خاصی برای کشیدن دندان استفاده می‌کند. در این روش، درد کشیدن دندان عقل وجود نخواهد داشت زیرا دندان به طور کامل بی حس شده است.

ابزارها و تجهیزات مورد استفاده در حین جراحی بسته به پیچیدگی برداشتن متفاوت خواهد بود. معمولا از انبرک کشیدن، آسانسور، چاقوی جراحی، میله‌های جراحی، نگهدارنده سوزن و بخیه استفاده می‌کنند.

انواع بی حسی دندان

بی حسی برای برداشتن دندان عقل شامل بی حسی موضعی، بیهوشی عمومی‌و آرامبخش است. بی حس کننده‌های موضعی برای اعمال جزئی تجویز می‌شوند و می‌توانند ناراحتی خفیف را کاهش دهند. داروهای بیهوشی عمومی‌معمولاً برای روش‌های پیچیده تر تجویز می‌شوند و باعث می‌شوند که فرد در حین جراحی بیهوش شود و هیچ چیز را متوجه نشود. آرام بخش، مانند اکسید نیتروژن، نیز در دسترس است، که به آرامش فرد در طول جراحی کمک می‌کند و درد را کاهش می‌دهد. 

مراحل عمومی‌کشیدن دندان عقل 

در ادامه با مراحل عمومی‌جراحی دندان عقل آشنا می‌شویم.

  • قبل از شروع جراحی، دندانپزشک شما بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه و کاهش ناراحتی تجویز می‌کند.
  • هنگامی‌که بیهوشی اثر کرد، دندانپزشک شما بافت لثه را برش می‌دهد تا دندان عقل نمایان شود.
  • دندان به آرامی‌از حفره خود لق می‌شود و با ابزار خاصی کشیده می‌شود.
  • دندانپزشک ناحیه را تمیز کرده و در صورت لزوم محل برش را بخیه می‌زند.
  • هنگامی‌که این روش کامل شد، دندانپزشک ممکن است پدهای گاز ضد عفونی کننده را روی محل قرار دهد تا لخته شدن خون را تقویت کرده و خونریزی را کاهش دهد.

با تزریق داروی بی‌حس‌کننده به ناحیه ممکن است فشار خفیف و کشش احساس کنید. پس از جراحی، کمی‌درد و تورم در نزدیکی محل استخراج دندان طبیعی است. دندانپزشک داروی مسکن برای کمک به کاهش درد تجویز کند. 

عوامل موثر بر میزان کاهش درد کشیدن دندان عقل 

سطح دردی که احساس می‌کنید می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. در ادامه برخی از این عوامل را بررسی می‌کنیم. 

موقعیت دندان

موقعیت دندان عقل شما نسبت به دندان‌های مجاور در دهان می‌تواند بر سختی کشیدن آنها تأثیر بگذارد. این موقعیت می‌تواند خطر جراحی را افزایش دهد و ممکن است باعث درد بیشتر برای بیمار شود.

سختی کشیدن

دشواری کشیدن می‌تواند بر میزان درد بیمار در طول جراحی تأثیر بگذارد. کشیدن برخی از دندان‌های عقل بسته به نحوه قرارگیری آنها و رشد آنها در استخوان فک ممکن است دشوار تر از سایرین باشد. اگر برداشتن پیچیدگی بیشتری داشته باشد، بیشتر طول می‌کشد و درد بیشتری را به همراه دارد.

مهارت دندانپزشک یا جراح دهان

متخصصان دندانپزشکی با تجربه می‌دانند که چگونه درد را به حداقل برسانند. در حالی که جراحی توسط پزشکان بی تجربه ممکن است بیشتر طول بکشد یا باعث ناراحتی بیشتری در طول کشیدن دندان شود. بهتر است تحقیق کنید و یک دندانپزشک با تجربه در کشیدن دندان عقل پیدا کنید.

میزان آستانه درد بیمار

هر کس درد را به طور متفاوتی کنترل می‌کند. برخی از افراد حساس‌تر هستند و برای یک تجربه راحت به تکنیک‌های مدیریت درد بیشتری نیاز دارند. قبل از جراحی با دندانپزشک خود در مورد میزان تحمل درد خود صحبت کنید تا بتواند رویکرد خود را بر این اساس تنظیم کند.



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

پی اف ام چیست؟

دندانپزشکی ترمیمی به ترمیم دندان‌ها در صورت بروز انواع آسیب‌ها چه از نظر عملکردی و چه از نظر زیبایی اطلاق می‌شود. کامپوزیت دندان در رشت با پوشاندن دندان‌ها با روکش‌های چینی (PFM Crowns) می‌توان سطوح دندانی سفیدتر و صاف تری به دست بیاورد.

لبخند باعث اعتماد به نفس و شرایط زندگی راحت تر می‌شود. اینکه بتوانید بدون خجالت و با لذت لبخند بزنید، کیفیت زندگی شما را افزایش می‌دهد.

این فناوری که اولین بار در دهه ۱۹۶۰ اختراع شد، امروزه روشی بدون درد و بسیار کاربردی است. با روکش چینی، می‌توانید راحت‌تر غذا بخورید و نوشیدنی‌های سرد یا گرم را بدون ایجاد حساسیت میل کنید.

مزایای روکش چینی و سرامیک با پایه فلزی (پی اف ام)

ظاهر دلپذیر از نظر بصری: از آنجایی که روکش‌های PFM در قسمت بیرونی چینی یا سرامیک هستند، به دلیل جذابیت بصری ارزش زیادی دارند. پرسلن یا سرامیک را می‌توان با رنگ دندان‌های اطراف مطابقت داد. همچنین از نظر بصری ظاهر مشابهی با دندان‌های طبیعی دارد.

طول عمر بالا: هم فلز و هم پرسلن و سرامیک مواد دندانی بسیار بادوامی هستند که به راحتی می‌توانند فشار جویدن و ساییدگی را تحمل کنند. بنابراین روکش‌های PFM می‌توانند چندین سال دوام بیاورند.

مقرون به صرفه بودن: روکش‌های PFM مقرون به صرفه تر هستند و مزایای زیبایی ظاهری یک روکش تمام چینی و سرامیک را دارند.

معایب روکش PFM (پی اف ام)

وجود خط تیره در قسمت انتهایی: اگرچه قسمت بیرونی روکش‌های PFM چینی هستند، اما همچنان فلز دارند. این فلز در پایین تاج دیده می‌شود. به طور معمول لثه‌ها این خط تیره را می‌پوشانند، اما اگر لثه‌ها کمی عقب بروند خط تیره قابل دیدن است.

ایجاد حساسیت: افرادی که به فلز حساسیت دارند ممکن است واکنش آلرژیک به روکش‌های PFM داشته باشند.

ساختار طبیعی دندان را از بین می‌برد: برای قرار دادن روکش پی اف ام، باید قسمت بیشتری از ساختار طبیعی دندان برداشته شود تا این نوع روکش روی آن نصب شود.

روش گذاشتن روکش پی اف ام روی دندان

برای قرار دادن روکش پی اف ام، ابتدا دندانپزشک باید دندان را آماده کند. برای اینکه احساس راحتی داشته باشید دندان را بی حس می‌کنند. برخی از دندانپزشکان نیز برای آرام کردن شما در حین کار، آرامبخش دندانپزشکی به شما می‌دهند. برای آماده سازی دندان، دندانپزشک ابتدا هرگونه بافت پوسیده را از بین می‌برد. بسته به مقدار بافت برداشته شده، دندانپزشک ممکن است دندان شما را ترمیم و بازسازی کند. در طول این فرآیند، دندانپزشک دندان شما را طوری فرم می‌دهد که بتواند روکش PFM را در خود جای دهد. شکل دهی به طور کلی شامل برداشتن مینای دندان از برخی نواحی و ساختن دندان در نواحی دیگر است.

پس از آماده شدن دندان، از دندان قالب می‌گیرند و به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌کنند. از آنجایی که ممکن است یک یا دو هفته تا آماده شدن روکش PFM دائمی شما بگذرد، دندانپزشک یک روکش موقت روی دندان شما قرار می‌دهد. روکش‌های موقت معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند و احتمالاً به خوبی روکش دائمی مناسب نیستند. هنگامی که روکش دائمی آماده شد، روکش موقت برداشته می‌شود و روکش PFM را به دندان می‌چسبانند.

انواع مختلف روکش‌ها

روکش‌ها محصولات جدیدی در تاریخ دندانپزشکی هستند که برای زیبایی و کارایی بیشتر دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. روکش‌ها معمولا بر روی دندان‌هایی که در زمان لبخند زدن دیده می‌شوند قرار گرفته و ظاهری بسیار طبیعی ایجاد می‌کنند.

روکش‌ها (ونیر‌ها) با رنگ‌ها و جنس‌های متفاوتی در دنداپزشکی موجود هستند. در حالت کلی تمام آنها با هر جنسی که باشند دارای ظاهر زیبا و دوام قابل قبولی هستند. همچنین بیشتر روکش‌ها در برابر رنگ‌های مواد غذایی مقاوم بوده و لکه پذیری کمی دارند. روکش‌ها از سابیده شدن و خوردگی دندان‌های اصلی شما جلوگیری می‌کنند. در ادامه با ۳ مدل روکش دندان و معایب و مزایای آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

۱. روکش‌های چینی

روکش دندان از جنس چینی برای افرادی که قصد دارند تغییر بسیار کمی در دندان‌هایشان ایجاد کنند مناسب است. همچنین با این روکش‌ها می‌توانید رنگ دندان، شکل و اندازه آن را کمی تغییر دهید.

مزایای روکش‌های چینی

·        نسبت به سایر روکش‌ها ضخامت کمتری دارند.

·        رنگ و ظاهر روکش‌های چینی کاملا با دندان‌ها مطابقت دارد.

·        طول عمر آنها در صورت نگهداری صحیح ۱۵ سال است.

·        برای گذاشتن روکش چینی نیاز به تراشیدن دندان نیست.

نکته: روکش‌های چینی به دلیل ظرافت و زیبایی که دارند کمی گرانتر از سایر روکش‌ها هستند. در صورت شکستگی باید آنها را عوض کنید و قابل تعمیر و بازسازی نیستند.

۲. روکش‌های سرامیکی

یکی از پر طرفدارترین روکش‌ها در دندانپزشکی روکش سرامیکی است. این روکش‌ها همرنگ دندان بوده و استحکام خوبی دارند.

مزایای روکش‌های سرامیکی

·        ظاهر زیبا و طبیعی به دندان‌ها می‌دهند.

·        کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی ساخته می‌شوند.

·        طول عمر و ماندگاری بالایی دارند.

نکته: برای ساخت روکش‌های سرامیکی زمان بیشتری نیاز است. بعد از قرارگیری در دهان ممکن است ایجاد حساسیت کنند که جای نگرانی نیست. این مساله موقتی بوده و بعد از چند روز حساسیت کاملا از بین می‌رود.

۳. روکش‌های کامپوزیت

روکش‌های کامپوزیت قیمت کمی داشته و به همین دلیل مورد استقبال افراد قرار گرفته است. در یک جلسه گذاشته می‌شوند و مانند سایر روکش‌ها نیاز به دو یا سه جلسه ویزیت ندارند.

مزایای روکش‌های کامپوزیت

·        برای گذاشتن روکش کامپوزیت دندان نیاز به آماده سازی زیادی ندارد.

·        قیمت آنها نصف روکش‌های ارزان از جنس چینی است.

·        اگر قیمت بیشتری برای روکش‌های کامپوزیت پرداخت کنید بسیار طبیعی تر به نظر می‌رسند.

نکته: روکش‌های کامپوزیتی در عین حال که ارزان هستند و در یک جلسه گذاشته می‌شوند اما احتمال گرفتن لکه، شکستن و پریدن لبه آنها زیاد است. کامپوزیت‌ها طول عمر کمی داشته و حدود ۵ سال دوام می‌آورند.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

حمام آب گرم یا بن ماری

حمام آب گرم یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای انکوبه کردن نمونه ها در دمای ثابت در مدت زمان طولانی استفاده می شود.خرید کوره ازمایشگاهی  حمام آب گرم یک منبع حرارتی  برای گرم کردن مواد شیمیایی قابل اشتعال به جای شعله باز است تا از احتراق جلوگیری شود .

 

حمام آب گرم دارای مخزن استیل ضد زنگ و بدنه فلزی محکم است که تمیز کردن آن آسان می باشد. عنصر گرمایش در داخل مخزن قرار گرفته است تا گرم شدن سریع را تسهیل کند. منبع گرما را برای انواع دستگاه هایی که نیاز به گرمایش دارند ، فراهم می کند. حمام آب در گردش برای نگه داشتن آب در دمای ثابت برای انکوباسیون نمونه ها در آزمایشگاه استفاده می شود .

انواع حمام های آبی عبارتند از حمام های آب در گردش ، حمام های آبی بدون گردش و حمام های آب تکان دهنده. سیستم ترموستات حمام آب در برنامه های منظم باکتریولوژیکی و آزمایشگاهی که نیاز به انکوباسیون و همچنین روش های آزمایش عمومی دارد ، مورد استفاده قرار می گیرد .

Circulating water baths

استیرر نیز نامیده می شود ، برای مواردی که یکنواختی و قوام دما بسیار مهم است ، مانند آزمایش های آنزیمی و سرولوژیکی ، ایده آل است . آب به طور کامل در سراسر حمام گردش می کند و دمای یکنواخت تری ایجاد می کند .

Non-circulating water baths

این نوع حمام آب در درجه اول به جابجایی بجای گرم کردن یکنواخت آب متکی است. بنابراین ، از نظر کنترل دما دقت کمتری دارد. علاوه بر این ، قسمت هایی وجود دارد که باعث هم زدن در حمام های آب بدون گردش برای انتقال حرارت یکنواخت می شود .

Shaking water baths

این نوع حمام آب دارای قابلیتی برای تکان دادن است که مایعات را به اطراف منتقل می کند. این ویژگی لرزش را می توان روشن یا خاموش کرد. در روش های میکروبیولوژیکی ، تکان دادن مداوم به سلول های کشت شده در مایع اجازه می دهد تا دائماً با هوا مخلوط شوند .

کاربرد حمام آب گرم

حمام آب گرم در بسیاری از صنایع و آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد . ماده اصلی این ظرف برای انجام آزمایش آب گرم است . نمونه ها در داخل آن ها نگهداری می شوند تا رفتار خود را در افزایش دما آزمایش کنند. این دستگاه کاربرد های متفاوتی دارد

 

در آزمایشگاه های بیولوژیکی برای انکوبه کردن نمونه های حساس که قادر به نگهداری در حرارت مستقیم نیستند ، استفاده می شود

نمونه ها در دوره انکوباسیون در این دستگاه به مدت طولانی نگهداری می شوند . مانند همه دستگاه های دیگر ، حمام آب گرم دارای دو نوع کنترل است. یا آن ها کنترل های دیجیتالی را ارائه می دهند یا به صورت دستی کار می کنند. آن ها همیشه برای مدیریت پارامتر های آزمایش مانند دما و زمان و غیره استفاده می شوند .

به غیر از انکوباسیون ، محفظه ها برای واکنش یا گرمایش شیمیایی نیز استفاده می شوند . از آن ها برای ذوب بستر ها و همچنین برای انکوبه کردن کشت سلول های گیاهی استفاده می کنند.

راه اندازی حمام آب گرم

  • منبع تغذیه را وصل کنید .
  • اطمینان حاصل کنید که سطح آب کافی باشد .
  • منبع تغذیه اصلی و برق اصلی دستگاه را روشن کنید .
  • برای تنظیمات دما ، کلید SET را فشار دهید تا دمای مورد نیاز تنظیم شود. ↑ را برای افزایش دما و ↓ را برای کاهش دما فشار دهید .
  • پس از استفاده ، منبع تغذیه و منبع اصلی دستگاه را خاموش کنید .

نکات مهم هنگام استفاده از حمام آب گرم

  • آب زیاد اضافه نکنید تا در زمان جوشیدن آب سرریز نشود .
  • پس از استفاده از حمام آب ، باید آب را به موقع تخلیه کنید و آن را تمیز کنید تا طول عمر دستگاه افزایش یابد .
  • درصورتی که از دستگاه استفاده نمی کنید آن را خاموش کنید  تا از تبخیر آب و گرم شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری شود .
  • آب قدیمی موجود در دستگاه را دور بریزید .
  • هنگام تمیز کردن دستگاه مراقب باشید که به ترموستات آسیب نرسد . آسیب می تواند باعث گرم شدن بیش از حد دستگاه شود .
  • قبل از هرگونه تعمیر دستگاه را از برق بکشید .
  • سینی از جنس استنلس استیل را می توان در صورت نیاز با وسایل دیگر اتوکلاو کرد .
  • دمای دستگاه از 375F بیشتر نشود .

پیروی از این نکات ساده در مورد نگهداری و مراقبت از حمام آب گرم می تواند به طول عمر دستگاه شما اضافه کند .



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

انفورماتیک دراصطلاح عبارت است از :علم اطلاعات وپردازش اطلاعات ومهندسسی سامانه های اطلاعاتی.
شرکت های انفورماتیکی شرکت هایی هستند که همانند سایر شرکت ها وموسسات غیرتجازی دراداره ثبت شرکت ها به ثبت قانونی رسیده باشند وصرفا درزمینه انفورماتیک فعالیت داشته باشند. گرفتن کارت بازرگانی فوری ٭نیروانسانی، درآمدو رضایت مشتری سه ملاک مهم رتبه بندی درشرکت های انفورماتیکی بوده؛ و یکی ازموارد مورد نیاز برای رتبه بندی واحراز صلاحیت شرکت های انفورماتیکی ،عامل رضایت مشتری ازمیان سه عامل ذکرشده می باشد.
• فرآیند اخذ گواهی نامه رتبه بندی واحرازصلاحیت شرکت های انفورماتیکی
به منظور انجام فرایند رتبه بندی واحرازصلاحیت شرکت های انفورماتیکی لازم است مراحل زیر طی شود:
1.درخواست نام کاربری وگذرواژه،ازطریق مراجعه به سایت ساجات به نشانی http:/sajat.mporg.irوثبت نام درآن برای دریافت '' شناسه کاربری وگذرواژه "
٭ تکمیل فیلدهای اطلاعاتی لازم
مدارک لازم برای این بخش:
اسکن صفحه اول اساسنامه شرکت(درصورتی که نام ونوع شرکت نسبت به روز تاسیس تغییرکرده باشد لازم است اسکن روزنامه رسمی تغییر نام شرکت یا روزرسمی تغییرنوع شرکت نیز بارگذازی گردد.)
2.تشکیل پرونده الکتریکی با استفاده از شناسه کاربری وگذرواژه
3.ارجاع پرونده الکتریکی تکمیل شده به کارتابل الکتریکی دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور بااستفاده ازآیکون کنترل نهایی وارسال .
4.ارسال فیزیکی مدارک مورد نیاز به دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور
مدارک فیزیکی مورد نیاز:
- تصویر اظهارنامه مالیاتی آخرین سال مالی که توسط دارایی مربوطه رونوشت برابر اصل شده است.(برای شرکت های نوپا هستند)
- نامه درخواست مندرج درسربرگ شرکت
- برچسب آدرس حاوی نام ونشانی وکدپستی 10رقمی شرکت.
5. برای پیگیری ورفع نواقص پرونده مراحل زیر را انجام داده:
- مراجعه به کارتابل الکتریکی شرکت با استفاده از شناسه کاربری و گذرواژه
- مراجعه به بخش ''تاریخ انقضا''ورفع نواقص پرونده طبق موارد ذکرشده درگفتگوهای پرونده الکتریکی شرکت.
٭ بامراجعه به تاریخچه تقاضا چنانچه پرونده شرکت درحال تایید صلاحیت بود می توانید با مراجعه به سایت ساجات به نشانی http//sajat.mporg.irنام شرکت راجستجو کرده وتصویر گواهینامه رامشاهده وچاپ نمایید.
6.دریافت گواهینامه رتبه بندی
پس از انجام کامل ودقیق مراحل فوق ،گواهی رتبه بندی شرکت صادر وبه آدرس شرکت پست خواهدشد.
٭ براساس بند 1-1ماده یک آیین نامه رتبه بندی واحراز صلاحیت شرکت های انفورماتیکی مصوب 22/6/1383شوارای عالی انفورماتیک کشور،اساسنامه شرکت های انفورتیکی متقاضی رتبه بندی واحراز صلاحیت می یابد درارتباط مستقیم با فعالیت های انفورماتیکی باشد.
- درذیل نمونه های ازموارد قابل قبول وغیرقابل قبول ،جهت مزیداطلاع به آگاهی می رسد:
• در سامانه " شورای عالی انفورماتیک کشور'' عبارات قابل قبول به عنوان موضوع فعالیت شرکت های انفورماتیکی به شرح ذیل آمده است :
تشکیل کلاس های آموزشی درزمینه رایانه درداخل وخارج ازکشور
انجام خدمات اجرایی وعملیات وفنی ومهندسی درزمینه موضوع فعالیت شرکت
تامین نیروانسانی متخصص درزمینه موضوع فعالیت شرکت
خریدوفروش ،صادرات وواردات تجهیزات کامپیوتری ،مخابراتی ،سیستم های رایا نه ا ی والکتریکی _انجام فعالیت درزمینه تجارت الکتریک
ایجاد واحداث کارحانه برای تولید کامپیوتر
تهیه مشخصات فنی سیستم های کامپیوتری
دوربین های مداربسته وسیستم های رایا نه ای
نصب وراه اندازی و،تعمییر ونگه داری تجهیزات رایانه ای ،الکتریکی،مخابراتی ،ارتباطی ،سویچینگ،آنتن ها و کابل های ارتباطی مربوطه
مکانیزه کردن سیستم های اداری واجرای سیستم های مکانیزه شده
تجهیزات ماهواره ای وسیستم های حفاظتی وارتباطی
برنامه نویسی
شرکت درنمایشگاه های رایانه ای داخلی وخارجی
طراحی صفحات اینترنتی
طراحی سیستم ها ی مختلف رایانه ای
تهیه وتامین تجهیزات ،قطعات یدکی رایانه ای ،الکتریکی ومخابراتی
شرکت درمناقصات،مزایدات داخلی وخارجی درزمینه موضوع فعالیت شرکت
ایجادشعب ودفاتر نمایندگی درزمینه موضوع فعالیت شرکت درداخل وخارج کشور
اخذواعطای نمایندگی ازشرکت های رایانه ای داخلی وخارجی قطعات
عقد قرداد با اشخاص حقیقی وحقوقی درزمینه موضوع فعالیت شرکت
فروش خدمات مهندسی درزمینه رایانه
انعقاد قراردادهای همکاری ومشارکت با شرکت های داخلی وخارجی درزمینه موضوع فعالیت شرکت
تولید نرم افزار
صادرات خدمات فنی ومهندسی درزمینه رایانه
ارائه خدمات اینترنتی واینترنت
فعالیت درزمینه بانکداری الکتریکی واتوماسیون بانکی
تحلیل ،طراحی ،پشتیبانی نرم افزارهای جامع کاربردی وانجام خدمت مشاوره درزمینه های
مشاوره وطراحی نظام های مدیریتی درزمینه موضوع فعالیت شرکت جهت تسهیل وافزایش کارایی سازمان ها
تهیه وتامین قطعات ،ملزومات ومواد مصرفی درزمینه رایانه .
مشاوره ،طراحی واجرای سیستم های رایانه ،پیاده سازی شبکه های نوین رایانه ای وتجهیزات جانبی رایانه ای.
دریافت وام وتسهیلات مالی واعتباری اعم از ارزی وریالی درزمینه موضوع فعالیت شرکت
طراحی ،راه اندازی ،تعمییرات سیستم های کامپیوتری وکنترلی
انجام پروژه های انفورماتیکی وفناوری اطلاعات
خریدوفروش کامپیوتر ولوازم جانبی آن وسیستم های الکتریکی
تعمیر ونگه داری ماشین آلات صنعتی رایانه ای وپزشکی رایانه ای
ارائه خدمات مدیریتی ازجمله آنالیزوتحلیل سیستم،طراحی سیستم ،طرح های تکنولوژیکی درزمینه موضوع فعالیت شرکت
انجام امورقراردادی وبرآوردپروژه درزمینه موضوع فعالیت شرکت
ارائه کلیه خدمات اطلاع رسانی ،فناوری اطلاعات ،ارتباطات وآموزش آن(ICF)
ارائه خدمات مشاوره ومدیریت ومدیریت طرح درزمینه موضوع فعالیت شرکت
طراحی،نصب ،پشتیبانی شبکه های کامپیوتری
تولید وارائه کلیه قطعات ،تجهیزات و سخت افزارها ی کامپیوتری
•عبارات غیر قابل قبول به عنوان موضوع فعالیت شرکت های انفورماتیکی:
برخی از عبارات غیر قابل قبولی که به صورت عام بوده یا در زمینه هایی به غیر از رایانه وفناوری اطلاعات وارتباطات باشد، به شرح ذیل است :
انجام امور خدماتی درزمینه های به جز رایانه
جملاتی که شامل عبارت''غیرمستقیم باشد''

https://danasabt.ir/


واردات وصادرات کلیه کالاها ی تجهیزات مجاز بازرگانی
فعالیت درزمینه تاسیسات برق،الکتریکی،الکترونیک ،قدرت،ابنیه،کشاورزی ،صنعت
انجام امور خدماتی درزمینه های به جز رایانه
خرید وفروش،صادرات وواردات ماشین های اداری.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh
  • آشنایی با شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود ، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد ، ثبت شرکتها فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.( ماده 94 ق.ت )
در این تعریف :
اولاَ- سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود.
ثانیاَ- مسئولیت شرکاء در مقابل دیون و قروض شرکت در حدود سهم الشرکه ای است که هر شریک سرمایه گذاری نموده ؛
ثالثاَ- سهم الشرکه آزادانه قابل نقل و انتقال نمی باشد ؛
رابعاَ- شرکت با مسئولیت محدود حداقل بین دو نفر و حداکثر بین هر چند نفری که باشد ، تشکیل می گردد.
شرکت های با مسئولیت محدود برای چه فعالیت هایی مناسبند؟
این شرکت ها برای کلیه امور بازرگانی ، مهندسی ، صنعتی ، فناوری اطلاعات و دیگر اصناف مناسبند.
به طور کلی محدودیت فعالیتی ندارد.

  • آشنایی با شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص ، شرکتی است که تمام سرمایه آن در موقع تاسیس منحصراَ به وسیله موسسین تامین می گردد.
سرمایه شرکت در هنگام تاسیس نباید کم تر یک میلیون ریال باشد و نیز شرکای شرکت نباید کم تر از 3 نفر باشد.
شرکت های سهامی خاص برای چه فعالیت هایی مناسبند؟
شرکت های سهامی خاص ، به طور کلی محدودیتی برای فعالیت ندارند و قانونگذار شرکت سهامی را هر چند فعالیت آن تجاری نباشد شرکت بازرگانی و تجاری محسوب می نماید.

  • شباهت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود

1-در هر دو شرکت حداقل سرمایه یک میلیون ریال است.
2-افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است.
3- حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود.

  • تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود

 

1-. در شرکت با مسئولیت محدود حداقل شرکا 2 نفر است در حالیکه  در شرکت سهامی خاص حداقل 3 نفر سهامدار نیاز می باشد.
2- سرمایه اولیه در شرکت با مسئولیت محدود تنها در اساسنامه قید می گردد و نیازی به افتتاح حساب و واریز وجه نمی باشد.در صورتی که در شرکت سهامی خاص ، سهامداران مکلفند که حداقل 35 % از سرمایه اولیه را به حسابی به نام شرکت تودیع دهند و گواهی مربوطه به هنگام تشکیل شرکت ارائه گردد و 65 % باقیمانده سرمایه در تعهد سهامداران بماند.
3-انتخاب بازرس اصلی و علی البدل در شرکت سهامی خاص اجباری ولی در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است.
4-مدت مدیریت مدیران در شرکت با مسئولیت محدود محدودیتی ندارد و اعضای شرکت می توانند مدت محدود یا نامحدود برای مدیران در نظر بگیرند اما در شرکت های سهامی خاص مدیران حداکثر به مدت دو سال انتخاب می شوند.
5- اعضای هیات مدیره در شرکت با مسئولیت محدود ملزم به انتخاب روزنامه کثیرالانتشار نیستند اما انتخاب روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی دعوت شرکت در سهامی خاص الزامی است .
6-مدیران شرکت با مسئولیت محدود را می توان از بین شرکاء یا خارج از آن ها انتخاب نمود اما در شرکت سهامی خاص مدیران باید حتماَ از میان سهامداران شرکت انتخاب شوند و یا بعد از انتخاب تعداد و سهام وثیقه ای که در اساسنامه معین شده است را تهیه و به صندوق شرکت تسلیم نمایند.
7-تشکیل مجامع عمومی در شرکت با مسئولیت محدود شرایط مشکل تری دارد ، اما برای تشکیل مجامع عمومی شرکت های سهامی خاص شرایط آسان تری در نظر گرفته شده است.
8-واگذاری سهام در شرکت های با مسئولیت محدود با توافق سه چهارم شرکا و پس از ثبت در دفتر خانه اسناد رسمی انجام می شود اما این امر در شرکت های سهامی به شکل نقل و انتقال عادی سهام انجام می گیرد.
9-حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود.
10-سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود و شرکا فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات می باشد.
11-نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود از طریق تنها تشکیل مجمع قابل انجام می باشد ولی در شرکت سهامی خاص برای نقل و انتقال سهام ابتدا واگذار کنندگان سهام و گیرندگان سهام به اداره دارایی مربوط به حوزه مالیاتی مربوط به شرکت مراجعه می کنند و پس از اخذ گواهی 4%مالیات نقل و انتقال سهام از طریق تشکیل ممجتمع به همراه گواهی نقل و انتقال اخذ شده از دارایی کار خود را به انجام می رسانند.
12- در صورتی که بخشی از شرکت را آورده های غیر نقدی تشکیل دهد تقویم این آورده ها در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکا صورت خواهد گرفت و مسئولیت صحت برآورد به عهده شرکا خواهد بود اما در شرکت های سهامی خاص تقویم آورده های غیر نقدی توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام خواهد گرفت.

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


13- تقویم سهم الشرکه غیر نقدی در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکا صورت می گیرد .شرکاء در این خصوص دارای مسئولیت می باشند.تقویم آورده غیر نقدی در شرکت سهامی خاص با کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

درای ساکت چگونه درمان می‌شود؟

درمان خشکی حفره بر کاهش علائم به ویژه درد تمرکز دارد.بهترین دندانپزشک رشت برای کامپوزیت  درمان شامل موارد زیر است:

تمیز کردن سوکت

یکی از اولین درمان‌هایی که دندانپزشکان پیشنهاد می‌کنند، تمیز کردن ناحیه آسیب‌دیده برای از بین بردن بقایای غذا و باکتری است. این کار به تسکین درد حفره خشک کمک می‌کند.

پانسمان دارویی

دندانپزشک یا جراح دهان سوکت را با ژل یا خمیر دارویی و یک پانسمان می‌بندد. این دارو‌ها می‌توانند درد را سریع تسکین دهند. اینکه شما نیاز به تعویض پانسمان دارید و اینکه هر چند وقت یکبار باید آن را تعویض کنید و آیا به درمان دیگری نیاز دارید یا خیر بستگی به شدت درد و سایر علائم شما دارد.

استفاده از داروی مسکن

از دکتر خود بپرسید کدام داروی درد برای شما بهترین است. احتمالاً به یک داروی مسکن نیاز خواهید داشت.

اهمیت مراقبت از درای ساکت در منزل

هنگامی‌که دندانپزشک یا جراح دهان پانسمان را بیرون آورد، شاید لازم باشد سوکت را در خانه بشویید و آن را تمیز نگه دارید تا بهبودی زودتر انجام شود. دندانپزشک یا جراح دهان به شما دستورات العمل‌هایی برای این کار می‌دهد. ممکن است یک سرنگ پلاستیکی با نوک خمیده برای ریختن آب، آب نمک یا یک محلول شستشوی تجویزی در سوکت به شما بدهد.

پس از شروع درمان، ممکن است کمی‌درد را احساس کنید. درد و سایر علائم باید به بهبود ادامه دهند و احتمالاً ظرف چند روز از بین خواهند رفت. حتی زمانی که احساس بهتری دارید و درد کم شده است، ویزیت با دندانپزشک یا جراح دهان خود را برای تغییر پانسمان و سایر مراقبت‌ها فراموش نکنید.

مدت زمان بهبودی سوکت خشک چقدر است؟

به طور معمول، زمانی که بافت جدید شروع به پوشاندن استخوان در معرض دید و پوشاندن زخم می‌کند، ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا بهبود یابد. بیماری پریودنتال یا استخوان‌های نازک می‌تواند روند بهبودی را طولانی تر کند.

درمان‌های خانگی درای ساکت

با پیروی از دستورالعمل‌های مراقبتی، می‌توانید به بهبود و کاهش علائم در طول درمان حفره خشک کمک کنید. 

  • داروهای مسکن را طبق دستور مصرف کنید.
  • سیگار نکشید و از محصولات حاوی تنباکو استفاده نکنید.
  • مقدار زیادی مایعات بنوشید. مایعات می‌توانند از حالت تهوع ناشی از برخی داروهای ضد درد جلوگیری کند.
  • چند بار در روز دهان خود را به آرامی‌ با آب نمک گرم بشویید. این کار به حذف هر گونه ذرات غذایی که می‌تواند حفره خشک و لخته شدن خون را تحریک کند، کمک می‌کند. از آب گرم استفاده ‌کنید و نه داغ، زیرا آب داغ می‌تواند زخم شما را بیشتر تحریک کند. دهان خود را حدود ۳۰ ثانیه با آب نمک گرم بشویید و سپس آن را تف نمایید. این روند را حداقل سه بار در طول روز تکرار کنید.
  • دندان‌های خود را به آرامی‌در اطراف ناحیه حفره خشک مسواک بزنید.
  • در خوردن یا آشامیدن مراقب باشید. برای جلوگیری از خارج شدن لخته، از نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید و از نی استفاده نکنید.
  • از سرما و گرما درمانی برای کاهش درد استفاده کنید. سرما در ۲۴ ساعت اول به کاهش تورم کمک می‌کند و با بی حس کردن مقداری از درد را از بین می‌برد. پس از آن، می‌توانید با قرار دادن پارچه‌های گرم در قسمت بیرونی فک، از گرما استفاده کنید.
  • روغن میخک یا درخت چای را روی زخم امتحان کنید. روغن میخک برای بی حس کردن و کاهش درد عالی است. همچنین روغن درخت چای می‌تواند به مبارزه با عفونت و بهبودی کمک کند. بهتر است این دو روغن را با هم مخلوط نکنید و هر کدام را به تنهایی در محل قرار دهید. برای استفاده از روغن میخک، یک پنبه یا گاز استریل را در آن خیس کنید و سپس آن را روی حفره خشک بمالید. پس از ۲۰ دقیقه آن را خارج کنید. روغن درخت چای را می‌توان با عسل یا چای سیاه ترکیب کرد و روی گاز استریل قرار داد.
  • عسل را روی زخم بگذارید. عسل سرشار از خواص ضد باکتریایی و درمانی است. می‌تواند به تسکین زخم شما و کاهش دردی که تجربه می‌کنید کمک کند. برای استفاده از عسل، یک تکه پنبه یا گاز را در آن خیس کنید و سپس آن را به حفره خشک بمالید. می‌توانید گاز را برای چند ساعت روی زخم بگذارید، اما حتماً هر از چند گاهی آن را چک کنید.
  • بابونه یا چای سیاه روی زخم بگذارید. چای بابونه برای حفره‌های خشک عالی است زیرا سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها با مبارزه با عفونت و کمک به بدن برای ترمیم خود، به بهبودی کمک می‌کنند. چای سیاه نیز می‌تواند بسیاری از خواص مشابه بابونه را ارائه دهد. چند کیسه چای بابونه و سیاه را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید و آن را خارج کرده و بگذارید خنک شود. سپس می‌توانید چای کیسه ای را روی زخم قرار دهید تا به بهبود و جلوگیری از عفونت کمک کند.

آیا خشکی حفره رایج است؟ 

حفره خشک زمانی اتفاق می‌افتد که لخته خون آسیب دیده یا به درستی به عنوان یک سد محافظ در دهان شما پس از کشیدن دندان تشکیل نشود.

در حالی که حفره خشک یک وضعیت دردناک است اما آنقدرها هم رایج نیست. مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۱.۸ درصد از افراد پس از کشیدن دندان دچار این عارضه می‌شوند. معمولاً می‌توان با رعایت نکات مراقبتی پس از کشیدن دندان از آن جلوگیری کرد.

علل به وجود آمدن درای ساکت

چیزهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به خشکی حفره در دهان شود. در بیشتر موارد، فقط یک علت اصلی وجود ندارد. معمولاً سوکت خشک زمانی شروع می‌شود که عمل مکیدن انجام می‌شود. مواردی مانند نوشیدن از طریق نی، سیگار کشیدن، شستشوی دهان و خوردن غذاهای جامد و سفت به سرعت پس از جراحی می‌تواند مشکل درای ساکت را به وجود بیاورد. در ادامه با برخی از عوامل به وجود آمدن درای ساکت آشنا می‌شویم. 

آلودگی باکتریایی ناشی از غذا یا نوشیدنی پس از جراحی

از آنجایی که بقایای مواد غذایی تجزیه می‌شوند و باکتری تولید می‌کنند می‌توانند باعث از بین رفتن لخته‌های خون شوند. به همین دلیل است که دندانپزشکان به شما می‌گویند که پس از کشیدن دندان تا مدتی غذا نخورید و مایعات ننوشید.

ضربه ناشی از مسواک زدن یا اجسام خارجی

ایجاد اختلال در لخته خون بلافاصله پس از جراحی نیز می‌تواند شکاف‌هایی در دهان شما ایجاد کند و روند بهبودی شما را کند کند.

اثرات تنباکو و نیکوتین

نیکوتین همراه با خشک کردن دهان با دود، جریان خون در دهان را کاهش می‌دهد و بر عدم تشکیل لخته خون تأثیر می‌گذارد.

قرص‌های ضد بارداری

سطوح بالای استروژن در داروهای ضد بارداری خوراکی می‌تواند بر روند بهبودی دهان شما تأثیر بگذارد، بنابراین می‌تواند باعث خشکی حفره در برخی افراد شود.

نشانه‌های وجود سوکت خشک پس از کشیدن دندان

علائم خشکی حفره که باید مراقب آنها بود ترکیبی از احساسات دردناکی است که ممکن است بلافاصله پس از جراحی یا در روز‌های بعد احساس کنید. این علائم و نشانه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. 

نبود لخته خون در حفره و استخوان قابل رویت در حفره

اگر لخته خون پس از جراحی شما ایجاد نشود قادر به دیدن استخوان فک خواهید بود که درد زیادی به همراه دارد. 

درد زیاد یا ضربان دار بیشتر از ۳ روز در لثه یا فک فرد

سه روز پس از کشیدن دندان، احساس درد باید از بین برود و با مسکن قابل کنترل است. احساس نبض و درد دندان برای مدت طولانی‌تر از این، نشانه خشکی حفره است.

بوی نامطبوع و مزه بد ناشی از خشکی حفره 

یکی دیگر از علائم رایج خشکی حفره، بوی بد دهان و طعم نامطبوع است که در دهان باقی می‌ماند. اگر بعد از استفاده از دهانشویه ضد باکتری این مزه باقی ماند، باید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

دردی که به بقیه صورت فرد می‌کشد

علاوه بر ضربان در ناحیه جراحی وجود درد در گوش، چشم، شقیقه یا گردن روش رایج دیگری برای تشخیص خشکی حفره است.

چگونه از خشکی سوکت جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از درای ساکت شاید همیشه امکان پذیر نباشد، اما رعایت برخی نکات ساده می‌تواند بهترین شانس تشکیل لخته خون را برای محافظت از دهان پس از کشیدن دندان ایجاد کند.

عدم استفاده از نی

اگر می‌پرسید چگونه از خشکی حفره جلوگیری کنید، یکی از رایج‌ترین پاسخ‌ها این است که از هر گونه جسم خارجی که می‌تواند لخته خون را مختل کند، دوری کنید. نیروی مکش هنگام استفاده از نی نیز معمولاً باعث خشکی سوکت می‌شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان مناسب

به منظور جلوگیری از خشکی حفره، دندانپزشک شما می‌تواند بهترین روال بهداشت دهان و دندان را به شما توصیه کند. شستشوی ساده با یک محلول دهانشویه ضد باکتری و یک بار مسواک زدن به آرامی، ‌از لخته تشکیل شده محافظت می‌کند. 

اجتناب از کشیدن سیگار

سیگار کشیدن شما را در معرض خطر بسیار بیشتری برای خشکی حفره قرار می‌دهد زیرا عمل استنشاق اغلب می‌تواند تشکیل لخته خون را مختل کند. اگر سیگار می‌کشید، بهتر است چسب نیکوتین را چند روزی جایگزین آن کنید تا به جلوگیری از خشکی حفره کمک کنید.

استفاده از غذاهای نرم

پس از کشیدن دندان غذاهای بسیار نرم مانند ماست و پوره سیب زمینی مصرف کنید. همانطور که دهان در روز‌های آینده بهبود می‌یابد، به طور معمول می‌توانید غذاهای جامد بیشتری مصرف کنید.



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

بشرهای آزمایشگاهی برای کاربردهای گوناگونی از جمله گرم کردن محلول، انتقال محلول،هود لامینار  حل کردن مواد، هم زدن ماده، رسوب گیری، مخلوط کردن مایعات، تبخیر، جدا کردن و برداشتن حجم معینی از مایع ساخته می شوند. با این حال برای برداشتن حجم بسیار دقیق مایع، استفاده از استوانه مدرج برای این کار پیشنهاد می شود.

 

بشر چیست؟

یکی از وسایل و تجهیزات پرکاربرد در آزمایشگاه ها، بشر می باشد. بشر آزمایشگاهی در واقع یک ظرف استوانه ای شکل دارای دهانه گشاد است که استفاده از آن را راحت تر کرده است.​​

بشر وسیله ای است برای همزدن مواد مورد استفاده قرار می گیرد.

بطور کلی و پیش فرض بشرهای آزمایشگاهی ساده و بدون دسته نگهدارنده هستند، به همین دلیل در مواقعی که ظروف بشر حاوی مواد و مایعات خطرناک اند، باید با فاصله ای ایمن از بدن قرار بگیرند. کارشناسان و تکنسین های آزمایشگاه این فاصله را با پنس بشرگیر حفظ می کنند، پس در این زمینه اگر بدنبال تهیه و تامین بشر برای آزمایشگاهی هستید توصیه می کنیم که خرید پنس بشر گیر را نیز در لیست خود قرار دهید.

انواع بشر آزمایشگاهی:

  • ​بشر شیشه ای
  • بشر پلاستیکی

بشر آزمایشگاهی که به صورت یک استوانه با کف تخت می باشد، دارای بدنه مدرج است. این بشر ها بسته به نوع استفاده از آن ها، دارای حجم، ارتفاع و درجه بندی متفاوتی می باشند. معمولا حجم بشرها از 5 میلی متر تا چند لیتر می باشد. به طور کلی بشر آزمایشگاهی را می توان به 3 دسته کلی تقسیم کرد:

  1. بشر های قد بلند که دارای ارتفاعی معادل دو برابر قطر می باشند.
  2. بشرهای متوسط که برای کارهای معمول استفاده می شود.
  3. بشرهای کوتاه یا پهن که دارای ارتفاعی معادل نصف قطر بشر می باشند و برای حرارت دادن محتویات داخل آن مورد استفاده قرار می گیرد.

به علاوه بشرهای آزمایشگاهی را می توان بر اساس جنس به چندین دسته شامل جنس های شیشه، پلاستیکی، پیرکس و فلزی تقسیم کرد.

  1. بشرهای پلاستیکی برای برداشتن مایعات کاربرد دارد.
  2. بشرهای شیشه ای نیز مانند بشرهای پلاستیکی برای برداشتن مایعات و ریختن آنها درون ظرف استفاده می شود. همچنین در آزمایش هایی که نیاز به حرارت ندارند، می توان از آن ها به عنوان ظرف واکنش از آنها استفاده کرد.
  3. بشرهای پیرکس برای حرارت دادن محلول موجود در آن ها در کوره یا روی شعله آتش استفاده می شود.
  4. بشرهای فلزی خود ممکن است از جنس فولاد ضدزنگ و یا آلومینیوم باشد، مانند بشر استیل دسته دار که به مژر نیز معروف است.

فروش بشر آزمایشگاهی:

در همین راستا، برای خرید بشر آزمایشگاهی، خرید اینترنتی بشر آزمایشگاهی و یا خرید انواع ظروف آزمایشگاهی متناسب با هدف پژوهش می توانید با شرکت نیکوشیمی که در زمینه فروش انواع شیشه آلات آزمایشگاهی از جمله فروش بشر آزمایشگاهی و نیز فروش اینترنتی بشر آزمایشگاهی خدماتی ارائه می دهند، مراجعه و یا ارتباط برقرار کنید.

خرید بشر آزمایشگاهی:

همان طور که گفته شد، بشر آزمایشگاهی یکی از وسایل پرکاربرد در آزمایشگاه ها بوده که دارای انواعی مختلفی می باشد که در این مقاله با ویژگی های مختلف بشرها و انواع آن ها براساس اندازه و جنس آشنا شدید.

بدلیل واردات مستقیم بشر های آزمایشگاهی در سایز و گنجایش های مختلف، قیمت این محصول بسیار مقرون به صرفه و رقابتی است.

نحوه نگهداری از بشر آزمایشگاهی:

با توجه به این که ممکن است برخی مواد شیمیایی مصرفی، فرساینده باشند، لازم است بعد از استفاده از بشر آزمایشگاهی و ظروف شیشه ای، شست و شوی باقی مانده ی مواد موجود در این ظروف برظرف و شسته شوند. در برای اطمینان از آماده سازی بشرها برای استفاده مجدد از آن ها، به کارگیری محلول های پاک کننده مناسب پیشنهاد می شود. بعد از انتخاب مایع پاک کننده مناسب، استفاده از پد و برس پاک کننده برای محافظت از بشر و وسایل شیشه ای و نیز جلوگیری از خورده شدن ضروری است.​

کاربرد بشر آزمایشگاهی:

بشرهای آزمایشگاهی برای کاربردهای گوناگونی از جمله گرم کردن محلول، انتقال محلول، حل کردن مواد، هم زدن ماده، رسوب گیری، مخلوط کردن مایعات، تبخیر، جدا کردن و برداشتن حجم معینی از مایع ساخته می شوند. با این حال برای برداشتن حجم بسیار دقیق مایع، استفاده از استوانه مدرج برای این کار پیشنهاد می شود.



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh
  • تعریف سهم

بنا به تعریف مندرج در ماده 24 بخش 2 قانون تجارت ،  اخذ کارت بازرگانی فوری سهم قسمتی است از سرمایه شرکت سهامی که مشخص میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می باشد . ورقه سهم سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد .
طبق مفاد تبصره 1 ماده مذکور، سهم ممکن است بانام و یا بی نام باشد و به موجب تبصره 2 در صورتیکه برای بعضی از سهام یا رعایت این قانون مزایایی قایل شوند این گونه سهام ، سهام ممتاز نامیده می شود .
به موجب ماده 25 اوراق سهام باید متحد الشکل و چاپی و دارای شماره ترتیب بوده و به امضای لااقل 2 نفر که به موجب مقررات اساسنامه تعیین می شوند برسد.
مجموع ارزش سهام ، سرمایه شرکت را تشکیل می دهد و صاحب هر سهم که سهامدار نامیده می شود بدون موافقت مسئولین شرکت اجازه هر گونه دخل و تصرف در سهم یا سهام خویش را دارد بعنوان مثال می تواند نسبت به فروش ، وثیقه یا ودیعه گذاران آن اقدام نماید و همچنین از طرف بستانکاران شرکت عنداللزوم با حکم قضایی ضبط یا توقیف شود .

  • مندرجات ورقه سهم

در ورقه سهم به موجب ماده 26 قانون تجارت باید موارد ذیل قید گردد.
1-نام شرکت و شماره ثبت شرکت ها
2- مبلغ سرمایه ثبت شده و مقدار پرداخته شده آن
3- تعیین نوع سهام
4- مبلغ اسمی سهم و مقدار پرداخته شده آن به حروف و به اعداد
5- تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است .

  • گواهینامه موقت سهم

مادامیکه تشریفات ثبت شرکت انجام نشده باشد شرکت نمی تواند نسبت به صدور و انتشار اوراق سهام اقدام نماید از این رو به منظور صیانت از حقوق شرکا ( خریداران سهام ) شرکت صرفاَ می تواند پس از انجام مراحل ثبت و قبل از انتشار اوراق سهام ، گواهینامه موقت سهام صادر و به افراد ذینفع تحویل نماید تا متعاقباَ با اوراق سهام تعویض شوند .
چنانچه ماده 27 تصریح دارد تا زمانی که اوراق سهام صادر نشده است شرکت باید به صاحبان سهام گواهینامه موقت سهم بدهد که معرف تعداد و نوع سهام و مبلغ پرداخت شده آن باشد. این گواهینامه در حکم ورقه سهم است ولی در هر حال ظرف مدل یک سال پس از پرداخت تمامی مبلغ اسمی سهم باید ورقه سهم صادر و به صاحب سهم تسلیم و گواهینامه موقت سهم مسترد و ابطال گردد.
به موجب ماده 28 نیز تا وقتی که شرکت به ثبت نرسیده صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت سهم ممنوع است. در صورت تخلف، امضاء کنندگان مسئول جبران خسارات اشخاص ثالث خواهند بود .

  • مبلغ اسمی ورقه سهم

مبلغ اسمی ورقه سهم همان مبلغ رسمی است که در اوراق سهام منعکس است و می تواند با ارزش واقعی سهم که ملاک داد و ستد در بازار سهام یا بورس اوراق بهادار است متفاوت باشد . بدیهی است چنانچه عملکرد شرکت مثبت و سودآور باشد ارزش سهام آن بیش از مبلغ اسمی و در صورت عکس کم تر از مبلغ اسمی خواهد بود .
در خصوص حداقل یا حداکثر مبلغ اسمی سهام ، قانون تجارت مبلغ حداقلی تعریف نکرده است لیکن در ماده 29 صراحت دارد در شرکت های سهامی عام مبلغ اسمی هر سهم نباید از ده هزار ریال بیشتر باشد . شاید منظور قانون گذار از تعیین سقف ارزش برای قطعات سهام ، جلوگیری از محدودیت تعداد سهامداران در شرکت های عام و تسری موضوع خرید سهام به تعداد بیشتری از خریداران سهام در جهت تحقق لفظ عام بوده است . لازم به ذکر است مبلغ اسمی سهام و همچنین قطعات سهام در صورت تجزیه ( طبق ماده 32 ) باید متساوی باشد .

  • انواع سهام

انواع سهام از نظر قانون تجارت عبارتند از سهام بانام ، بی نام و ممتاز
الف- سهام با نام
سهام با نام به سهامی اطلاق می شود که نام صاحب سهم در آن قید شده باشد. وفق ماده 40 قانون تجارت انتقال سهام بانام باید در دفتر ثبت شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال را در دفتر مزبور امضاء کند. در مواردی که تمامی مبلغ اسمی سهم پرداخت نشده است نشانی کامل انتقال گیرنده نیز در دفتر ثبت سهام شرکت قید و به امضای انتقال گیرنده یا وکیل یا نماینده قانونی او رسیده و از نظر اجرای تعهدات ناشی از نقل و انتقال سهم معتبر خواهد بود . هر گونه تغییر اقامتگاه نیز باید به همان ترتیب به ثبت رسیده و امضا شود.هر انتقالی که بدون رعایت شرایط فوق به عمل آید از نظر شرکت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است .
ب- سهام بی نام
بنا به ماده 39 سهام بی نام به صورت سند در وجه حامل تنظیم و مالک ، دارنده آن شناخته می شود مگر خلاف آن ثابت گردد. نقل و انتقال این گونه سهام به قبض و اقباض به عمل می آید. بنابراین سهام بی نام به سهامی اطلاق می گردد که نام صاحب سهم در آن ذکر نشده باشد و دارنده آن مالک و صاحب آن شناخته می شود و نقل و انتقال آن منوط به تحویل و دریافت است و مستلزم هیچگونه تشریفات ثبت نیست . لازم به ذکر است گواهی نامه موقت سهام بی نام در حکم سهام بانام است و از لحاظ مالیات بر درآمد مشمول مقررات سهام بی نام می باشد .
ج- سهم ممتاز
سهام ممتاز به سهامی اطلاق می شود که در مقایسه با سایر سهام ( سهام عادی ) از امتیاز و اولویت برخوردار باشند . این قبیل امتیازها که باید در اساسنامه شرکت منعکس و به تصویب مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام رسیده باشد شامل موارد ذیل می باشد :
1- اعمال تخفیف در پرداخت مبلغ اسمی سهام
2- تخصیص سود بیشتر به سهام ممتاز
3- پرداخت مبلغ اسمی سهام به سهامداران سهام ممتاز قبل از انحلال شرکت هنگامی که موضوع انحلال مطرح باشد .
4- اعمال نظر در خصوص تعیین مدیران شرکت یا تفوق آراء سهامداران ممتاز نسبت به سهامداران عادی
5- مستثنی کردن سهامداران ممتاز از اعمال زیان عملکرد
بر اساس ماده 42 هر شرکت سهامی می تواند به موجب اساسنامه و همچنین تا موقعی که شرکت منحل نشده است طبق تصویب مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام ، سهام ممتاز ترتیب دهد . امتیازات این گونه سهام و نحوه استفاده از آن باید به طور وضوح تعیین گردد.
هر گونه تغییر در امتیازات وابسته به سهام ممتاز باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت با جلب موافقت دارندگان نصف به علاوه یک این گونه سهام انجام گیرد .

  • سایر انواع سهام

علاوه بر سهام مذکور که در قانون تجارت قید گردیده اند سایر انواع سهام عبارتند از سهام نقدی و غیر نقدی ، سهام انتفاعی و سهام موسس
_ سهام نقدی و غیر نقدی
سهام نقدی به سهامی اطلاق می شود که ارزش آن نقداَ پرداخت شده باشد و یا بخشی از آن به صورت نقدی و بخش دیگر تعهد پرداخت شده باشد و سهام غیر نقدی نیز عبارت از سهامی است که قیمت آن در قالب آورده غیر نقدی شامل ساختمان ، خودرو ، ماشین آلات ، لوازم اداری ، مواد اولیه و نظایر آن تامین شده باشد .
لازم به ذکر است آورده غیر نقدی باید تقویم و توسط کارشناس رسمی وزارت دادگستری تعیین ارزش شده باشد و گزارش مربوطه در اختیار مجمع عمومی موسس قرار داده شود . چنانچه آورده غیر نقدی توسط مجمع تصویب نگردد مدیون موظف است ظرف فاصله دو مجمع که حداکثر ظرف مدت یک ماه منعقد می گردد نسبت به تامین کسری ارزش آورده غیرنقدی اقدام و یا تعهد خود را به صورت نقد تبدیل و تادیه نماید . در غیر این صورت تعهدات مربوطه در خصوص خرید سهام لغو و شرکت فرد دیگری از پذیره نویسان را جایگزین وی خواهد نمود.
ضمناَ وفق ماده 81 در صورتیکه در جلسه دوم معلوم گردد که در اثر خروج دارندگان آورده غیر نقد و یا مطالبه کنندگان مزایا و عدم تعهد و تادیه سهام آن ها از طرف سایر پذیره نویسان ، قسمتی از سرمایه شرکت تعهد نشده است و به این ترتیب شرکت قابل تشکیل نباشد موسسین باید ظرف مدت ده روز از تاریخ تشکیل آن مجمع ، مراتب را به مرجع ثبت شرکت ها اطلاع دهند تا مرجع مزبور گواهی نامه عدم ثبت شرکت ( وفق ماده 19 ) را صادر کند.
به موجب ماده 82 در شرکت های سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست لیکن جلب نظر کارشناس مذکور در ماده 76 این قانون ضروری است و نمی توان آورده های غیر نقد را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس قبول نمود .
بنابراین با عنایت به مفاد مواد 76 و 82 قانون تجارت ، ارزیابی و تعیین ارزش آورده غیرنقدی شرکاء در شرکت های عام و خاص می بایست توسط کارشناس رسمی صورت پذیرد .
_ سهام انتفاعی
سهم انتفاعی بطور معمول در قبال امتیازی است که دولت به منظور انتقال صنایع به مناطق محروم یا انجام نوعی خدمت در مناطق خاص برای یک شرکت صادر می نماید و شرکت نیز متعهد است در پایان فعالیت ، دارایی خود را به دولت واگذار نماید. در چنین حالتی شرکت منافع حاصله را به سهام انتفاعی تبدیل و به نسبت سهام سهامداران به آن ها تحویل می نماید . لازم به ذکر است سهامداران سهام غیرانتفاعی صرفاَ در موقعی از سرمایه شرکت سهم خواهند برد که سرمایه دارندگان سهام کلاَ پرداخت شده باشد .
_ سهام موسس

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


سهام موسس مشتمل بر سهامی است که به لحاظ فعالیت هیات موسس و ابتکار و خلاقیت آن ها بنا به تجویز اساسنامه به موسسین شرکت تعلق می گیرد. این نوع سهام به طور معمول از میزان سود بیشتری نسبت به سهام عادی برخوردار هستند. میزان سود بیشتر را نیز اساسنامه تعیین می کند .



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

در آزمایشگاه‌ها، استفاده از تجهیزات حرارتی برای تنظیم دما و ایجاد شرایط آزمایشی مورد نیاز، امری بسیار اساسی است.کوره ازمایشگاهی  هات پلیت یکی از تجهیزات معروف در این حوزه است. با استفاده از هات پلیت، می‌توان دما را به طور دقیق کنترل کرده و نمونه‌ها و محلول‌ها را در دماهای مورد نظر گرم کرد یا سرد نمود.

 

تعریف هات پلیت

هات پلیت به عنوان یکی از تجهیزات آزممایشگاهی حرارتی، در آزمایشگاه برای گرم کردن نمونه‌ها و علاوه بر آن انجام واکنش‌های مختلف شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. فعالیت‌های متعددی برای هات پلیت وجود دارد که به طور کلی شامل گرم کردن و حرارت دادن به سطح صاف با استفاده از عناصر گرمایشی می‌شود. همچنین، در بعضی موارد از هات پلیت برای هم زدن و ترکیب کردن محلول‌ها نیز استفاده می‌شود.

•    هات پلیت آزمایشگاهی یک دستگاه پایه در آزمایشگاه است و بیشتر برای گرم کردن با دماهای دقیق در زمینه‌های شیمی و بیولوژی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها در تمام آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و صنعتی، مؤسسات دانشگاهی و کارخانه‌های تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

•    هات پلیت الکتریکی آزمایشگاهی به عنوان وسیله‌ای گرمایشی در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها در فناوری کنترل دما برای گرم کردن انواع ظروف آزمایشگاهی مانند حمام‌های گرمایشی، فلاسک‌های ارلن، بشر، فلاسک‌های تقطیر و فلاسک‌های گرد استفاده می‌شوند.

•    هات پلیت ساده شبیه به یک صفحه معمولی اجاق گاز یا اجاق آشپزخانه با یک میدان گرمایش گرد است. سطح گرمایش به وسیله عناصر گرمایشی مانند مقاومت‌های الکتریکی یا بخار ساخته می‌شود. همچنین، همزن مغناطیسی اضافی (همچنین به عنوان همزن گرمایشی شناخته می‌شود) قرار داده می‌شود تا با استفاده از میله‌های همزن مغناطیسی، گردش سیال را در ظروف گرم شده کنترل کرده و توزیع گرما را بهبود بخشید.

 

تقسیم بندی هات پلیت از نظر طراحی

هات پلیت‌ها از لحاظ طراحی صفحات، انواع مختلفی دارند:

1. هات پلیت با همزن مغناطیسی: برخی از هات پلیت‌ها دارای همزن مغناطیسی درونی هستند که علاوه بر گرم کردن مایعات و پخش حرارت، قابلیت همزنی محلول را نیز دارند. این نوع هات پلیت به دلیل داشتن همزن در داخل خود، نیاز به همزن خارجی را از بین می‌برند و برای انجام آزمایش‌های شیمیایی که نیاز به همزنی محلول دارند، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2. سطوح هات پلیت: سطح هات پلیت‌ها ممکن است از جنس‌های مختلفی مانند آلومینیوم یا سرامیک باشد. انتخاب هات پلیت مناسب بستگی به موادی دارد که قصد گرم کردن آن‌ها را دارید. همچنین، ویژگی‌های انتقال حرارت سطح نیز باید در نظر گرفته شود و اگر قصد دارید دمای بالا را ایجاد کنید، بهتر است یک هات پلیت با خواص انتقال حرارت مناسب انتخاب کنید.

3. هات پلیت با خروجی و ورودی دیجیتال: برخی از هات پلیت‌ها دارای خروجی ورودی دیجیتال برای ترموکوپل هستند که به شما امکان می‌دهد مستقیماً دما را کنترل کنید. و حتی در صورتیکه دما از مقدار خاصی بیشتر شود، به صورت اتوماتیک و خودکار خاموش خواهد شد. این ویژگی‌ها می‌توانند بهبود فرآیند و ایمنی کار شما را تضمین کنند.

به طور خلاصه، هات پلیت‌ها از لحاظ طراحی صفحات می‌توانند دارای همزن مغناطیسی، سطوح مختلف و خروجی و ورودی دیجیتال با ویژگی‌های ایمنی داخلی باشند. انتخاب مناسب هات پلیت با توجه به نیازهای شما به آزمایشگاه و فرآیندهای شیمیایی مربوطه بستگی دارد.

کاربرد هات پلیت

دستگاه هات پلیت یکی از ابزارهای کاربردی است که در بیشتر آزمایشگاه‌ها و محیط‌های تحقیقاتی استفاده می‌شود. مهمترین کاربردهای دستگاه هات پلیت عبارتند از:

1. آزمایشگاه سیتولوژی: دستگاه هات پلیت به عنوان یک ابزار اصلی در آزمایشگاه سیتولوژی استفاده می‌شود. با استفاده از این دستگاه، می‌توان نمونه‌های سلولی را در دماهای مختلف گرم کرده و تغییراتی که در رشد و تکثیر سلول‌ها رخ می‌دهد را بررسی کرد.

2. آزمایشگاه بافت شناسی و آسیب شناسی: در آزمایشگاه‌های بافت شناسی و آسیب شناسی، دستگاه هات پلیت برای اجرای فرآیندهای گرمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه می‌تواند در تهیه نمونه‌های بافتی برای تحلیل های میکروسکوپی به کار گرفته شود.

3. مراکز آموزشی و دانشگاهی: دستگاه هات پلیت در مراکز آموزشی و دانشگاهی برای آموزش و اجرای آزمایشات مختلف استفاده می‌شود. 

4. آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و صنعتی: دستگاه هات پلیت در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه می‌تواند در تحقیقات علمی و تولید صنعتی محصولات بیولوژیکی مورد استفاده قرار بگیرد.

5. موسسات دانشگاهی و کارخانه‌های تولیدی: دستگاه هات پلیت در موسسات دانشگاهی و کارخانه‌های تولیدی برای اجرای آزمایشات و فرآیندهای حیات شناسی استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند به عنوان یک ابزار کمکی در تولید و کنترل کیفیت محصولات بیولوژیکی استفاده شود.

دسته بندی هات پلت از نظر شکل

هات پلیت، یک تجهیز آزمایشگاهی است که برای گرم کردن نمونه‌ها استفاده می‌شود. این تجهیزات با توجه به کاربردهای مختلف، در انواع و اشکال مختلفی طراحی شده‌اند. بعضی از انواع هات پلیت بر اساس شکل صفحه گرمکن آنها عبارتند از:

1. هات پلیت با صفحه گرمکن مربع: در این نوع، صفحه گرمکن دارای شکل مربع است. این نوع هات پلیت برای گرم کردن نمونه‌هایی که به یک منطقه مرکزی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. هات پلیت با صفحه گرمکن مستطیل: این نوع هات پلیت دارای صفحه گرمکنی با شکل مستطیلی است. از آن برای گرم کردن نمونه‌هایی که نیاز به منطقه گرم بزرگتری دارند، استفاده می‌شود.

3. هات پلیت با صفحه گرمکن گرد: این نوع هات پلیت دارای صفحه گرمکنی با شکل گرد است. امروزه این نوع هات پلیت در بازار به صورت رایج وجود دارد و برای گرم کردن نمونه‌های کوچک تا متوسط استفاده می‌شود.

با توجه به این که هر نوع هات پلیت برای کاربردهای خاصی طراحی شده است، می‌توانید براساس نیازهای خود، نوع مناسبی را برای استفاده در آزمایشگاه انتخاب کنید.

انواع هات پلت مناسب آزمایشگاه

انواع هات پلیت برای آزمایشگاه عبارتند از:

1. هات پلیت معمولی:
   - صفحه آلومینیومی: برای استفاده در تجهیزات با مقاومت بالا و دماهای بالا مناسب است.
   - صفحه سرامیکی: مقاوم در برابر مواد شیمیایی و قابلیت تمیز کردن در دماهای بالا را داراست.

2. هات پلیت استیرر یا همزن های مغناطیسی:
   - صفحه فولاد ضد زنگ: برای همزنی آسان و انتقال جریان الکتریکی مناسب است.
   - صفحه سرامیکی: برای تیتراسیون و کارهایی که نیاز به رنگ های واضح دارند، مناسب است و مقاوم در برابر مواد شیمیایی است.

به طور کلی، هات پلیت‌ها بر اساس مواد ساخته شده و شرایط خاصی که دارند، برای کاربردهای خاص در آزمایشگاه طراحی می‌شوند. انتخاب هات پلیت مناسب بسته به نیازهای آزمایشگاه و خصوصیات مورد نیاز آزمایش‌ها صورت می‌گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

همزن آزمایشگاهی به عنوان یکی از اساسی‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی، در صنایع تحقیقاتی، صنعتی و آموزشی جایگاه ویژه‌ای دارد.ساخت و نصب سکوبندی ازمایشگاهی  این دستگاه با کاربرد گسترده در زمینه‌های مختلف از شیمی، زیست‌شناسی، میکروبیولوژی تا زیست فناوری، امکان هم زدن و مخلوط کردن مایعات را با کارایی بالا فراهم می‌کند. 
یکی از ویژگی‌های بارز همزن آزمایشگاهی، قابلیت استفاده در طولانی مدت بدون نیاز به نظارت مداوم است. این امکان به کاربران دستگاه این امکان را می‌دهد که به‌راحتی در واکنش‌های شیمیایی و بیولوژیکی خود تغییرات مورد نظر را ایجاد کنند. انواع مختلف همزن‌های مغناطیسی با ویژگی‌ها و توان متفاوتی تولید شده و در بازار، انتخاب از میان این مدل‌ها بر اساس نیازهای کاربران به‌صورت گسترده انجام می‌شود. 
از آنجایی که همزن آزمایشگاهی از لوازم اساسی و حیاتی آزمایشگاهی به‌حساب می‌آید، فهم دقیق از ویژگی‌ها و نحوه کارکرد آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

تعریف همزن مغناطیسی


در محیط‌های آزمایشگاهی، همزن آزمایشگاهی به عنوان یک تجهیز عمومی شناخته می‌شود که به کاربران این امکان را می‌دهد به راحتی محلول‌ها را مخلوط نمایند. این دستگاه با استفاده از حرکت‌های مغناطیسی، مایعات را به‌طور یکنواخت مخلوط می‌کند و گاهاً حتی قابلیت اعمال حرارت به آن‌ها را دارد. همزن آزمایشگاهی در اکثر واکنش‌های شیمیایی و آزمایشات مرتبط با زیست‌شناسی و تشخیص طبی استفاده گسترده‌ای دارد.

استفاده از همزن آزمایشگاهی به دلیل عدم نیاز به دست برای انجام فرآیند مخلوط‌سازی و هم‌زنی، این فرآیند را بسیار ساده‌تر و بهینه‌تر می‌کند. این تجهیزات با قابلیت تنظیم سرعت چرخش و حرکت یکنواخت، عملیات آزمایشی را بهبود بخشیده و به تسریع اجرای واکنش‌ها کمک می‌نماید.
همچنین، با توجه به توانایی همزن آزمایشگاهی در افزایش تسریع واکنش‌ها، این تجهیز در بسیاری از آزمایشگاه‌ها جزء تجهیزات ضروری محسوب می‌شود. به‌علت کارآیی بالا و سادگی استفاده، توصیه می‌شود که این تجهیزات در همه آزمایشگاه‌های شیمیایی و زیست‌شناسی حضور داشته باشند.

 

معرفی اجزا همزن مغناطیسی


اجزای همزن مغناطیسی یک دستگاه پیچیده و کارآمد را شامل می‌شوند:
•    موتور مغناطیسی: این قسمت از دستگاه به وسیله آهن‌ربا نیروی حرکت ایجاد می‌کند که سپس به مگنت دستگاه منتقل می‌شود.
•    صفحه هات پلیت: این قسمت برای قرار دادن ظرف حاوی محلول بر روی آن استفاده می‌شود و در تعامل با مگنت دستگاه قرار می‌گیرد.
•     کلید و صفحه کنترل: این بخش از دستگاه برای تنظیم سرعت چرخش مگنت دستگاه به کار می‌رود و امکان کنترل دقیق تر فرآیند مخلوط‌سازی را فراهم می‌کند.
•     مگنت یا آهنربا: این اجزاء با شکل قرصی یا بیضی شکل و با روکشی مقاوم در برابر مواد شیمیایی ساخته شده‌اند. وقتی آهنربای دستگاه چرخش می‌کند، مگنت داخل ظرف محلول نیز حرکت می‌کند و این باعث تنظیم و کنترل آسان دما و سرعت چرخش مگنت در ظرف محلول می‌شود. این اجزا همگی با هم هماهنگی داخلی مناسبی دارند و عملکرد بهینه همزن مغناطیسی را فراهم می‌کنند.

 

 

فرایند ساخت همزن مغناطیسی


همزن‌ها، با وجود ساختار و عملکرد مشترک، به دو دسته اصلی همزن دستی و همزن رومیزی تقسیم می‌شوند، که هرکدام کاربردها و ویژگی‌های خود را دارند. همزن دستی به دلیل قابل حمل بودن و استفاده آسان، برای مواقعی که نیاز به حرکت و زاویه‌های مختلف دستگاه می‌باشد، مناسب است. 
از سوی دیگر، همزن رومیزی که به دلیل ثابت بودن و قرار گرفتن روی میز یا سطح ثابتی، برای وظایفی که نیاز به پایداری دستگاه است، انتخاب می‌شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، امکان استفاده از وسایل همیشه و در هر مکانی ایجاد شده است. با این حال، مصرف هوشمندانه و خلاقانه متریال‌های محیطی، افراد را قادر می‌سازد تا با هزینه کمتر و با استفاده از ابزارهای موجود، محصولات کاربردی و موثری را خلق کنند. این نگاه خلاقانه به ساخت محصولات خود باعث جلوگیری از هدررفت منابع مالی می‌شود و افراد را به بهره‌مندی از امکانات موجود تشویق می‌کند.

ساخت همزن مغناطیسی یک فرآیند پیچیده و متخصصانه است که از مواد مرغوب و تکنولوژی پیشرفته برخوردار است. ابتدا، برای ساخت اجزای اصلی همزن مغناطیسی، از مواد مقاوم به مواد شیمیایی نظیر استیل ضدزنگ استفاده می‌شود. سپس، یک موتور مغناطیسی با کیفیت برای ایجاد نیروی حرکت در دستگاه اضافه می‌شود. 
صفحه هات‌پلیت به عنوان قسمت مرکزی برای قرار گرفتن ظرف محلول انتخاب می‌شود و مگنتی با روکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی نیز برای ایجاد حرکت درون ظرف استفاده می‌شود. در نهایت، یک کلید و صفحه کنترل برای تنظیم سرعت چرخش مگنت دستگاه به دستگاه افزوده می‌شود. این فرآیند تولید، با کنترل دقیق و مواد با کیفیت، همزن مغناطیسی با کارایی و قابلیت انجام وظایف متنوع و دقیق را فراهم می‌کند.

 

در نهایت، ساخت همزن مغناطیسی به عنوان یک وسیله حیاتی در آزمایشگاه‌ها و صنایع مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این دستگاه با ساختار ساده و عملکرد کاربردی خود، به دستگاه کاربردی برای مخلوط کردن مواد مایع در آزمایشگاه‌ها تبدیل شده است. از آنجایی که همزن مغناطیسی به راحتی قابل تنظیم در سرعت چرخش و دمای محیط می‌باشد، در انجام واکنش‌های شیمیایی و بیولوژیکی بسیار کمک‌کننده است. 
با توجه به اهمیت این وسیله در فرآیندهای آزمایشگاهی، ساخت آن با کیفیت و استاندارد، تضمین‌کننده‌ی عملکرد بهینه و دقت در آزمایشات مختلف می‌شود.

 

•    همزن مغناطیسی چگونه کار می‌کند؟ 
همزن مغناطیسی با استفاده از یک مگنت و یک موتور مغناطیسی که در زیر صفحه‌ی هات‌پلیت قرار دارد، مواد مایع در ظرف را به حرکت درمی‌آورد. مگنت در ظرف محلول نیز حرکت کرده و مواد را مخلوط می‌کند.

•    چه موادی برای ساخت همزن مغناطیسی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ 
مواد معمولاً از جنس مقاوم به مواد شیمیایی، مانند استیل ضدزنگ، برای قسمت‌های محیطی همچون هات‌پلیت استفاده می‌شوند.

•    چگونه می‌توان کیفیت همزن مغناطیسی را ارزیابی کرد؟ 
به عنوان معیارهای ارزیابی می‌توان به سرعت چرخش قابل تنظیم، پایداری سرعت، و مقاومت در برابر شرایط شیمیایی اشاره کرد.

•    آیا همزن مغناطیسی توانایی انجام واکنش‌های حرارتی را دارد؟ 
بله، بسیاری از همزن‌های مغناطیسی دارای هات‌پلیت با قابلیت تنظیم دما هستند و می‌توانند در واکنش‌های حرارتی نقش داشته باشند.

•    آیا همزن مغناطیسی قابل استفاده در آزمایشگاه‌های شیمیایی و زیست شناختی است؟ 
بله، همزن مغناطیسی به دلیل کاربرد گسترده‌اش در زمینه‌های مختلف آزمایشگاهی، از جمله شیمی، زیست شناسی، و بیوتکنولوژی، بسیار محبوب است.



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ترمیم دندان

پوسیدگی دندان‌ها از طریق درمان‌های ترمیمی در دندان‌پزشکی رفع‌ می‌شود. ایمپلنت اقساطی در رشت درصورتی‌که به موقع برای رفع پوسیدگی دندان‌ها اقدام نشود، به مرور زمان پیشرفت کرده و موجب دندان درد، عفونت و از دست دادن دندان‌ می‌شود. ازاین‌رو نیاز است که برای مراقبت از دندان‌ها در مقابل پوسیدگی حتما ویزیت‌های دوره‌ای دهان و دندان داشته باشید و به دندان‌پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه نیز همیشه در برنامه روزانه خود داشته باشید. سطوح ترمیم دندان‌های آسیب دیده با توجه به عمق و شدت پوسیدگی دندان متفاوت است. 

به عنوان مثال در مواردی که پوسیدگی فقط به قسمت خیلی کمی از مینای دندان آسیب زده باشد، برداشتن پوسیدگی ساده‌تر است و پر کردن حفره دندان با استفاده از مواد کمتری انجام‌ می‌شود. اما درصورتی‌که پوسیدگی دارای عمق بیشتری باشد و دندان آسیب شدید‌تری دیده باشد، نیاز است که پوسیدگی تا جایی که ادامه دارد کاملا برداشته شود، از طرفی پر کردن این حفره‌های دندانی به مواد پرکننده بیشتری نیاز دارد. در واقع همین مسئله موجب شده که ترمیم سه سطحی در مقایسه با ترمیم یک سطحی هزینه بیشتری داشته باشد و ترمیم کلاس یک دو سه و پنج شرایط و هزینه متفاوتی داشته باشند. 

انواع حفره‌های پوسیدگی دندان بر اساس محل آن‌ها

انواع حفره‌های پوسیدگی دندان با توجه به محل آن‌ها متفاوت است و از روش‌های ترمیمی مختلفی برای درمان استفاده‌ می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم.

  • ترمیم کلاس ۱

در مواردی که پوسیدگی در حفره‌های سطح اکلوزال دندان‌های پرمولر، مولر و دو سوم قسمت فوقانی دندان‌های خلفی و سطح لینگوال دندان‌های قدامی به وجود‌ می‌آیند نیاز به ترمیم کلاس ۱ دارند. 

  • ترمیم کلاس ۲

اگر پوسیدگی در سطوح بین دندانی ( پروگزیمال) دندان‌های پرمولر و مولر اتفاق بیفتد، ترمیم کلاس ۲ باید انجام شود. 

  • ترمیم کلاس ۳

اگر حفره‌های ناشی از پوسیدگی در سطوح میان دندان در دندان‌های قدامی ( سانترال، لترال و کانین) ایجاد شود و لبه‌های انسیزال دندان‌ها همچنان سالم باشند دندان‌پزشک از ترمیم کلاس ۳ استفاده‌ می‌کند. 

  • ترمیم کلاس ۴

ترمیم کلاس ۴ برای درمان حفره‌هایی که در لبه‌های انسیزال دندان‌ها به وجود‌ می‌آید توسط دندان‌پزشک انتخاب‌ می‌شود.

  • ترمیم کلاس ۵

هنگامی که پوسیدگی دندان‌های قدامی و خلفی، یک سوم جینجوال نزدیک لثه در سطح لیبیال و یا سطح لینگوال را درگیر‌ می‌کند نیاز به ترمیم کلاس ۵ است. 

  • ترمیم کلاس ۶

درصورتی‌که پوسیدگی نوک کاسپ‌های دندان‌های پره مولر، کانین و یا مولر را درگیر کرده باشد باید ترمیم کلاس ۶ انجام شود.

بنابراین همانطور که اشاره شد ترمیم کلاس یک دو سه و پنج هر یک برای درمان پوسیدگی‌های با شدت و سطوح متفاوت توسط دندان‌پزشک انتخاب و استفاده‌ می‌شوند. 

مراحل درمان ترمیم دندان به چه صورتی است؟

دندان‌پزشک پروسه درمانی ترمیم دندان را به صورت زیر انجام‌ می‌دهد.

  • ابتدا دندان‌پزشک از دندان‌های بیمار یک معاینه کامل انجام‌ می‌دهد و با انجام رادیوگرافی و سایر ابزارهای کمکی پوسیدگی دندان‌ها را به طور دقیق تشخیص‌ می‌دهد. 
  • پس از تعیین پوسیدگی‌ها دندان‌پزشک درمان را شروع‌ می‌کند. برای این منظور با تزریق بی‌حسی در موضع فک، دندان را کاملا بی‌حس‌ می‌کند تا بتواند پوسیدگی‌ها را بردارد و بدون آنکه بیمار درد و ناراحتی احساس کند و پر کردن دندان را انجام می‌دهد. 
  • هنگامی که بی‌حسی به‌طورکامل اثر‌ می‌کند دندان‌پزشک با برداشتن پوسیدگی‌ها، حفره‌ای تمیز در دندان ایجاد کرده و آن را با استفاده از مواد ترمیمی مناسب پر‌ می‌کند و فشرده‌ می‌سازد. 
  • دندان‌پزشک برای پر کردن سطح حفره با مواد ترمیمی از ابزار دستی خاصی استفاده‌ می‌کند تا شکلی که برای سطح ترمیم ایجاد‌ می‌کند با سایر قسمت‌های دندان و سایر دندان‌ها مطابقت داشته باشد. اگر پر کردن دندان و بازسازی آن به خوبی انجام شود‌ می‌تواند عملکردی طبیعی همانند سایر دندان‌ها داشته باشد.
  • در پایان دندان‌پزشک کوتاهی یا بلندی ترمیم را کنترل‌ می‌کند تا تداخلی با دندان‌های مقابل نداشته باشد. 
  • سپس آن را پالیش‌ می‌کند تا سطحی صاف و یکدست داشته باشد. درصورتی‌که سطح ترمیم ناهموار باشد پلاک و مواد غذایی به آسانی دور آن انباشته‌ می‌شود و موجب آسیب دیدن ترمیم و کاهش طول عمر آن‌ می‌شود. 

انواع مواد مورد استفاده در دندان پزشکی ترمیمی

برای پرکردن دندان‌ها و روکش آن‌ها از مواد مختلفی استفاده‌ می‌شود که از جمله آن‌ها‌ می‌توان به انواع رزین، آمالگام و سرامیک و غیره اشاره نمود. هر یک از این مواد دارای مزایا و معایب خاصی هستند، ازاین‌رو در موارد مختلفی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. در ادامه بیشتر به معرفی این مواد‌ می‌پردازیم.

  • آمالگام

یکی از پرکاربردترین مواد ترمیمی آمالگام است، که معمولا برای ترمیم دندان‌های خلفی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. این ماده متشکل از جیوه مایع و فلزاتی مانند قلع، نقره و مس است. آمالگام قرن‌ها است که برای پر کردن دندان‌ها به کار‌ می‌رود، اما مسمومیت با جیوه موجب شده که افراد کمتر تمایلی به استفاده از آن داشته باشند. البته سازمان بهداشت جهانی در سراسر دنیا این مسئله را تکذیب نموده است.

 این ماده به راحتی حفره‌های کوچک تا بزرگ را با قدرت و استحکام بالایی پر‌ می‌کند و مقرون‌به‌صرفه است. اما رنگ فلزی و نقره‌ای آن موجب شده که هماهنگی با رنگ دندان‌ها نداشته باشد و پس از چند سال موجب تغییر رنگ دندان‌ها‌ می‌شود. معمولا در ترمیم حفره‌های کوچک تا متوسط دندان‌های خلفی، ترمیم‌های بیلداپ و بازسازی تاج دندان از آمالگام استفاده‌ می‌کنند.

  • رزین کامپوزیت

از دیگر موادی که برای ترمیم و پر کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد رزین کامپوزیت‌ها هستند. این مواد که بر پایه پلیمر هستند دارای قابلیت شکل پذیری بالایی بوده و ظاهری بسیار طبیعی برای دندان ایجاد‌ می‌کنند. رزین کامپوزیت‌ها شکل پذیری بالایی دارند و به همین دلیل بیشتر از سایر مواد ترمیمی در درمان اکثر حفره‌های دندانی کاربرد دارند. رزین کامپوزیت‌ها معمولا برای ترمیم حفره‌های بعضی از دندان‌های خلفی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند.

  • RMGI

گلاس آینومر اصلاح شده با رزین نیز نوعی ماده ترمیمی دندان است که به دو صورت مایع و پودر موجود بوده و دندان‌پزشک آن‌ها را ترکیب نموده و برای ترمیم دندان استفاده‌ می‌کند. با توجه به اینکه RMGI دارای خاصیت آزادسازی فلوراید است‌ می‌تواند در درمان حفره‌های پوسیده با آزادسازی فلوراید موجب تقویت ساختار دندان شود. از آنجایی که این ماده دارای میزان حساسیت کمتری نسبت به رطوبت است معمولا در حفره‌های پوسیدگی کلاس ۵ و پوسیدگی سطح ریشه‌ها در نزدیکی لثه مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. ازاین‌رو در صورتی که تحلیل لثه موجب نمایان شدن ریشه‌ها و حساس شدن دندان‌ها شده باشد با استفاده از RMGI‌ می‌توان حساسیت دندان‌ها را کاهش داد. 

  • سرامیک

سرامیک از دیگر مواد پرکننده دندان است که ضمن مقاومت بالایی که دارد زیبایی ظاهری بسیار خوبی به دندان‌ها‌ می‌بخشد، به همین دلیل معمولا برای ترمیم تاج، روکش و بریج دندان‌ها مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. مهم‌ترین مزیت سرامیک این است که دارای رنگ‌بندی است و‌ می‌توان رنگی را انتخاب کرد که با رنگ طبیعی سایر دندان‌ها مطابقت داشته باشد. سرامیک‌ها اگر چه زیبا و طبیعی به نظر‌ می‌رسند اما شکننده‌تر از سایر مواد ترمیمی هستند. 

 ترمیم دندان چه خطرات یا عوارضی دارد؟

ترمیم کلاس یک دو سه و پنج‌ می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. از شایع‌ترین عوارض ترمیم دندان‌ می‌توان به ایجاد حساسیت و ناراحتی عمومی بعد از ترمیم اشاره نمود. موارد نادری نیز وجود دارد که ترمیم دندان موجب ابتلا فرد به عفونت و یا ایجاد واکنش آلرژیک نسبت به فلزات به کار رفته‌ می‌شود. 

 از دیگر عوارض ترمیم دندان‌ می‌توان به خرد یا شکسته شدن ترمیم و یا جدا شدن آن اشاره نمود. درصورتی‌که هر یک از این اتفاقات رخ دهد بیمار باید هر چه سریع‌تر به دندان‌پزشک مراجعه نماید تا درمان مجدد دندان در صورت نیاز انجام شود. 

 

مراقبت‌های پس از ترمیم دندان

پس از ترمیم کلاس یک دو سه و پنج نیاز است که بیمار مراقبت‌هایی را انجام دهد و به مدت ۲۴ ساعت به دستورالعمل‌های زیر عمل کند تا مانع از صدمه دیدن ترمیم‌های دندانی شود.

  • از غذاهای سرد استفاده کند و از مصرف غذاهای داغ خودداری کنید.
  • غذاهای نرم مصرف کنید و از خوردن غذاهای سفت و مغزیجات بپرهیزید.
  • هر روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • به غیر از دندان‌ها بیمار لازم است که لثه، سطح زبان، گونه‌ها و سقف دهان را نیز به خوبی تمیز کند.  


:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

همان طور که در مقالات پیشین گفتیم شرکت تجاری اصولاَ برای مدت طولانی تشکیل می شود. ثبت شرکت در طول حیات شرکت اوضاع و احوال حاکم بر آن به طور دائم تغییر می کند.از یک طرف، اغلب مواد اساسنامه شرکا از روی مواد قانون تنظیم می شود که در صورت تغییر قانون،مواد اساسنامه نیز باید تغییر کند و از طرف دیگر،حتی در صورت تغییر نیافتن قانون، برای آنکه شرکت بتواند خود را با تحولات اقتصادی داخل و خارج آن تطبیق دهد،باید چهارچوب حقوقی اولیه ای را که برای فعالیت اقتصادی-تجاری خود در نظر گرفته است تغییر دهد، امری که فقط در صورت تغییر اساسنامه تحقق می یابد.
تغییر اساسنامه در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده شرکت است که می تواند بجز در موارد استثنایی، تقریباَ تمام مواد اساسنامه را تغییر دهد. به طور کلی وظایف مجمع عمومی فوق العاده عبارت است از :
" افزایش سرمایه ، کاهش سرمایه ، تغییرات اساسنامه ، انحلال شرکت قبل از موعد و یا تغییر نوع شرکت "

  • وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده در رابطه با  تغییرات اساسنامه

در صورتی که تغییرات در اساسنامه به اصل تساوی حقوق سهامداران در شرکت خللی وارد نکند، مجمع عمومی فوق العاده اختیار کامل دارد که در اساسنامه شرکت با اکثریت دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمی تغییراتی بدهد . ( مواد 83 و 84 و 85 ل. ا. ق. ت)
یکی از استثنائات اصل مذکور غیر قابل تغییر بودن تابعیت شرکت می باشد که چون اعطای تابعیت یا سلب آن علی الاصول از جمله اختیارات دولت می باشد لیکن اگر شرکتی مرکز اصلی خود را به کشور دیگری انتقال دهد در این صورت قهراَ شرکت تابعیت آن کشور را کسب می نماید.
امروزه دولت ها در نقل و انتقال بین المللی مرکز اصلی شرکت ها نرمش به خرج داده و با انعقاد قرارداد با کشورهای دیگر به شرکت ها اجازه می دهند که تحت شرایطی تابعیت کشور خارجی را با حفظ تابعیت کشور اصلی کسب نمایند.
با صراحت ماده 94 (ل. ا. ق. ت) هیچ مجمعی نمی تواند تابعیت شرکت را تغییر دهد. بدیهی است چنانچه برخلاف این ماده اتخاذ تصمیم بنماید ، ضمانت اجرایی آن بطلان تصمیم متخذه خواهد بود.
استثناء دیگر ، منع افزایش تعهدات صاحبان سهام می باشد که مجمع عمومی فوق العاده حق ندارد با اکثریت مقرر تعهدات سهامداران را افزایش دهد و این به خاطر رعایت اصل تساوی حقوق سهامداران و آزادی قرارداد ها است .

  • ثبت تغییرات اساسنامه

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/

نکته ی حائز اهمیت این است که هر گونه تغییر در مواد اساسنامه باید مطابق 106 لایحه قانونی 1347 (بند 3) برای ثبت به مرجع ثبت شرکت ها ارسال شود.هیچ گونه تشریفات دیگری، مانند درج مراتب در روزنامه، یا تایید مفاد صورتجلسه و تصدیق صحت مندرجات آن – آن طور که در حقوق فرانسه لازم است- ضروری نیست.کافی است مدیران شرکت عین صورتجلسه مجمع در مورد تغییر اساسنامه را برای مرجع مرجع ثبت شرکت ها ارسال کنند و تغییر در اساسنامه را ثبت نمایند.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

مالکیت فکری یا معنوی مشتمل بر دو قسمت کلی است :

  • مالکیت صنعتی
  • حقوق مولف ، مصنف و هنرمند

مالکیت صنعتی شعبه ای از حقوق تجارت است که حقوق غیرمادی ناشی از علائم مشخص کننده مانند : علائم تجاری یا صنعتی و یا خدماتی ،دریافت نشان استاندارد  اسم تجاری ، سمبل یا علامت و مشخصات منشاء کالا را مورد مطالعه قرار داده و به حقوق حاصل از خلاقیت و نوآوری از قبیل : ورقه های اختراع ، گواهی اشیاء مصرفی و بالاخره به اشکال و ترسیمات و مسایل راجع به رقابت نامشروع و سوء استفاده از حقوق مالکیت صنعتی می پردازد.
امروزه ، مالکیت صنعتی چه در حقوق داخلی و چه در سطح بین المللی، به علت الزامات بازرگانی بین المللی و روابط اقتصادی کشورها با یکدیگر ، مورد حمایت جدی قرار گرفته و به مخترع مبتکر، و بالاخره به فرد خلاق امکان می دهد که به طور انحصاری از علامت یا اختراع خود استفاده کند و فرد متجاوز به حقوق خود را از طریق حقوقی یا جزایی تحت تعقیب قانونی قرار دهد. ( مواد 528 تا 530 ق. م. اسلامی – تعزیرات )

  • مرجع ثبت مالکیت صنعتی ( طرح صنعتی ، اختراعات و علایم تجاری )

وفق ماده 52 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری ؛ تصدی امور مربوط به مالکیت صنعتی و همچنین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه های مربوط به کنوانسیون های ذی ربط به عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.
ثبت کلیه موضوعات مالکیت صنعتی ، اعم از اختراع ، علامت ، علامت جمعی و طرح صنعتی نیز توسط اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می شود. در مواردی که مراجع دیگر به موجب قانون اقدام به بررسی و ثبت می نمایند در صورتی از حمایت ها و امتیازات مذکور در قانون مذکور بهره مند می شوند که حسب مورد مالکیت یا اختراع آن ها در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسیده باشد.
اداره مالکیت صنعتی با استفاده از شیوه های نوین ، دفاتر جداگانه ای برای ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری پیش بینی می کند. ( ماده 53)
لازم به ذکر است ، علائم جمعی در بخش ویژه ای در دفتر ثبت علائم ، ثبت می شود.
اطلاعات موجود در دفاتر ثبت قابل دسترسی همگان بوده و هر شخص می تواند برابر مقررات مندرج در آیین نامه اجرایی ، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نماید.
اداره مالکیت صنعتی ، کلیه آگهی های مذکور در قانون فوق را در روزنامه رسمی کشور منتشر خواهد کرد. همچنین اداره مالکیت صنعتی مجاز است هر گونه اشتباه در ترجمه یا نسخه برداری، اشتباه اداری ، اشتباه در اظهارنامه و یا اشتباه در هر یک از ثبت های انجام شده طبق این قانون یا آیین نامه اجرایی را تصحیح کند. ( ماده 56)
اداره مالکیت صنعتی پس از دریافت هر گونه درخواست مبنی بر تمدید مهلت انجام هر اقدامی که در این قانون یا آیین نامه اجرایی آن پیش بینی شده است ، پس از بررسی شرایط موجود می تواند آن را تمدید نماید. این کار پس از اعلام به اشخاص ذی نفع طبق مقررات مذکور در آیین نامه انجام می شود.
اداره مالکیت صنعتی قبل از اعمال اختیارات قانونی ، به طرفی که می خواهد علیه او تصمیم بگیرد فرصت کافی می دهد تا مطالب خود را اعلام نماید. در این صورت هر گونه تصمیم با لحاظ اعلام مذکور اتخاذ می شود.
رسیدگی به اختلافات ناشی از اجراء این قانون و آیین نامه اجرایی آن در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران می باشد که حداکثر تا شش ماه بعد از تاریخ تصویب این قانون توسط رئیس قوه قضاییه تعیین می گردد.

https://danasabt.ir/2022/08/10/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%87%DB%8C%D8%A6%D8%AA-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%DB%8C/ 


تصمیمات اداره مالکیت صنعتی توسط اشخاص ذی نفع قابل اعتراض است و دادخواست مربوط باید ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ تصمیم به ذی نفع و یا اطلاع او از آن ، به دادگاه صالح تقدیم گردد.
تجدید نظر خواهی از آراء و نحوه رسیدگی ، تابع مقررات آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی است.



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

اتوکلاو، به وسیله حرارت و فشار بالا، مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت سکوبندی ازمایشگاهی این دستگاه برای استریل‌سازی، اصلاح خواص فیزیکی و شیمیایی، تولید محصولات با ویژگی‌های خاص، و بهبود کیفیت مواد مورد استفاده می‌شود. اتوکلاو در صنایع مختلف از جمله صنایع پزشکی، خودروسازی، مخابرات، صنایع غذایی، و ساخت مصنوعات کامپوزیتی به کار می‌رود. 

 

 

معرفی اتوکلاو آزمایشگاهی 
 

اتوکلاو دستگاهی است که با استفاده از حرارت تحت فشار بالا، تغییرات مفیدی در ویژگی‌های مواد ایجاد می‌کند. این دستگاه با ایجاد محیط فشار و بخار با دمای بالا، میکروب‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد، که به این عمل استریلیزاسیون گفته می‌شود. کاربردهای اتوکلاو در صنایع بسیار گسترده است، از تولید محصولات کامپوزیتی مانند بدنه هواپیما گرفته تا تولید بلوک‌های سبک بتنی و حتی در تولید غذاهای کنسرو شده.

تأثیر بخار و حرارت تحت فشار بالا به تمام نقاط ماده یا ابزاری که درون اتوکلاو قرار دارد می‌رسد و می‌تواند حالت فیزیکی ماده را تغییر دهد. 

دما و فشار قادرند بر خواص الکتریکی و الکترونیکی اشیا تأثیر گذار باشند. به عنوان مثال، مقاومت الکتریکی، جریان الکتریکی و ویژگی‌های نیمه‌رسانای الکترونیکی قابل تغییر هستند. فشار و حرارت ممکن است منجر به تغییرات شیمیایی در ماده شوند، از جمله تجزیه، ترکیب، اکسیداسیون، رویش بلورها و تغییرات فازی شیمیایی.

فشار و حرارت قادرند به تغییرات در ریزساختار شیء منجر شوند؛ به عنوان مثال، ترتیب بلوری، اندازه دانه‌ها و تراکم جوش‌ها ممکن است تغییر کنند. همچنین، فشار و حرارت ممکن است تغییرات روی سطح شیء ایجاد کنند، از جمله اکسیداسیون، کربناسیون، پوشش‌دهی و تغییر خواص ویژگی‌های سطحی.

 

 

نحوه کار اتوکلاو آزمایشگاهی
 

اتوکلاوها برای مقاصد مختلف در صنایع متنوع به کار می‌روند. عملکرد این دستگاه به این صورت است که ابتدا اشیاء و وسایل قابل اتوکلاو شدن در داخل محفظه قرار می‌گیرند. در اتوکلاوهای مجهز به سیستم وکیوم، هوا از داخل محفظه خارج شده و به جای آن بخار یا گاز تمیز با حرارت بالا وارد می‌شود. در این مرحله، بخار یا گاز داغ تحت فشار بالا به تمام نقاط ماده یا ابزاری که درون اتوکلاو قرار دارد می‌رسد و فرآیند مورد نظر را انجام می‌دهد.

در اتوکلاوهای بخار، با افزایش فشار و دما، گاز داغ به تمام نقاط جسمی که درون محفظه قرار دارد نفوذ می‌کند و پس از گذشت زمان مورد نیاز، بخار آب یا گاز داغ به آرامی خنک می‌شوند. در مرحله خنک کردن، دما در داخل محفظه کاهش می‌یابد و اتوکلاو اجازه می‌دهد تا ماده یا ابزار داخل آن خنک شود. پس از اتمام فرآیند خنک شدن، اشیاء اتوکلاو شده می‌توانند خارج شوند.

 

مزایای اتوکلاو آزمایشگاهی
 

اتوکلاوها برای کاربردهای مختلف در صنایع متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی از مزایا آن به شرح زیر می‌باشد:
۱. اقتصادی و با کیفیت:
اتوکلاو کردن نسبت به روش‌های دیگر، به ویژه در ارتقاء خواص فیزیکی کالاها، ممکن است به عنوان راه حل اقتصادی‌تر محسوب شود. مثلاً در تولید شیشه لمینت، اتوکلاو بهترین کیفیت را ارائه می‌دهد.
۲. زمان پروسه کوتاه:
امکان شبیه‌سازی آزمایشگاهی با استفاده از اتوکلاو هیدروترمال، فرآیندهای زمان‌بر را به طور چشمگیر کاهش می‌دهد. اثرات فشار بالا بر حرارت، سرعت پروسه را افزایش می‌دهد.
۳. نفوذ خوب در تمام سطوح:
در فرآیند تولید بلوک‌های بتنی سبک، اتوکلاو با استفاده از فشار بالا و بخار داغ، توانایی تزریق این بخار در سراسر اجزای بلوک سیمانی را داراست. این اقدام باعث ایجاد بلوک‌هایی با خصوصیات متخلخل و کیفیت عالی می‌شود.

۴. بدون نیاز به مواد شیمیایی اضافی:
فرآیند اتوکلاو بدون نیاز به مواد شیمیایی اضافی خواص مورد نظر را در کالا ایجاد می‌کند. این امر به معنای کاهش هزینه‌ها و حفظ سلامتی و محیط زیست می‌باشد.
۵. کاربرد گسترده:
اتوکلاوها در صنایع مختلف از جمله صنایع شیشه، بتن، غذای کنسروشده، و... استفاده می‌شوند، که نشان از گستردگی کاربردها و اهمیت آنها در تولید صنعتی دارد.


 

انواع اتوکلاو آزمایشگاهی
 

دستگاه اتوکلاو بر اساس ضدعفونی تجهیزات به سه گروه N، S، B و سریع تقسیم می‌شود. گروه N جهت ضدعفونی وسایل جامد مناسب می باشد. گروه S برای ضدعفونی ابزارهای جامد با یا بدون پوشش و وسایل سوراخ‌دار با پمپ خلاء و سیکل خشک‌کن استفاده می‌شود. گروه B دستگاهی کامل‌تر است که علاوه بر ابزارهای جامد، مواد نساجی را نیز ضدعفونی می‌کند و دارای پمپ خلاء قوی است. اتوکلاو سریع در مراکز پزشکی و دندانپزشکی با حجم استریلیزاسیون کمتر به کار می‌رود.

همچنین، دستگاه اتوکلاو بر اساس محیط کار به صورت زیر دسته بندی می شود.
•    اتوکلاو  آزمایشگاهی
•    اتوکلاو بیمارستانی
•    اتوکلاو کلینیکال 
•    اتوکلاو دندانپزشکی 

معایب اتوکلاو آزمایشگاهی

•    رطوبت زیاد در اتوکلاوهای بخار:
در اتوکلاوهای بخار، استفاده از حرارت مرطوب برای اتوکلاو کردن ممکن است به خاطر رطوبت زیاد، برخی از اجسام را آسیب بزند، به ویژه اگر قسمت‌های کاغذی یا مقوایی داشته باشند. 

•    خوردگی و پوسیدگی در اتوکلاو:
اجسام از جنس فولاد کربن استیل ممکن است به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض رطوبت خوردگی و پوسیدگی پیدا کنند. تنها ابزارهای فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) و پلاستیک‌هایی که می‌توانند گرما را تحمل کنند، قابل استفاده در اتوکلاو هستند.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%87/

 

•    آتش‌سوزی در اتوکلاوهای صنعتی:
حضور کاغذ یا پلاستیک‌هایی که تحمل حرارت بالا را ندارند می‌تواند در اتوکلاوهای صنعتی، به ویژه در اتوکلاوهای زباله بیمارستانی، منجر به آتش سوزی شود. برای حل این مشکل، می‌توان از حرارت مرطوب به جای حرارت خشک استفاده کرد یا از گازهای بی اثر مثل نیتروژن به جای هوا برای حرارت خشک استفاده نمود.



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 بهمن 1402 | نظرات ()